سرانجامی دردناک در انتظار قاتلان کودکان یمنی

روزنامه رأی الیوم نوشت: جنایات مقامات سعودی در یمن، سرانجام دامن آنها را خواهد گرفت.

سرانجامی دردناک در انتظار قاتلان کودکان یمنی
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه رأی الیوم نوشت هرچند فشارهای عربستان موجب شد سازمان ملل متحد نام این کشور را از فهرست سیاه کشورهایی که کودکان را می کشند خارج کند ولی این مسئله مانع از آن نخواهد شد که مقامات سعودی در آینده به علت جرائم مستندی که در عملیات موسوم به طوفان قاطعیت در یمن مرتکب شده اند، بازخواست نشوند. 

"عبدالباری عطوان" نوشت: عقب نشینی سازمان ملل متحد و دبیرکل آن بان کی مون از موضع خود و خارج کردن نام (به اصطلاح) ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان سعودی از فهرست سیاه قاتلان کودکان زیر فشار عربستان و متحدانش، ضربه دیگری به اعتبار این سازمان بین المللی و شهرت آن  وارد  و آن را به عنوان سازمانی مطرح کرد که در جنگ علیه بی گناهان همدست است و به معیارهای حقوق بشر احترام نمی گذارد. این اقدام همچنین به دولت عربستان نیز در بین سازمان های جهانی مدافع حقوق بشر ضربه زد. از این رو برگزاری جشن پیروزی «رسمی» که در برخی رسانه های وابسته به عربستان مشاهده کردیم، شاید زود هنگام باشد. 

درست است که دبیرکل سازمان ملل در توجیه این عقب نشینی، آن را اقدامی موقت توصیف کرد و گفت محتوای گزارش و آمار و ارقام ارائه شده در آن به ویژه بند مربوط به برابر برودن عربستان با گروه های تروریستی، با حضور نمایندگان عربستان سعودی مورد بررسی مجدد قرار خواهد گرفت، ولی سازمان ملل از این رفتار خود متضرر شد و پیامی که باید رسانده می شد، عملا به گوش دولت عربستان رسید. 

واکنش رسمی سراسیمه عربستان به اتهام بی سابقه کشتن کودکان در یمن و بسیج کردن کل امپراتوری رسانه ای این کشور برای تکذیب این اتهام و بدنام کردن سازمان ملل، نشان می دهد مقامات ریاض متوجه جدی بودن این اتهام و پیامدهای خطرناک آن شده  و فهمیده اند که از این پس نخواهند توانست موشک های هواپیماهای پیشرفته آمریکایی را برای بمباران مدارس و بیمارستان ها و بازارها و کارخانه های تولید آب شرب و گاوداری ها و کشتن کودکان و زنان و غیرنظامیان بی گناه و گرسنه و تحت محاصره در یمن به کار بگیرند بدون آن که با هیچ گونه بازخواستی در حال حاضر یا در آینده مواجه شوند. 

خارج کردن نام عربستان از این گزارش به معنای تبرئه کردن آن از اتهام ریختن خون قربانیان بی گناه در یمن نیست که بر اساس گزارش سازمان ملل شمار آنها از شش هزار نفر فراتر رفته است. 

حتی اگر سازمان ملل زیر فشار پول و نفوذ عربستان و لابی های آمریکایی،‌ عربستان را تبرئه کند، ملت یمن و تاریخ و سازمان های مدافع حقوق بشر آن را از جنایاتی که از یک سال و سه ماه پیش تاکنون در یمن مرتکب شده است تبرئه نخواهند کرد. 

کشتن مداوم یمنی ها از هوا و دریا و زمین، با تصاویر و به دست سازمان های جهانی مدافع حقوق بشر مستند سازی شده است و فراموش نخواهد شد. این مدارک در مکانی امن قرار داده خواهد شد تا در زمان مناسب -که نزدیک است- مورد استفاده قرار گیرد. 

در هر حال، سرتیپ احمد عسیری سخنگوی عملیات «طوفان قاطعیت» و عبدالله المعلمی نماینده عربستان در سازمان ملل دیگر نمی توانند انکار کنند که هواپیماهای اف-16 عربستان بیمارستان شهار در صعده را که زیر نظر یک سازمان حقوقی بین المللی اداره می شد بمباران کردند و موشک های آنان، اجساد پزشکان و بیماران و عیادت کنندگان را تکه تکه کرد. آنها نمی توانند بمباران یک مراسم عروسی در تعز و یک بازار در صنعا را به بهانه هدف قرار دادن یکی از مقامات ارشد انصار الله تکذیب کنند. 

عملیات «طوفان قاطعیت» شکست خورد و هیچ یک از اهداف آن تحقق پیدا نکرد بلکه نتایجی معکوس به بار آورد و مردم عربستان را که درباره این عملیات با آنان مشورت نشده بود درگیر عملیاتی انتقام جویانه با یکی شریف ترین ملت های روی کره زمین کرد. 

عبدالباری عطوان در ادامه افزود، ما با این عملیات طوفان مسموم از همان ابتدا مخالفت کردیم و همچنان با آن مخالفت خواهیم کرد زیرا به ملت یمن و ملت عربستان علاقه داریم و خواستار توقف خونریزی هستیم و مصیبت های ناشی از جنگ و مداخله نظامی خارجی حساب نشده در کشورهای دیگر -به ویژه کشور فقیری مثل یمن- را درک می کنیم. 

دبیرکل سازمان ملل با تسلیم شدن در برابر فشار قدرتمندان و نادیده گرفتن خون کودکان و بی گناهان و عقب نشینی کردن به این شکل خجالت آور مرتکب گناه شد. شاید این اشتباه، آخرین اشتباه او پیش از ترک سمتش و رفتن به دنیای بازنشستگی و فراموشی باشد ولی خون کودکان یمنی و روح آنها تا آخرین لحظه زندگیش او را تعقیب و کام او را تلخ خواهد کرد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار