عرضه آنتی بیوتیک بدون نسخه پزشک در داروخانه‌ها تخلف است

رییس سازمان غذا و دارو گفت: عرضه آنتی بیوتیک بدون نسخه پزشک در داروخانه ها تخلف است.

رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو در گفت وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه بازار دارویی ایران کوچک است، گفت: برخلاف آنچه از سوی افراد مسئول و غیر مسئول مبنی بر بالا بودن میزان مصرف دارو در ایران مطرح می شود، با توجه به میزان جمعیت کشور بازار دارویی و میزان مصرف دارو بسیار ناچیز است.

وی تاکید کرد: باید بازار دارویی را گسترش دهیم تا قشر داروساز بتوانند آنگونه که باید ارائه خدمت کنند.

دیناروند با بیان اینکه ایران از لحاظ عددی بیشترین میزان مصرف آنتی بیوتیک را دارد، عنوان کرد: اما در 14 گروه دیگر دارویی در مقایسه با کشورهای معتبر دنیا کمترین میزان مصرف را داریم.

وی در خصوص دلایل مصرف بالای آنتی بیوتیک در کشور بیان کرد: مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ناشی از تجویز نابجای پزشکان و فرهنگ اشتباه مصرف آنتی بیوتیک‌ها درکشور است.

رییس سازمان غذا و دارو ضمن ابراز نگرانی از مصرف بالای آنتی بیوتیک در کشور گفت: ارائه آنتی بیوتیک ها توسط داروخانه ها بدون تجویز پزشک و نسخه غیر قانونی است، بنابراین انتظار سازمان غذا و دارو از داروسازان این است که به هیچ عنوان آنتی بیوتیک بدون تجویز پزشک ارائه ندهند.

وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو تلاش دارد میزان صادرات دارویی را به 250 میلیون دلار برساند، اظهار داشت: 90 درصد داروسازان کشور در بخش دولتی فعالیت می کنند و به اعتقاد آنها توسعه بخش دولتی مانند ایجاد کلینیک های ویژه به فعالیت های آنها آسیب می رساند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
آنها که زیست شناس هستند میدانند که تجویز بیش از حد آنتی بیوتیک در ایران جنابتی نابخشودنی در حق مردم این سرزمین است که متاسفانه در حال انجام است و کسی هم کاری نمی کند.