آل‌سعود برای حل بحران مالی به فکر چاره افتاد/طرح دریافت مالیات از خارجی‌ها

عربستان اعلام کرده است به منظور کاهش وابستگی به نفت و در چارچوب طرح تحول ملی این کشور تصمیم به دریافت مالیات از خارجی‌ها گرفته است.

آل‌سعود برای حل بحران مالی به فکر چاره افتاد/طرح دریافت مالیات از خارجی‌ها
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی؛ با بالا گرفتن مشکلات مالی عربستان سعودی، این کشور در نظر دارد از میلیون‌ها خارجی مقیم عربستان مالیات دریافت کند.

به گزارش شبکه بلومبرگ، عربستان اعلام کرده است به منظور کاهش وابستگی به نفت و در چارچوب طرح تحول ملی این کشور تصمیم به دریافت مالیات از خارجی‌ها گرفته است.

ابراهیم العساف، وزیر دارایی عربستان، روز سه‌شنبه در کنفرانسی خبری در جده گفت: «این در واقع پیشنهادی قدیمی است و در گذشته ارائه شده اما یکی از طرح‌هایی است که توسط وزارت دارایی مطرح شده است.»

اقتصاددانان می‌گویند بعید است طرح دریافت مالیات از خارجی‌ها در عربستان به زودی اجرا شود چرا که ممکن است جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در این کشور با مشکل مواجه کند و همین درآمد نفتی را نیز مختل کند.

طی دهه‌های گذشته کشورهای پادشاهی حاشیه خلیج فارس با ایجاد معافیت‌های مالیاتی موفق شده‌اند علاوه بر جذب سرمایه‌گزاری خارجی، میلیون‌ها کارگر خارجی را نیز جذب کنند و رونقی به اقتصاد خود دهند.

به گفته مفرق الحقبانی، وزیر کار عربستان، 9 میلیون خارجی در این کشور حدود 31 میلیون نفری کار و زندگی می‌کنند.

کاهش بهای جهانی نفت و هزینه‌های ارتش عربستان در تجاوز به یمن باعث شد ریاض با کسری بودجه حدود 100 میلیارد دلاری مواجه شود.

آل‌سعود به فکر چاره افتاده و طرحی موسوم به «چشم‌انداز 2030 سعودی» را دنبال می‌کند که هدفش کاهش وابستگی به نفت و افزایش درآمد این کشور است.

شرکت رتبه بندی اعتباری مودیز اواخر اردیبهشت امسال رتبه اعتباری عربستان سعودی را بار دیگر کاهش داد که نشان دهنده افزایش ریسک اعتباری سرمایه گذاری در این کشور است.

مودیز در اواخر اسفند سال گذشته نیز چشم انداز سیستم بانکی این کشور را از «پایدار» به «منفی» کاهش داد.

پیشتر نیز شرکت‌های اعتبارسنجی استاندارد اند پورز و فیچ هم رتبه عربستان سعودی را کاهش داده بودند.

بهای جهانی نفت از بالای 100 دلار در اوایل سال 2014 به حدود 50 دلار در روزهای اخیر کاهش یافته است. این نزول بهای نفت بیشترین تاثیر منفی را بر عربستان داشته زیرا درآمد این کشور پادشاهی به شدت به نفت وابسته است.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار