باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

آتش در دل درختان 200 ساله پاسارگاد می‌تازد/افزایش حریق در تعلل نیروی کمکی و نبود هواپیمای آبپاش+فیلم

جنگل های پاسارگاد فارس در سایه نبود بالگرد و هواپیمای آبپاش و امکانات به موقع از دیروز در حال آتش سوزی است.

جنگل‌های پاسارگاد در تعلل نیروی کمکی و نبود هواپیمای آبپاش همچنان می‌سوزد
به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،دو روزی می شود که جنگل های کهنسال پاسارگاد تنگه خرسی (بلاغی) که بخشی از آن در استان فارس و بخشی دیگر در کهگیلویه و بویراحمد است، در حال آتش سوزی است اما گویا هنوز هواپیمای آبپاش از تهران برای اطفا حریق به این دیار نرسیده است و به دلیل تعلل در برقرار ساختن امکانات اطفاء حريق چون بالگرد و هواپیماهای آبپاش و حتی نیروی انسانی دچار خسارت فراوانی شده و هنوز هم آتش افتاده به جانش خاموش نشده است .

*آتش در دل درختان  200 ساله پاسارگاد می تازد

به گفته شاهدان واقعه، برآورد هاي اوليه نشان مي دهد كه عرصه اي به وسعت 450 تا 500 هكتار از جنگلهاي منطقه دچار آسيب ناشي از آتش سوزي شده است .

*نبود کافی هواپیمای آبپاش و امکانات در افزایش حریق

هم اکنون تنها يك بالگرد جمعيت هلال احمر كه ظرفيت جابجايي 15 نفر نيرو و يك بالگرد نيروي انتظامي با ظرفيت انتقال 3 نفر نيرو وظيفه انتقال نيروهاي كمك رسان را بر عهده دارند.

يگان هاي امداد منابع طبيعي از شهرستانهاي پاسارگاد، اقليد، مرودشت، ارسنجان و حتي كوار به منطفه اعزام شده اند.

نيروهاي امداد هلال احمر، تيپ 55 هوابرد شيراز، نيروهاي سپاه و بسيج، نيروي انتظامي، شوراي اسلامي، بخشداري و فرمانداري و گروه هاي مردمي به تعداد زياد جهت مساعدت در امر اطفاء حريق در منطقه حضور يافتند.

هواپيماي آب پاش نيز در يك سورت پروازي اقدام به تخليه آب بر روي منطقه دچار حريق نمود كه عملا تاثير چنداني در خاموش شدن آن نداشت.

تا زمان مخابره اين خبر آتش سوزي همچنان ادامه داشته و دود غليظ ناشي از آن از فاصله چند كيلومتري قابل مشاهده است.

خدا کرم جلالی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها ها و مراتع در خصوص دلایل افزایش وسعت حریق و عدم مهار آن میگوید:چیزی که اتفاق افتاده این است که بالگرد برای حمل نیرو اعزام نشده و عملیات مربوط بموقع انجام نگرفته و همین موضوع دامنه این آتش سوزی را گسترش داده است .

وی ادامه داد : بخش های مختلف تقاضای کمک و اعزام بالگرد کرده اند اما ظاهرا نیروهای مسئول آمادگی لازم را نداشتند و چون می بایست از جاهای مختلف بالگرد تهیه شود، صبح امروز (پنجشنبه) این امکانات وارد منطقه شد اما اگر روز پیش از آن این هلی کوپترها وارد می شد مقدار کمتری از آسیب و صدمه را شاهد بودیم .

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با بیان اینکه سال گذشته با همکاری ستاد مدیریت بحران کشور با وزارت دفاع در زمینه مهار آتش سوزی ها قرار داد بسته ایم گفت : این قرار دادها باید بتواند نیازهای هلی کوپتری و هوایی ما را تامین کند امسال هم این قرار داد تمدید شده است در آتش سوزی پاسارگاد متاسفانه بموقع بالگرد و ناوگان هوایی تامین نشد و اعزام نیرو تاخیر داشته است ولی طبق گزارش ها با تلاش های دستگاه های مختلف و مشارکت مردم آتش سوزی مهار خواهد شد .

جلالی افزود: امروز هم ما تقاضای اعزام بالگرد کردیم، در ستاد بحران کشور ابعاد حادثه در حال بررسی است تا بموقع بتوانیم از امکانات هوایی استفاده کنیم .

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد : یگان های زمینی حفاظت در سراسر کشور به صورت آماده باش داریم، از نظر ناوگان زمینی و انفرادی آمادگی ما کامل است اما ناوگان هوایی ما امکاناتی ندارد از این رو از امکانات نیروهای مسلح استفاده می کنیم، امید است آتش سوزی رخ ندهد و در صورت اتفاق در ساعت های اولیه بتوانیم با استفاده بهینه از امکانات و نیروها آتش را مهار کنیم .

