انتشار اسناد جدید مربوط به شکنجه در زندان های سیا

روزنامه لس آنجلس تایمز از انتشار اسناد جدیدی درباره روش های انجام شکنجه توسط ماموران سیا در افغانستان پس از 11 سپتامبر خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ براساس گزارش این روزنامه ، سیا امروز ده ها سند که پیش از این محرمانه تلقی می شدند را منتشر کرد که در آنها جزئیات جدیدی درباره نحوه رفتار نگران کننده ماموران این سازمان با افراد مظنون به دست داشتن در اقدامات تروریستی پس از حادثه 11 سپتامبر توضیح داده شده است.

این اسناد درباره چهار سال شکنجه و کاربرد فنون خشن بازجویی در زندان های مخفی سیا در سراسر جهان موسوم به 'سایت های سیاه' است که این سازمان همواره برای اقرار گیری از مظنونان خود استفاده کرده و می کند.

در واقع این اسناد پس از درخواست دو زندانی سابق آژانس مرکزی اطلاعات و امنیت آمریکا (سیا) و خانواده یک زندانی دیگر که در زندان های مخفی این آژانس جان باخته بودند، تهیه و منتشر شدند.

این افراد از دادگاه فدرال آمریکا خواستار غرامت برای شکنجه در این زندان ها در اوایل دهه 2000 شده بودند، لذا این سازمان بنا به درخواست دادگاه حدود 900 صفحه از اسناد طبقه بندی شده سیا از جمله ایمیل، گزارش های بازجویی و تحقیقات داخلی را منتشر کرد که همگی بیانگر جزییات شکنجه افراد بعد از واقعه 11 سپتامبر از جمله مدرکی به تاریخ 7 ژودن 2006 بود که جرج دبلیو بوش، رییس جمهور وقت آمریکا از پورتر جی. گوس، مدیر وقت سیا خواسته بود تا چگونگی برخورد سیا با زندانیان را مشخص کند.

به گزارش لس آنجلس تایمز، از جمله این اسناد، سند 36 صفحه ای قتل گل رحمان، یکی از شبه نظامیان مظنون به داشتن رابطه با القاعده در واقعه 11 سپتامبر است که سیا وی را در سال 2002 پس از شکنجه زیاد کشت.

این سند حاکیست که ماموران سیا این مظنون را در یک شب بسیار سرد زمستانی تا صبح در یک سلول بسیار سرد در زندان مشهور به 'گودال نمک' افغانستان شکنجه کرده و سپس با پای های در زنجیر و با بدن خیس در هوای سرد رها کرده بود و در نهایت جان باخت.

این گزارش حاکی است که برخی از این اسناد حتی بیانگر نگرانی های برخی پزشکان و روانشناسان و افسران از اقدامات ماموران سیا در زندان های مخفی این سازمان است.

لس آنجلس تایمز مدعی شد که باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا از سال 2009 بارها تلاش کرد روش های خشونت بار بازجویی در زندان های سیا را ممنوع کند و حتی از 'جان برنان' مدیر سیا خواسته است همه این روش ها را در سطح سیا برچیند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار