در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

مرتضوی: 30 درصد بنگاه های اقتصادی در شرف ورشکستگی هستند

در گفتگوی ویژه خبری امشب به تشریح اقدامات دولت برای احیای 7 هزار و 500 واحد صنعتی کوچک و متوسط تعطیل و یا نیمه تعطیل پرداخته شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع تلاش برای رونق واحدهای صنعتی با حضور سید محمدرضا مرتضوی دبیر کل خانه صنعت و معدن ، علی یزدانی مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی و حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگوی ویژه خبری امشب سه شنبه 25 خردادماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این بحث سید محمد رضا مرتضوی دبیر کل خانه صنعت و معدن درباره مشکل مالی بنگاه های صنعتی کشور اظهار داشت: برخی از بنگاه ها به بانک ها بدهی دارند که به دلیل شرایط رکود و شرایط خاص اقتصادی کشور بدون آن که خودشان تقصیری داشته باشند نتوانستند بدهی خود را به بانک ها پرداخت کنند.

 30 درصد بنگاه های اقتصادی در شرف ورشکستگی هستند

وی با اعلام این خبر هم اکنون سی درصد از بنگاه های اقتصادی با مشکلات بسیار جدی روبرو هستند و در شرف ورشکستگی قرار دارند گفت: از 70 درصد مابقی بنگاه های اقتصادی نیز 40 درصدشان با نصف ظرفیت خود کار می کنند.

علی یزدانی مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی نیز درباره این که تسهیلاتی که برای 7 هزار و 500 واحد صنعتی تعطیل یا نیمه تعطیل در نظر گرفته خواهد شد از چه منابعی تامین می شود گفت: در سال جاری تلاش گسترده ای در جهت خروج بنگاه هایی که در وضعیت متوقف قرار داشتند و یا زیر ظرفیت ، کار می کنند انجام شده است.

 منابع تسهیلات برای 7 هزار و 500 واحد صنعتی از منابع داخلی بانک ها تامین می شود

وی بیان داشت: طبق بخشنامه ای که اخیراً بانک مرکزی چهارشنبه گذشته برای تمام بانک های عامل صادر کرده و ابلاغ شده این منابع از منابع داخلی بانک ها تامین خواهد شد.

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی با بیان این که سود پرداخت این تسهیلات سود مصوب شورای پول و اعتبار است اظهار داشت: بر خلاف گذشته که تسهیلات در قالب طرح های زود بازده به واحدهای صنعتی پرداخت می شد این بار بررسی های جامعی روی واحدهای صنعتی که قرار است تسهیلات دریافت کنند اتفاق می افتد و اولین شرط دریافت این تسهیلات از سوی این واحدهای صنعتی داشتن بازار و تولید محصولات با کیفیت است که این بررسی ها در کارگروه استانی تسهیل رفع و موانع تولید صورت می گیرد و نهایتاً واحدهای صنعتی مدنظر به بانک ها معرفی خواهند شد.

یزدانی تصریح کرد: بر اساس بخشنامه بانک مرکزی واحدهایی که توسط کارگروه های استانی تسهیل و رفع موانع تولید به بانک ها معرفی می شوند بانک ها موظف هستند که بدون توجه به چک های برگشتی و بدهی های غیرجاری تسهیلات را در وجه بنگاه ها پرداخت کنند.

 یکی از مهم ترین راه های خروج از رکود حمایت از واحدهای کوچک و متوسط است

حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ضیافت افطار مقام معظم رهبری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بخشی از مباحثی که مقام معظم رهبری در خصوص مسائل کشور مطرح کردند مسائل اقتصادی و موضوع خروج از رکود بود و ایشان یکی از مهم ترین راه های خروج از رکود را حمایت از واحدهای کوچک و متوسط برشمردند.

وی با بیان این که یکی از ده اولویت اقتصاد مقاومتی نیز بحث حمایت از صنایع کوچک و متوسط است خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری نیز تاکید داشتند که بانک ها نیز منابع شان را به این سمت سوق دهند.

مرتضوی دبیر کل خانه صنعت و معدن نیز در بخش دیگری از اظهارات خود خاطر نشان ساخت: شرایطی که هم اکنون در آن قرار داریم شرایطی است که زمان به سرعت برای واحدهای تولیدی سپری می شود که اگر کاری برای واحدهای تولیدی به عنوان مجموع دارایی های کشور نکنیم شاید ماه های بعد خیلی دیر باشد و هم اکنون نیز به قدر کافی زمان از دست داده ایم.

