عدم شکل‌گیری نظام عرضه و تقاضا مشکل عرصه آموزش و پژوهش

مشاور عالی وزیر علوم از عدم شکل گیری نظام عرضه و تقاضا به عنوان یک مشکل در عرصه آموزش و پژوهش خبر داد و گفت: در زمینه همکاری های بین المللی ضعف داریم.

جعفر توفیقی مشاورعالی وزیر علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جواندرباره عوامل موثر در کیفیت پژوهش عنوان کرد: دیرزمانی نیست که وارد عرصه تولید دانش به معنای واقعی آن شده‌ایم، از این رو نفوذ نام استادان در جهان نیازمند گذر زمان است.

وی تعریف کیفیت را تلاش برای پر کردن شکاف میان وضع موجود و وضع مطلوب دانست و افزود: ورود به مبحث کیفیت بدون هدف گذاری ممکن نیست، البته هدف گذاری بنا به نوع پژوهش می‌تواند متفاوت باشد و از آنجا که پژوهش به سه دسته کلی، بنیادین( در پی گسترش مرزهای دانش )، کاربردی (به دنبال حل مسئله) و توسعه‌ای یا صنعتی ( توسعه فناورانه را مدنظر دارد) تقسیم می‌شود؛ هدف گذاری در هر یک از این دسته‌ها مقتضیات خاص خود را دارد.

توفیقی با بیان اینکه کیفیت در دنیا با طرح مباحث بازار، رقابت و تقاضامحوری از بنگاه‌های اقتصادی شروع و سپس وارد نظام آموزشی شد، تصریح کرد: یکی از مشکلات، عدم شکل گیری نظام عرضه و تقاضا در عرصه آموزش و پژوهش است. نظام آموزشی و پژوهشی ما عمدتا عرضه محور است یعنی در ازای تحویل فارغ التحصیل یا مقاله، مشتری روشنی برای آن تصور نمی‌شود.

وی افزود: این درحالی است که وجود مشتری به عنوان مطالبه گر امر کیفیت را بالا می‌برد و عرضه کنندگان را مجبور به رقابت می‌کند.

مشاور عالی وزیر علوم اظهار داشت: از عوامل موثر در ارتقای کیفیت پژوهش، داشتن برنامه پژوهشی است. این برنامه در داشتن خط پژوهشی مشخص در مقالات یک شخص قابل مشاهده است؛ وقتی استادی دارای 50 مقاله در یک زمینه باشد در دنیا شناخته می‌شود نه اینکه مقالات وی متفرق و پراکنده باشد.

وی بیان کرد: در حوزه فرضیه سازی (حدس‌های علمی برای رسیدن به پاسخ مسئله) دارای ضعف زیادی هستیم و پژوهشگر باید از دانش و تجربه بالایی برخوردار باشد تا بتواند از میان فرض‌ها و احتمالات متعدد، فرضیه‌های قوی مطرح کند. همچنین هرچند که داوری اصولی در فرآیند یادگیری و ارتقاء کیفیت بسیار موثر است اما در این بخش اهمیت لازم دیده نمی‌شود.

توفیقی با اشاره به ضعف در زمینه همکاری‌های بین المللی یادآور شد: متاسفانه حضور ایران در کنفرانس‌های بین المللی شیب نزولی داشته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار