افت کیفیت درمان و رشد زیرمیزی حاصل تعرفه‌های غیرواقعی

رییس کمیسیون نظارت و ارزشیابی سازمان نظام پزشکی گفت: تغییر ناچیز تعرفه‌ها در سال جدید تاثیر بسزایی روی کیفیت درمان می گذارد.

فرجود شکوهی رییس کمیسیون نظارت و ارزشیابی سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان این که واقع نگری در تصمیمات ضامن موفقیت اجرائی آنهاست، بیان داشت: مهمترین وظیفه متولیان تعیین تعرفه خدمات پزشکی آن است که نسبت به چگونگی خدمات پزشکی نگرش" واقع بینانه" داشته باشند یعنی تصمیماتشان مبتنی بر واقعیات موجود جامعه پزشکی باشد.

وی افزود: در غیر اینصورت امکان تحقق مصوبات غیر واقع بینانه نه تنها ممکن نیست بلکه جامعه پزشکی به طریق گوناگون راههای میانبر جهت رسیدن به آن چه را  که خود واقع می‌داند، پیدا می کند.

وی با تاکید بر این که همواره باید تناسب لازم بین اتخاذ یک تصمیم درست و نحوه اجرای آن وجود داشته باشد، ادامه داد: لازمه این مهم شناخت و درک واقعیات موجود است.

رییس کمیسیون نظارت و ارزشیابی سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: درآمد قاطبه گروههای پزشکی مانند بیشتر مردم عادی است با این تفاوت که سال‌ها از جیب خود یارانه هم داده‌اند.

به گفته شکوهی اگر بیمه های پایه می توانستند تعهدات پرداختی خود را به موقع انجام دهند درآن صورت می توان ادعا نمود مصوبات تعرفه‌ای قابلیت اجرایی دارد اما در شرایطی که بخاطر عدم پرداخت تعهدات بیمه‌ها؛ ریاست یکی از بیمارستانهای بزرگ شهری در استانهای شمالی استعفا می دهد تا بیش از این شرمنده طلبکارها نباشد.

وی با اعلام این که مصوبات سال گذشته بدلیل عدم تامین هزینه‌هایش با مشکل روبروست، ابراز داشت: به علت عدم پرداختهای به موقع  تمام مراکز دولتی و خصوصی بویژه مراکز پاراکلینیکی که فعالیت‌شان هزینه بر است با مشکلات عدیده ای روبرو هستند به طوری که برخی در آستانه تعطیلی و برخی دیگر با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته اند.

شکوهی همچنین به مشکلات معیشتی گروه‌های کم درآمد خانواده پزشکی مانند گروههای پروانه‌دار اشاره کرد و بیان داشت: مشکل پرداخت‌ها به قوت خود باقی است که در این صورت با دمل‌های چرکینی مواجه می شویم که هریک تهدیدی برای طرح تحول نظام سلامت است بنابر این لازم است تا سیاست تعیین تعرفه‌ها در اختیار مجری آن یعنی سازمان نظام پزشکی باشد تا بد یا خوب آن را خود این سازمان پاسخگو باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار