در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

اگر آمریکایی ها بخواهند بازی را برهم بزنند قطعاً بازنده بازی خواهند بود

دو عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با حضور در گفتگوی ویژه خبری امشب به بررسی موضوع بدعهدی آمریکایی ها در اجرای برجام پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع ایستادگی در مقابل زیاده خواهی های غرب با حضور "علاءالدین بروجردی" و "مصطفی کواکبیان" دو تن از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگوی ویژه خبری امشب چهارشنبه 26 خرداد ماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این گفتگو علاءالدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص بدعهدی های آمریکا در اجرای برجام و درباره این که آیا با وجود این بدعهدی ها مذاکرات باید ادامه داشته باشد گفت: مقام معظم رهبری در فرمایشات روز گذشته شان تکلیف را خیلی روشن بیان کردند و عنوان داشتند که اگر چنانچه نامزدهای در حال مبارزه انتخاباتی عنوان می کنند که برجام را پاره می کنند ما آن را به آتش خواهیم کشید که این نگاه در مجلس شورای اسلامی بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و بدبینی که همیشه نسبت به آمریکا وجود داشته حاکم بوده است.

وی ادامه داد: در مجلس گذشته قانونی را مصوب کردیم که ضمن این که دولت را موظف می کرد مجموعه مطالبات جمهوری اسلامی را از طرف مقابل پیگیری کنند مطرح کردیم که اگر ن ها به برجام عمل نکردند دولت موظف است ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی سازی کشور را به 190 هزار سو افزایش دهد و شورای عالی امنیت ملی نیز موظف است این کار را دنبال کند.

 اگر آمریکایی ها بخواهند بازی را برهم بزنند قطعاً بازنده بازی خواهند بود

این عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان این که در تحولات حال حاضر آمریکا سهم مشخصی برای خود نمی بیند لذا به دنبال این است که زیاده خواهی کند و بازی را برهم بزند تاکید کرد: مجموعه توانمندی های بالاقوه و بلافعل ما به گونه ای است که اگر آمریکایی ها بخواهند بازی را برهم بزنند قطعاً بازنده بازی خواهند بود.

در ادامه این بحث مصطفی کواکبیان عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز با تاکید بر این که فرمایشات مقام معظم رهبری همواره تعیین کننده و راهگشا بوده است اظهار داشت: روز گذشته نیز ایشان مثل همیشه نکات حساسی را مطرح کردند.

وی ادامه داد: ما هیچ وقت از قطع مذاکرات استقبال نکردیم و هیچ گاه نیز به دنبال نقض عهدی که بستیم نبودیم اما در همین مدت 4، 5  ماهی  که از امضای این توافق بین المللی گذشته بدعهدی ها را از آمریکایی ها دیده ایم که بخشی از آن ها بهانه جویی بوده است که در این رابطه می توان به بحث توان موشکی ایران اشاره کرد که این موضوع هیچ ربطی به برجام نداشت.

این عضو کمیسیون امنیت ملی اضافه کرد: همچنین دستبردی که آمریکایی ها به اموال ایران داشتند گرچه ناقض برجام نبوده اما با روح حاکم با برجام منافات دارد یا در بحث موضوع سوئیفت شاید آن ها بگویند که کاری نمی کنند ولی عملاً نوعی دلهره و وحشت در برخی بانک ها از تحریم هایی که ممکن است آمریکایی ها آن تحریم ها را در قبال آن ها اعمال کنند وجود دارد.

اگر جایی مشاهده کنیم که طرف مقابل بدعهدی می کند حتماً شورای عالی امنیت ملی تصمیمات مقابله ای را اتخاذ خواهد کرد

کواکبیان تصریح کرد: عملکرد آمریکایی ها نشان می دهد که به تعهداتشان پایبند نیستند اما اگر ما این موضوع را به صورت بین و آشکار در جایی مشاهده کنیم که آن ها نقض عهد آشکار دارند حتماً شورای عالی امنیت ملی تصمیمات لازم را خواهد گرفت.