وی با تاکید بر این که بخش اعظم مشکلات واحدهای تولیدی ما نبود سرمایه در گردش است بیان داشت: واحدهای تولیدی با مشکلات دیگری نیز دست و پنجه نرم می کنند که اگر به صورت همزمان به این مشکلات رسیدگی نشود دوباره مشکلات در این حوزه لاینحل باقی خواهد ماند.

مرتضوی با اشاره به این که  بدنه اجرایی همه سازمان ها برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی آماده هستند گفت: مقررات دست دولت است لذا می توان به واحدهای تولیدی کمک کرد.

دبیر کل خانه صنعت و معدن با اشاره به این که کار متقلبانه چند نفری را که منابع را هدر دادند نمی توان به حساب همه واحدهای تولیدی زد افزود: در بخش تولید شاهد صداقت، صمیمت و عزم ملی هستیم به طوری که یکی از واحدهای بزرگ صنعتی کشور بزرگ ترین پالایشگاه غلات خاورمیانه و دنیا را در کشور ایجاد می کند لذا باید اظهار داشت که پتانسیل های لازم برای امر تولید در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به این که باید موانع خرد و ریز را از سر راه برداشت بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی، بانک، بیمه و امور مالیاتی نباید چوب لای چرخ بگذارند گفت: باید مسئولین به وظیفه خود به خوبی عمل کنند تا بتوانیم شاهد رونق واحدهای تولیدی در کشور باشیم.

یزدانی در ادامه برنامه با اشاره به این که سازمان تامین اجتماعی دو بخشنامه را در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی اتخاذ کرده است لذا اگر واحدهایی باشند که در طی 18 ماه گذشته دچار بحران شده بودند و از سوی دیگر لیست بیمه خود را رد کرده باشند می توانند از بحث بخشودگی جرایم استفاده کنند

مدیر عامل صنایع کوچک و شهرک های صنعتی با اشاره به این که تدابیری را که مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت اتخاذ می کند در جهت شفاف سازی آمارها است گفت: یارانه های خوبی در جهت حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط صادرات گرا در نظر گرفته شده است.

850 واحدی که در سال 94 تعطیل شده بود به چرخه تولید بازگشت

وی با بیان این که در سال 94 بیش از 850 واحدی که تعطیل شده بودند را توانستیم به چرخه تولید بازگردانیم عنوان کرد: این واحدها توانسته اند به بهره برداری برسند و از سوی شاهد اشتغال تعداد کثیری از مردم در این واحد ها هستیم.
یزدانی با اشاره به این که وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت تمام وقت به این مقوله توجه دارد گفت: تا پایان سال نیز شاهد به بهره برداری رسیدن واحدهای بیشتری خواهیم بود به طوری که 185 هزار اشتغال جدید به همراه خواهد داشت.

مدیر عامل صنایع کوچک و شهرک های صنعتی با اشاره به این که در کل کشور بیش از هزار و 500 واحد صنعتی توسط بانک ها تملک شده است گفت: از این میزان هزار و صد واحد آن در داخل شهرک ها و نواحی صنعتی هستند.

وی با اشاره به این که متاسفانه عمده طرح ها به صورت نیمه کاره رها شده است عنوان کرد: در بخشنامه ستاد مقاومتی کشور تاکید شده است که بانک ها موظفند با منابع خودشان این واحدها را در سال جاری به بهره برداری برسانند.

ضرورت تعامل بانک ها با صنعت گران

یزدانی با تاکید بر این که بانک ها باید در تعامل با صنعت گران قرار بگیرد عنوان کرد: باید برای هزار و 500 واحد تعیین تکلیف صورت گیرد.

 معوقات بانکی باید تعیین تکلیف شوند

فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به این که بحث تولید به عنوان یکی از مباحث جامع باید مورد توجه قرار بگیرد گفت: باید سیستم بانکی با قوت هر چه تمام تر به میدان بیاید و از سوی دیگر نیز بحث معوقات تعیین تکلیف شود.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به تقویت بنیه بانک ها اظهار داشت: بانک باید بتواند تسهیلات دهد و از سوی دیگر افزایش سرمایه داشته باشد.

این نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: تولید کننده ای که تحت فشار توانسته است تولیدی خود را سرپا نگه دارد باید مورد حمایت بانک قرار بگیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار