ضرر 2میلیارد یورویی بابت تاخیر در راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس

در حالی که قرار بود پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در نیمه اول سال جاری وارد مدار شود، شنیده ها حاکی از تاخیر مجدد در تحقق این امر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به اینکه فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس قرار بود تا پایان سال 94 به بهره برداری کامل برسد اما  به دلیل برخی مشکلات در تامین مالی و خرید تجهیزات محقق نشد و این امر به نیمه اول امسال موکول شد.

بر این اساس مدتی از دستور ویژه وزیر نفت مبنی بر افتتاح این پالایشگاه در نیمه اول سال جاری نگذشته بود که یکی از مسئولان خبر از تاخیر مجدد در افتتاح این طرح بزرگ داد.

لازم به ذکر است به گفته مسئولین امر هر روز تاخیر در راه اندازی این پروژه 20 تا 30 میلیون یورو زیان(عدم النفع) در پی دارد که به عبارتی اگر فقط تاخیر این پروژه را از ابتدای فرودین ماه امسال تا به امروز و با ضرر روزانه 25 میلیون یورو محاسبه کنیم تاکنون 2میلیارد و 200 میلیون یورو ضرر کرده‌ایم.

یکی از بزرگترین مسائلی که این پروژه را به تاخیر انداخت، تعویق در اختصاص وام  از صندوق توسعه ملی به میزان 650 میلیون یورویی که در سال 93 تصویب شده بود، است که سبب شد تکمیل این پالایشگاه با وضعیت بحرانی مواجه شود.

احمد ادیب مدیرعامل شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص زمان بهره برداری فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت:  طبق دستورالعمل وزیر نفت باید فاز نخست پالایشگاه تا شهریور ماه سال جاری به بهره برداری برسد.

وی افزود: اگر در ورود تجهیزات خاص تاخیری ایجاد شود ممکن است بهره برداری این پروژه اندکی به تعویق بیافتد.

ادیب تصریح کرد: یکسری تجهیزات از جمله واحد بنزین سازی که از کشور آلمان خریداری شده بود و نیز برخی از تجهیزات کلیدی که قرار بود از کره تامین شود به دلیل تامین نشدن منابع مالی به تعویق افتاده است.

وی ادامه داد: ارسال محموله آلمانی ها یک ماه به طول می انجامد و پس از آن که این اقلام به کشور برسد عملیات نصب آن شروع خواهد شد، به طوری که نصب آنها براساس برنامه ریزی انجام شده سه ماه نیز طول می کشد تا با فشرده سازی عملیات،  راه اندازی انجام شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس در خصوص هرگونه تاخیر احتمالی اظهار داشت: تاخیر در بهره برداری از پالایشگاه تنها در صورتی رخ خواهد داد که تجهیزات مورد نظر دیر به دست ما برسد و یا اینکه برخی پرداخت ها از طریق بانک ها طولانی شود.

وی افزود: مسئولان شرکت در تلاش هستند  که پالایشگاه ستاره خلیج فارس را طبق برنامه ریزی صورت گرفته به بهره برداری برسانند.

ادیب برخی اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه پالایشگاه در اسفند ماه افتتاح می شود را نظرات شخصی افراد دانست و گفت:اگر تغییری در روند بهره برداری این پالایشگاه باشد به طور یقین از طریق مسئولان اطلاع رسانی خواهد شد بنابراین اگر تغییری در دستور کار باشد ابتدا باید گزارشات خاص مبنی بر دلایل  تاخیر ذکر شود تا وزارت نفت با آن موافقت نماید.

وی در خصوص تامین منابع مالی این طرح عظیم گفت: تامین منابع مالی ارزی از طریق صندوق توسعه ملی تصویب شده و در شرف پرداخت است مابقی کمبود های ریالی به سبب اینکه افزایشی بر بودجه نهایی اعمال نشود از طریق همکاری با بورس انرژی و فروش بخشی از تولیدات فرآورده ها تامین خواهد شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر بخش زیادی از مشکلات مالی با کمک وزارت نفت حل شده است و اگر بانک عامل سرعت عمل خود را افزایش دهد نیز همه مشکلات رو به بهبودی است.

وی ادامه داد: علی رغم اینکه در طی سه ماه نخست سال جاری ما با مشکلات بسیاری از جمله مشکلات مالی، ارزی،روابط بین الملل مواجه بودیم این مشکلات با کمک های معاون اول رییس جمهور و وزیر نفت به تدریج حل و فصل شده است و امیدواریم که نتایج به زودی حاصل شود.

بر اساس این گزارش احداث پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در مجاورت پالایشگاه نفت خام بندرعباس از سال 1385 وارد فاز اجرایی شد که قرار است این پالایشگاه با فرآورش 360 هزار بشکه در روز میعانات گازی تولیدی فازهای پارس جنوبی، روزانه 36 میلیون لیتر بنزین، 14میلیون لیتر نفت گاز، 2میلیون لیتر گاز مایع و 3 میلیون لیتر سوخت جت سبک تولید نماید. همچنین این پالایشگاه در 3 فاز مشابه 120 هزار بشکه ای ساخته خواهد شد.

راه اندازی پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارسگام بلندی است در راستای کاهش خام فروشی میعانات گازی، که باتوجه به 5.2 برابر شدن واردات بنزین در 3سال گذشته از اهمیت خاصی برخوردار است که تحقق این امر،  زمینه قطع واردات بنزین را فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
پارس جنوب با سالها تاخیر تحویل داد و جالب هنوز بخش های زیادی از اون تکمیل نیست ستاره خلبج فارس هم مثل اون
آخرین اخبار