وی با بیان این که ما تابه این مرحله به تعهداتی که داشتیم عمل کردیم و هم اکنون باید منتظر حسن نیت طرف مقابل باشیم گفت: سخنرانی های نامزدهای انتخاباتی آمریکا بیشتر مصرف داخلی دارد و آن ها باید یاد بگیرند که تعهدات برجام مربوط به اشخاص نیست بلکه مربوط به دولت ایالات متحده آمریکا است و با عوض شدن افراد این تعهدات از بین نمی رود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان این که آمریکایی ها هیچ گاه به صورت صریح نمی گویند که برجام را اجرا نمی کنند تاکید کرد: مجلس ، مجلسی هوشیار است که در حوزه بین المللی اجرای برجام را رصد می کند واگر ما به این موضوع برسیم که تداوم مذاکرات فایده ندارد و اگر آن ها بخواهند به صورت آشکار زیرتعهداتشان بزنند تصمیمات مقتضی گرفته خواهد شد.

بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یکی از دلایل اصلی مذاکرات موافقت با برجام را رفع تحریم ها دانست و عنوان کرد: این هدف را از ابتدا دنبال کردیم لذا تحریم ها ظلم بین علیه ملت ایران به حساب می آید.

وی با اشاره به بازی آمریکا بر سیستم سوئیفت گفت: آن ها ادعا می کنند که سیستم سوئیفت را باز کرده اند این در حالی است که میلیاردها سیستم بانکی متعدد را در دوران تحریم به دلیل کار با ایران را آن ها جریمه کردند.

بروجردی با اشاره به اهرم فشاری که در اختیار آمریکا قرار دارد اظهار داشت: ابعاد تحریم مشخص است این در حالی است که میلیاردها دلار از پول کشورمان که در اختیار کشورهای خریدار نفت است باید به سوی کشورمان منتقل شود.

وی افزود: از نظر آمریکا رابطه دلاری با ایران ممنوع است پس می توان گفت که این بازی سیاسی بین است و می تواند به صورت یورو پول را منتقل کرد بنابراین دولت آمریکا به لحاظ حقوقی موظف است تا به تعهد خود عمل کند.

کواکبیان در ادامه این گفتگو در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه مبنی بر این که چگونه می توان جلوی توقعات بیجا آمریکا را بگیریم گفت: باید توجه داشت که با توافقی که می شود قرار نیست همه چیز مملکت گل و بلبل شود لذا قرار نبود با بحث برجام همه مشکلات کشور را یک شبه حل کنیم.

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی  با اشاره به این که تحریم هایی که زیرساخت های ما را به مقابله طلبید باید به صورت کامل برداشته شود ادامه داد: در پی مذاکرات ملتمان به پای قصه ایستادگی کردند و لذا اجماع داخلی به وجود آمد.

اگر مشاهده کنیم که طرف مقابل بدعهدی می کند شورای عالی امنیت ملی تصمیمات لازم را برای مقابله اتخاذ خواهد کرد

وی با اشاره به این که مردم بر سر مصالح ملی خود به پا ایستاده اند خاطر نشان کرد: اگر جایی مشاهده کنیم که طرف مقابل بدعهدی می کند حتماً شورای عالی امنیت ملی تصمیمات لازم را برای مقابله اتخاذ خواهد کرد لذا اگر توقعات آن ها خارج از سند باشد باید جلوگیری کرد.

بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی   در ادامه این گفتگو در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه مبنی بر این که چگونه می توان با ادعای برخی مقامات آمریکایی بر علیه ایران مقابله کرد گفت: آمریکا کشوری است که به بسیاری از موازین بین المللی پایبند نیست.

وی محور اصلی تبلیغات مقامات آمریکایی را مسائل انتخابی دانست و عنوان کرد: همیشه در دوران انتخابات از این گونه نسخ تبلیغاتی وجود داشته است

بروجردی گفت: آمریکا تردیدی نداشته باشد که مجموعه توانمندیهای بالقوه و بالفعل جمهوری اسلامی ایران در عرصه هسته ای شتابی را در چارچوب موازین صلح آمیز اتخاذ خواهد کرد که بسیار بیشتر از قبل از توافق با زمان بندی کوتاه به توانمندی های بالایی دست خواهیم یافت.

