اصفهان؛

ممنوعیت عرضه و استعمال قلیان در اماکن عمومی اصفهان

از نظر قانونی استعمال و عرضه قلیان در اماکن عمومی از جمله در چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها ممنوع است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص اظهار کرد: اقدامات ما زیرمجموعه راهبرد‌های جهانی کنترل دخانیات است و این زیرمجموعه‌هایی که سازمان بهداشت جهانی ارائه داده است دارای 6 راهبرد است.

علی‌اکبر سیاری در خصوص اقدامات و برنامه پیش‌بینی‌شده برای کم شدن استعمال مواد دخانیاتی عنوان کرد: در ذیل این 6 استراتژی 3 زیرمجموعه وجود دارد که عبارت‌اند از برنامه آموزش، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در خصوص مضرات مواد دخانیات اعم سیگار و قلیان که در این برنامه برای همه دستگاه‌های مرتبط وظایفی مشخص‌شده تا در سال 95 این استراتژی‌ها را به جلو ببرند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: اجرای قانون، آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مربوط به ممنوعیت عرضه، استعمال مواد دخانیاتی مانند قلیان در اماکن عمومی، ممنوعیت تبلیغ، تشویق و ترغیب افراد به استعمال مواد دخانیاتی، بحث ساماندهی مراکز عمده‌فروشی و خرده‌فروشی دخانیات از دیگر برنامه‌هایی است که به‌ زودی انجام می‌گیرد.

وی در خصوص دیگر برنامه‌ها برای کم‌مصرف کردن افراد از مواد دخانیاتی گفت: راه‌اندازی کلینیک‌های مشاوره ترک مواد دخانیات از دیگر برنامه‌هایی است که برای کم‌مصرف کردن افراد جامعه از مواد دخانیاتی باید انجام بگیرد.

سیاری اضافه کرد: در راستای برنامه راه‌اندازی کلینیک‌ها، مراکز سلامت جامعه یا مراقبین سلامت، خانه بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی آموزش‌های لازم را در سال جاری می‌بینند که این موارد کلیات برنامه‌هایی است که برای سال 95 در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم همه این موارد هرچه زودتر اجرایی شود.

وی در خصوص ممنوعیت عرضه قلیان تأکید کرد: از نظر قانونی استعمال و عرضه قلیان در اماکن عمومی -که چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها هم جزو اماکن عمومی محسوب می‌شوند-، ممنوع است اما اعمال و اجرای قانون ممنوعیت قلیان به همکاری و هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط را نیاز دارد که در تلاش هستیم این هماهنگی و همکاری هرچه زودتر به وجود بیاید.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص دستگاه‌های مرتبط با اعمال و اجرای قانون ممنوعیت قلیان گفت: دستگاه‌هایی مثل نیروی انتظامی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف از جمله مهم‌ترین دستگاه‌هایی هستند که در همکاری و هماهنگی اعمال و اجرای قانون ممنوعیت نقش به سزایی را ایفا می‌کنند.

وی درباره برخورد قانونی با متخلفین عرضه مواد دخانیاتی تأکید کرد: آن چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌هایی که پروانه کسب و مجوز بهداشتی از سال گذشته دارند، اگر دخانیات یا قلیان عرضه کنند مغایر با ضوابط و دستورالعمل‌های بهداشتی است و هم‌چنین با قانون و آیین‌نامه کنترل دخانیات مغایرت دارد.

سیاری در خصوص عرضه سیگار عنوان کرد: عرضه قلیان به‌ طوری است که در اماکن عمومی انجام می‌شود اما سیگار را افراد از سوپرمارکت‌ها خریداری می‌کنند که در هرجایی می‌توانند آن را استعمال کنند و در حال حاضر بیشتر روی فرهنگ‌سازی و اعمال و اجرایی شدن قانون ممنوعیت عرضه قلیان تأکید داریم.

وی در پایان در رابطه با جمع شدن متخلفان عرضه دخانیات به‌ خصوص قلیان، خاطر نشان کرد: تمام اقداماتی که ذکر شد با عزم راسخ و به جدیت پیگیری می‌شود اما نمی‌توان گفت در این اقدامات موفق به اجرای قانون ممنوعیت عرضه دخانیات می‌شویم.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار