بلومبرگ: بن‌بست در مذاکرات آمریکا و اتحادیه اروپا درخصوص تسهیل مبادلات بانکی با ایران

واشینگتن اعلام کرده است طرح اتحادیه اروپا را برای اعطای ضمانت کتبی به بانک‌های طرف معامله با شرکت‌های ایرانی نمی‌پذیرد.

بلومبرگ: مذاکرات آمریکا و اتحادیه اروپا درخصوص تسهیل مبادلات بانکی با ایران به بن‌بست رسید
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری بلومبرگ با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: دولت‌های اروپایی در مذاکرات خود با واشینگتن درخصوص تسهیل مبادلات بانک‌های اروپایی با شرکت‌های ایرانی به بن‌بست رسیده‌اند. آمریکا در ادامه کارشکنی‌های خود، حاضر نیست در این خصوص هیچ‌گونه سند ضمانتی به بانک‌های اروپایی ارائه دهد.  

قدرت‌های غربی پس از حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5، متعهد شدند تحریم‌های هسته‌ای این کشور را لغو کنند. با این وجود، لغو تحریم‌های ایران، مبادلات بانکی از طریق دلار را شامل نمی‌شود. این موضوع باعث شده است گسترش تبادلات تجاری ایران و اروپا با مشکل مواجه شود.

مدیران شرکت‌ها و بانک‌های بین‌المللی همواره درباره مبهم بودن قوانین تحریم‌های باقی‌مانده آمریکا و دوگانگی در اظهارات مقام‌های این کشور درباره تعامل با ایران تذکر داده‌اند. وزیر خارجه آمریکا 23 اردیبهشت‌ماه، با مدیران ارشد 8 بانک بزرگ اروپایی در لندن، پایتخت انگلیس، دیدار کرد. واشینگتن ادعا کرده بود این نشست با هدف اطمینان خاطر به این بانک‌ها برای از سر گرفتن مبادله بانکی با ایران انجام شده است. با این وجود، گزارش اخیر بلومبرگ نشان می‌دهد از میان 100 مدیر عامل شرکت‌های بین‌المللی مستقر در انگلیس، 58 مدیر می‌گویند هنوز نمی‌دانند بایستی چه اقداماتی را برای مواجه نشدن با تحریم‌های آمریکا انجام دهند.
   
وزرای اقتصادی اتحادیه اروپا و مقامات آمریکایی اواخر اردیبهشت نشستی را در شهر «بروکسل» بلژیک به‌منظور بررسی راه‌کارهای تسهیل مبادلات بانک‌های اروپایی و شرکت‌های ایرانی برگزار کردند. اروپایی‌ها در این مذاکرات آمریکا را تحت فشار قرار دادند تا با ارائه اطلاعات دقیقی درخصوص تحریم‌های این کشور علیه ایران و رفع ابهامات در این زمینه، راه‌هکارهای روشن و عملی را برای ازسرگیری تبادلات بانکی نهادهای مالی اروپایی با شرکت‌های ایرانی پیشنهاد کند. مقامات آمریکایی و وزارت خزانه‌داری این کشور، همواره از دادن پاسخ صریح در این خصوص طفره می‌روند و تنها به اظهارات کلامی درباره اینکه شرکت‌ها و بانک‌ها نباید تجارت مشروع را ایران را محدود کنند، بسنده کرده‌اند. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
تسهیل نمی کنه چون نمی خواهد از بازار ایران فقط اروپایی ها سود ببرند و شرکت های امریکایی به خاطر دیگر تحریم ها از بازار ایران محرومند و از نظر اقتصادی عقب می مانند وبا این سنگ اندازی ها مانع اروپایی ها می شوند
آخرین اخبار