معرفی موزه/ 41

موزه‌ای در شوشتر با 10 هزار سال قدمت + تصاویر

موزه مستوفی با وجود نظریه باستان شناسان و غار پیده، نزدیک به 10 هزار سال قدمت دارد که از اشیای باستانی و مردم شناسی شوشتر تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهر تاریخی شوشتر در شمال استان خوزستان قرار گرفته است و از سمت شمال به کوه‌های بختیاری و شهرستان دزفول، از غرب به دزفول و شوش دانیال، از شرق به مسجد سلیمان،  محدود می‌شود.

برخی نویسندگان ساخت شهر شوشتر را به هوشنگ پیشدادی نسبت می‌دهند که این مطلب به افسانه شبیه است؛ زیرا مدارک مستند تاریخی که تایید کند هوشنگ پیشدادی وجود داشته است، در دست نیست.

برای دیدن شهری که قلبش با آب می‌تپد لازم نیست، راه دوری تا ایتالیا و ونیز بروید. این شهر نزدیک شماست؛ در خوزستان، شوشتر. گیرشمن، باستان‌شناس سرشناس معتقد است  غار پیده، نخستین سکونتگاه بشری بوده است و این یعنی 10 هزار سال قدمت. غار پیده در شوشتر است.


موزه مستوفی

زمانی که به شوشتر سفر می کنید به طور حتم یکی از اماکن دیدنی آن موزه مستوفی خواهد بود. موزه ای که بعد از بازدید از آن می توانید غذا را هم در همانجا میل کنید؛ زیراکه این موزه در دل خود رستوران مستوفی را هم جای داده است.

یک فضای قدیمی با آجرهای سه سانتی که دیگر کمتر از این ساختمان ها در شهرمان به چشم میخورد.

موزه مستوفی در واقع در شبستان خانه تاریخی مستوفی قراردارد. این موزه در مورد تاریخچه شوشتر متشکل از اشیای باستانی و مردم‌شناسی شوشتر دایر شده است. از اشیای با ارزشی که در این موزه نگهداری می شود عبارتند از: آجر نوشته دوره عیلامی و سکه‌های دوران الیمایی، ساسانی و دوره های مختلف اسلامی و جواهرات و زیور آلات مردم محلی در دوران اسلامی و ...

زمانیکه وارد حیاط  این بنا می شوید  تخت هایی که روی آن پشتی گذاشته شده است خود نمایی می کند. شما می توانید برای رفع خستگی کمی نشسته و با دقت به فضای اطرافتان نگاه کنید.

البته توصیه ما این است که با وجود هوای گرم، شب از این موزه دیدنی بازدید کنید؛ زیرا دیدن چراغ های فضای شهری و هوای خنک می‌تواند باعث لذت بیشتر از این سفر و دیدن موزه مستوفی شود.

زمانیکه پله‌ها را پایین می روید و به زیرزمین پا می گذارید، چشمتان به آب‌نمایی می خورد که اطراف آن آدمک‌هایی را با لباس‌های سنتی گذاشته‌اند و هر کدام حرف هایی برای صحبت کردن دارند.

پس اگر دلتان می خواهد تا از نزدیک این بنای تاریخی و پر رمز و راز را ببینید، کافی است تا بار و بندیل سفر را ببندید و به دیدن این موزه تاریخی بروید.




گزارش از: نیلوفر جوانشیر



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۰ خرداد ۱۳۹۵
احسنت. عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۰ خرداد ۱۳۹۵
باسلام این تصاویر برای زنجان نیست؟