موگرینی: برجام به معنی از میان رفتن همه اختلافات با ایران نیست

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشت برجام به این معنی نیست که همه اختلافات با ایران یک شبه از بین رفته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا متن اظهارات "فدریکا موگرینی،" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در کمیته یهودیان آمریکا را منتشر کرد.

فدریکا موگرینی در آغاز اظهارات خود با اشاره به اینکه پیشتر از وی افرادی مثل "اسحاق رابین،" "شیمون پرز" و بسیاری از روسای جمهور آمریکا در کمیته سخنرانی کردند اظهار داشت برای او افتخار بزرگی است که برای سخنرانی به این کمیته دعوت شده است.

فدریکا موگرینی افزود: امروز نخستین روز رمضان است. مطمئن هستم که شما اجازه می دهید که من امروز بهترین آرزوها را برای دوستان مسلمان داشته باشم زیرا تنها چیزی که ما اروپایی ها از تاریخ طولانی خود آموختیم و یا اینکه باید آموخته باشیم این است که ادیان باید متحد کننده مردم باشند و وقتی که اینگونه نباشد همه ما دچار دردسر می شویم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش هایی از اظهارات خود درباره ایران گفت: من می دانم که دیدگاههای متفاوتی درباره توافقی وجود دارد که ما سال گذشته آن را با ایران بدست آوردیم؛ اما می خواهم با صداقت بگویم که نظرم درباره دستاوردی که در وین داشتیم چیست. یکسال پیش ما هیچ راهی در اختیار نداشتیم که اطمینان یابیم ایران از تسلیحات هسته ای دور خواهد ماند؛ اما امروز جامعه بین المللی و آژانس بین المللی انرژی اتمی برنامه هسته ای ایران را به دقت زیر نظر دارند. 

من ریاست جلسات متعدد با وزرا را برعهده دارم یعنی جایی که ما اطمینان می یابیم توافقنامه به درستی اجرا می شود. تا زمانی که اینگونه است، ایران هیچ راهی برای تولید سلاح اتمی ندارد و این باعث می شود که منطقه و دنیا مکانی امن تر باشند. این باعث می شود که اسرائیل مکانی امن تر باشد.

فدریکا موگرینی افزود: تحریم هایی که اروپا و آمریکا روی ایران اعمال کردند به برنامه هسته ای ایران مربوط می شد. تحریم ها هرگز به خودی خود یک سیاست نیستند. آنها در خدمت یک هدف هستند. وقتی که ما به هدف مان رسیدیم، ما نیز تحریم های خودمان را برداشتیم. در یک جامعه بین المللی مبتنی بر قوانین، این مسئله  به اعتبار مربوط می شود.

می دانم که بعضی از شما درباره نفوذ تهران در منطقه نگران هستید. بله! ایران یک بازیگر در تحولات منطقه ای است. این مسئله به دلایل تاریخی و جغرافیایی صحت دارد و شما نمی توانید هیچ یک از این دو را تغییر دهید. 

موضوع اصلی این است که ایران چه نفوذی را اعمال می کند. ایران می تواند همکاری و یا تقابل را انتخاب کند. این کشور باید انتخاب کند که آیا به تهدید کردن کشور اسرائیل و یا انکار کردن آن ادامه دهد و یا اینکه مسئولانه به سمت نظم منطقه ای مبتنی بر همکاری بیشتر، حرکت کند.

به اعتقاد من ، مردم ایران علاقه مند به انتخاب همکاری هستند - ما در تک تک دیدارها با سران ایران این موضوع را برای آنها تبیین می کنیم.

مردم ایران خواستار تغییر هستند، آنها می خواهند که کشورشان به روی دنیا باز باشد و می خواهند که فرهنگ انزوا و تقابل را پشت سر بگذارند.
ما باید با مردم ایران و جوانان ایران همراهی کنیم. ما معتقدیم که برای این کار هیچ چیزی بهتر از تعامل نیست.

فدریکا موگرینی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: توافقنامه به این معنی نیست که همه اختلافات ما با ایران یک شبه از بین رفته است یا به این معنی نیست که این اختلافات به زودی از بین خواهند رفت. بلکه برعکس، مسائلی زیادی وجود دارند که ما می دانیم درباره شان اختلاف نظر داریم. ما همچنان به نظارت بر اجرای کامل توافقنامه، ادامه خواهیم داد. همانطور که شما می دانید، اروپا همچنان با اسرائیل در زمینه امنیت آن و امنیت منطقه ای همکاری خواهد کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار