اهواز؛

توصیه هایی برای مراقبت از کلیه در ماه مبارك رمضان

کم مصرف کردن مایعات علت اصلی سنگ سازی است لذا توصیه اکید می شود برای جلوگیری از عوارض سنگ سازی، پیش از روزه گرفتن با پزشک متخصص مشورت کنید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، متخصص اورولوژی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز گفت:  اظهارکرد: مصرف نکردن مایعات به اندازه کافی در طول روز باعث غلیظ شدن ادرار شده و این روند علت اصلی سنگ سازی دستگاه ادراری به شمار می رود که با فرارسیدن ماه رمضان معمولا مشاهده می کنیم که از پزشکان متخصص سوال می شود، در ماه مبارک رمضان برای روزه گرفتن چه مواردی باید رعایت شود و آیا روزه بگیریم یا نگیریم؟

دکتر محمدرضا دادفر ادامه داد: پاسخ این است که اگر فرد از نظر سلامت عمومی از وضعیت خوبی برخوردار باشد، در حال حاضر نیز سنگی در دستگاه ادراری وی موجود نباشد و سابقه بیماری خاص دستگاه ادراری نداشته باشد، همچنین در ساعت های افطار نیز به اندازه کافی مایعات مصرف کند، می تواند روزه بگیرید و روزه گرفتن برای این فرد ضرر ندارد.

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز افزود: اما افرادی که در حال حاضر به عارضه سنگ سازی دستگاه ادراری دچار هستند، چنانچه روزه بگیرند و در ساعات افطار مایعات کافی مصرف نکنند، احتمال اینکه اندازه سنگ بزرگ تر شود، بالاست.

دادفر اظهارکرد: هر سال پس از ماه رمضان این مسئله بیشتر قابل مشاهده است که فرد پیش از ماه رمضان سنگ کوچکی داشته و با مصرف نکردن مایعات به اندازه کافی، تعریق زیاد و همچنین با مصرف غذاهای پرنمک و چرب، سنگ موجود در دستگاه ادراری بزرگ شده و فرد به عوارضی مانند انسداد مجاری ادراری مبتلا شده است.

وی با تاکید بر اینکه روزه گرفتن موجب سنگ سازی نمی شود، گفت: عدم رعایت نکات بهداشتی توسط فرد موجب بروز این عارضه می شود. چنانچه مایعات کافی بنوشید، نمک زیاد مصرف نکنید و قبل از ماه رمضان سونوگرافی بگیرید و وضعیت عمومی شما مشخص شود، دچار سنگ سازی دستگاه ادراری و انسداد مجاری ادرار نخواهید شد.

متخصص اورولوژی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز عنوان کرد: کسانی که در سونوگرافی قبل از ماه رمضان آن ها وجود سنگ تشخیص داده شد باید برای روزه گرفتن با پزشک متخصص مشورت کنند. لازم است در بررسی های پزشکی، نوع، جنس، اندازه و وضعیت سنگ ها در دستگاه ادراری و همچنین شانس عود سنگ سازی در این شرایط مشخص شود.

دادفر در پایان توصیه کرد: افراد با سن بالا، مبتلایان به بیماری های خاص از جمله دیابت و فشارخون، افرادی که سابقه سنگ داشته اند یا کسانی که اخیرا سنگ دفع کرده اند، همچنین مواردی که در چند ماه اخیر در سونوگرافی آن ها سنگ دیده شده است و کسانی که ادرار خونی یا دردهای مشکوک دارند، حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنند تا آزمایش های لازم و سونوگرافی از آن ها گرفته شود تا پزشک تعیین کند که آیا این افراد از نظر جسمی مجاز به روزه گرفتن هستند یا نیستند.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.