جلالی با بیان اینکه از همه امکانات لشکری و کشوری باید دراین زمینه استفاده شود گفت : دستگاه های استان در این زمینه همکاری خوبی داشتند ، نیروهای بومی همکاری کردند و این آتش امید است در ساعت های آتی بطور کامل مهار شود .

وی گفت : بر اساس قراردادهای موجود وزارت دفاع هم باید همکاری کند و در 14 استان حادثه خیز باید نیروها در حال آماده باش باشند و در صورت بروز حادثه بموقع خود را به منطقه آتش برسانند.

محمد درویش مدیر دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در کانال تلگرامی خود در آین باره منتشر کرده که دو روز از زمان آتش افتاده به جان جنگل های تنگه خرسی پاسارگاد می گذرد اما هنوز هواپیمای آبپاش تهران به آنجا اعزام نشده است .

*عامل انسانی اصلی ترین عامل آتش سوزی

خداکرم جلالی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه 95 درصد از آتش سوزیها به دلیل سهل انگاری و بی توجهی رخ می دهد، می گوید : به احتمال قوی آتش سوزی منطقه پاسارگاد فارس نیز به دلیل سهل انگاری و بی توجهی بوده است.

وی در ادامه می گوید :هم اکنون ما به دنبال یافتن مقصر نیستم و فقط به مهار آتش سوزی و ممانعت از افزایش خسارات و نابودی جنگل و تنوع زیستی آن فکر میکنیم .

*رییس مدیریت بحران کشور در میزگرد مهار آتش سوزی

هم اکنون جلسه بررسی موضوع آتش سوزی جنگل ها و مراتع شهرستان پاسارگاد استان فارس، راهکارهای پیشگیری از حریق و نحوه تسریع در امداد هوایی و استفاده از بالگرد برای اطفا حریق با حضور اسلامی معاون وزیر دفاع، نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، چرخ ساز رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر، برومندی نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی و خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری کشور در حال برگزاری است.

*چرا سازمان متولی طبیعت خود کانادایر ندارد؟

 در کشوری که برخوردار از سازه های چند هزار میلیارد تومانی چون گتوند و داریان یا آزادراه طبقاتی صدر و ... است و البته اغلب هم فاجعه آفریده و روح مردم ساکن در زیستگاه شان را می خراشند یا میراث طبیعی، تاریخی و فرهنگی را نابود می سازند، چرا باید دو سازمان حفاظت محیط زیست و جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در خرید یک دستگاه کانادایر (وسیله اطفاء حریق هوایی) که کمتر از ده میلیارد تومان قیمت دارد، نفس کم بیاورند؟ آیا اینگونه می خواهیم به استقبال تابستانی برویم که به دلیل ترسالی در زاگرس و هیرکانی و ارسباران، بیشترین رخداد آتش سوزی در آن اتفاق خواهد افتاد؟.

گفتنی است،آتش سوزی در جنگل ها و مراتع منطقه پاسارگاد استان فارس صبح چهارشنبه 19 خرداد 95 به دلایل نامعلوم رخ داد.پاسارگاد به مرکزیت سعادت شهر در 110 کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

آتش سوزی جنگل‌های پاسارگاد به زیستگاه خرس قهوه‌ای رسید + فیلم و تصاویر


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
طبیعت ایران نفسهای آخرشو می کشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۰ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
داخل جنگل برج میسازن ومیفروشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۲۰ خرداد ۱۳۹۵
محیط زیست مظلوم و بی فریاد رس مونده در ایران ،،دیگه محیط زیستی نمونده ،،کوه و دریا و جنگل و دشت رو آدمای مادی پول پرست افتادن به جونشون ،آدم چیزای عجیبی میشنوه زمین خواره کوه خواری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۲۰ خرداد ۱۳۹۵
امان از دست مسئولین...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۲۰ خرداد ۱۳۹۵
یعنی این مملکت که این همه بمب و موشک داره میسازه نمیتونه چند تا بالگرد اتفاع حریق بسازه تا جنگل های کشور نابود نشه ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۲۰ خرداد ۱۳۹۵
بازهم ارتش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۲۰ خرداد ۱۳۹۵
بازهم ارتش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۲۰ خرداد ۱۳۹۵
مرحبا و احسنت به این مدیریت به این مسیولین با جنم
یکی از اون فیش حقوقی های نجومی رو بدین هواپیمای آبپاش تا اینجوری جنگل و محیط زیست نابود نشه
هر دم از این باغ بری میرسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۲۰ خرداد ۱۳۹۵
در آتش سوختن جنگل های ایران اهمیتی برای مسئولین گشورمان ندارد و این یک واقعیت انکار ناپذیر است
آخرین اخبار