کواکبیان در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که صحبت های مقام معظم رهبری در خصوص برجام چه پیامی خواهد داشت گفت: پیام رهبر معظم انقلاب امروز به گوش کری رسیده است  و آن ها بایددرنگاه و رویکرد خود تغییراتی را ایجاد کنند.

وی  با اشاره به این که وزیر خارجه کشورمان دیپلماتی ورزیده و انقلابی است ادامه داد: در روند مذاکرات از ایشان و تیم مذاکره کننده هسته ای کشور وادادگی را مشاهده نکردیم.

هر گونه فشاری که بر علیه ملت ایران تحمیل شود اثر معکوس خواهد داشت

کواکبیان با اشاره به این که ایران از نظر ژئوپلوتیک، ژئواستراتژیک توانمندی نظامی، ساختار اقتصادی و قدرت ملی قدرتی برتر است بیان کرد: هر گونه فشاری بر علیه ملت ایران اگر تحمیل شود اثری معکوس خواهد داشت.

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که ذات انقلاب ما با آن که آمریکا می خواهد قابل جمع نیست گفت: اسلام سیاسی، ایمان اسلام ، ایدئولوژی انقلابی و ظلم و استکبار را نمی توان تحمل کرد افزود: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ قدرت مادی و معنوی به توانمندی های خوبی دست یافته است لذا برخی از دوستانمان گاهی کم لطفی می کنند.

وی افزود: سربازانی که در جبهه دیپلماتیک می جنگند باید مورد پشتیبانی و حمایت قرار بگیرند لذا نباید آن را تضعیف کرد.

کواکبیان با اشاره به این که باید از برخورد جناحی وسیاسی فاصله بگیریم افزود: باید منافع ملی را مورد حفاظت و حمایت قرار بدهیم این در حالی است که دشمنی آمریکا همیشگی بوده اما با قدرت دیپلماسی و پشتوانه ملت و رهبری می توان به خوبی در مقابل دشمنی آنها به خوبی سرافرازانه بیرون آمد.

پیام رهبری به گوش آمریکایی ها رسیده است و هر گونه فشاری بر ایران نتیجه معکوس خواهد داشت

وی ادامه داد: پیام رهبری به گوش آمریکایی ها رسیده و هر گونه فشاری اگر به ملت ایران متوجه شود نتیجه معکوس خواهد داشت.

کواکبیان با اشاره به نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه گفت: این ملت اجازه نخواهد داشت تا هژومونی قدرت طلبی آمریکا در ایران ظهور و بروز یابد لذا ما قدرت خود را با تمام وجود باور داریم.

خصومت با ایران به ضرر آمریکایی ها خواهد بود

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید آمریکایی متوجه شوند که داشتن رابطه خوب و منطقی با ایران قطعاً به نفع آن ها است و هر چه خصومت داشته باشند به ضرر آن ها خواهد بود .

بروجردی در پایان این برنامه زنده تلوزیونی با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه حرف اول را می زند گفت: آمریکا تمام صورت حساب تحولات درونی و بیرون را به نام جمهوری اسلامی ایران می نویسد.

وی با اشاره به این که آمریکایی ها ماهیت انقلاب را قبول ندارند بیان کرد: سیاست آن ها تقابل است لذا دشمنی آن ها پایان ناپذیر است و لذا همه مسئولین عالی رتبه و مردم باید تفکر واقع گرایانه رهبری را مبنی بر این که با آمریکا نمی توان تعامل داشت با پذیرفت.

ایران یک قدرت بالفعل در منطقه است

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که ایران یک قدرت بالفعل در منطقه است افزود: همه قدرت های تاثیرگذار حاضر در منطقه به این امر معترف هستند.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار