اعتبارات تامین نشود، بازسازی «ارگ تاریخی بم» تعطیل می‌شود

این اثر تاریخی 10 سال است که در دست بازسازی است ولی هنوز تکمیل نشده و حتی احتمال اینکه به علت کمبود اعتبارات کار بخوابد، هم وجود دارد.

محمود وفایی مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص وضعیت فعلی بازسازی ارگ تاریخی بم گفت: مسعود سلطانی‌فر مدیر کل میراث فرهنگی در سفر اخیر خود به استان کرمان، پس از مطالعه طرح بازسازی خواستار افتتاحیه این اثر تا سال 2017 شد.

وی افزود: در بخش‌های اصلی ارگ کار بازسازی رو به اتمام است اما قسمت‌های فرعی کار کارگاه‌هایی در حال فعالیت است.

وی در ادامه افزود: اساساض در چند سال اخیر قسمت‌هایی از ارگ مثل حصارهای بیرونی، سردر، سربازخانه‌ها، کلاه فرهنگی و ... هدف اصلی بازسازی ما بود که مورد مطالعه قرار گرفت. ارگ بم قرار نیست به طور کامل بازسازی شود؛ بخش‌هایی از این اثر تاریخی باید مورد مطالعه و حفاظت قرار گیرد. یکی از اهداف ما پس از احیای این اثر این است که خانه‌های اطراف ارگ را خریداری کنیم.

وفایی در ادامه افزود: ما در تمام قسمت‌های ارگ بم کارگاه‌های آموزشی مرمت برگزار کردیم. ولی تمرکز بیشتر ما بر قسمت کلاه فرهنگی و حاکم‌نشین بیشتر از بخش‌های دیگر است. در این قسمت‌ها خاک‌برداری و استحکام انجام شده و مرمت آن را انجام می‌دهیم.

وی در بخش پایانی در خصوص افتتاحیه ارگ بم در سال 2017 گفت: ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که این اثر تاریخی تا سال 2017 افتتاح شود ولی اگر اعتبارات به طور کامل به ما ندهند، ممکن است کار بازسازی این اثر را تعطیل کنیم.

گفتنی است؛ ارگ تاريخی بم در زمين لرزه اين شهر به کلی تخريب شد اما نکته جالب توجه اينکه اين بنا بعد از تخريب شدنش ثبت جهاني شد و مورد توجه قرار گرفت، ارگ بم بنايي است که لقب بزرگ ‌ترين بناي خشت و گلي جهان را به خود اختصاص داده است و جالب ‌تر اينکه دومين بناي خشتي بزرگ جهان به نام ارگ راين نيز که بسيار شبيه ارگ بم است در چند کيلومتري شهر بم در استان کرمان قرار گرفته است. نکته دیگر اینجاست که این اثر تاریخی 10 سال است که در دست بازسازی است ولی هنوز تکمیل نشده  و حتی احتمال اینکه به علت کمبود اعتبارات کار بخوابد، هم وجود دارد.



انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
من از اهالی شهرستان بم و از مجاورین ارگ قدیم هستم
این اعتباری که میگین اگه دست اهلش بود میتونست چند تا ارگ قدیم تا حالا از نو بسازه
یه مجتمع زدن کنار ارگ یه عده خونوادگی صبح میان زیر کولر تا ظهر روز پوت میکنن و برمیگردن خونه
آخر برج هم حقوقشون سر جاشه
اون کارگرا هم از بس کسی بالا سرشون نیست و نمیدونن چکار کنن یکی یه بیل برمیدارن و خاکها رو زیر رو رو میکنن که بیکار نباشن
الان 12 سال از شروع بازسازی ارگ گذشته بیایین ببینین چقدر پیشرفت داشته