اجرای طرح پایلوت حذف بیولوژیکی نیترات از منابع آب آشامیدنی

دبیر کارگروه زیست پالایی آب و خاک ستاد توسعه زیست فناوری، گفت: امسال با هدف سالم سازی آب آشامیدنی، طرح پایلوت حذف بیولوژیکی نیترات از منابع آب آشامیدنی اجرا می‌شود.

سیروس ابراهیمی، دبیر کارگروه زیست پالایی آب و خاک ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: به دلیل عدم حذف نیترات از فاضلاب های شهری و همچنین نفوذ زهاب‌های کشاورزی به منابع آب آشامیدنی، پیش بینی می‌شود بیشتر شهرهای ايران در آینده نزدیک با مقادير بالای غلظت نيترات مواجه باشند.

وی افزود: با توجه به اثرات سوء نیترات بر سلامتی انسان، حذف نیترات از منابع آب آشامیدنی بسیارحائز اهمیت است و در خارج از کشور بدلیل حذف نیترات از فاضلاب های شهری و کنترل دقیق استفاده از کودهای کشاورزی، نسبت به ایران کمتر با مشکل نیترات در منابع آب شرب مواجه هستند.

به گفته ابراهیمی، بیشتر کشورها مقادیر استاندارد را حتی پایین تر هم آورده‌اند و با این وجود، حذف بیولوژیکی نیترات برای مقادیرغلظت‌های کم هم در کشور های مختلف بطور گسترده استفاده می‌شود و متداول ترین و اقتصادی‌ترین روش نیز در این زمینه روش بیولوژیکی گزارش شده است.

وی اظهار کرد: متاسفانه در ایران احداث واحد حذف نیترات در مقیاس صنعتی گزارش نشده است و با توجه به نیاز گسترده احداث واحدهای حذف بیولوژیکی نیترات در کشور، لزوم ایجاد دانش فني مقرون به صرفه ترین تصفیه بیولوژیکی، از اهمیت خاصی برخوردار است.

دبیر کارگروه زیست پالایی آب و خاک ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی خاطرنشان کرد: حمایت از طرح پایلوت حذف بیولوژیکی نیترات از منابع آب شرب کشور یکی از اولویت های این کمیته است.

وی با ابراز امیدواری از موفقیت آمیز بودن نتایج طرح، گفت: بدیهی است با احداث موفقیت آمیز اولین واحد در یکی از چاه‌های تامین آب شرب و بومی سازی این فناوری، امکان احداث واحدهای  صنعتی در مناطق مختلف منابع آب آشامیدنی فراهم می‌شود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار