همه چیز درباره حمله گازانبری به کارواش سعادت آباد/ هنوز گزارش نهایی آماده نشده

فیلم هشت دقیقه‌ای « حمله شبانه به یک کارواش» خیلی زود در فضای مجازی دست به دست شد، اتفاق تلخی که هنوز پرونده آن باز است.

همه چیز در مورد حمله گازانبری به کارواش سعادت آباد/ هنوز گزارش نهایی آماده نشده
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،بهمن سال گذشته بود که فیلمی مبنی بر اینکه ماموران شهرداری تهران با حمله شبانه به یک کارواش متعلق به مسجد قدس در سعادت آباد، کارگران این کارواش را مجروح کردند، در فضای مجازی منتشر شد.

در این فیلم  ماموران شهرداری تهران با حمله شبانه به یک کارواش متعلق به مسجد قدس در سعادت آباد، کارگران این کارواش را مجروح کرده و اموال و دارایی های آن را تخریب کردند.

فردی که در این حادثه حضور داشت در این فیلم  مدعی شدکه ساعت یک و نیم نگهبان به ما اعلام کرد که تیمی از شهرداری برای پلمپ کارواش آمده‌اند و به یکباره تعداد زیادی از ماموران شهرداری وارد کارواش شده  و شروع به شکستن و حمله به کارگران، توسط سنگ و چماق کردند.

بخشی از این فیلم نشان دهنده خسارت شدید یک خودرو بود که افراد حاضر در این جمع مدعی بودند که ماموران شهرداری باند و ضبط خودرو را به سرقت برده اند.

*ماجرا از چه قرار بود؟

اولین واکنش رسمی درباره این ماجرا را سرخو رئیس کمیته حمل ونقل شورای شهر با پخش دقایقی از فیلم درگیری در صحن شورای شهر مطرح کرد و در تشریح جزئیات حادثه گفت: برابر گزارش واصله مردمی و رئیس هیات امنای مسجد قدس دراولین ساعات بامداد مورخه 17 بهمن سال جاری عوامل شهرداری اقدام به حمله وضرب و شتم کارگران و تخریب کارواش موقوفه مسجد کرده‌اند و پس از تخریب، با قراردادن نیوجرسی و خاکریزی مقابل در، مانع گذر افراد شدند و از طرفی دو شب قبل از بروز حادثه نیزعوامل شهرداری به محل مذکور مراجعه و به کارگران اعلام کردند، برای پلمب کارواش مسجد محل را ترک کنند که با مقاومت نگهبان و کارگران و نهایتا با ایجاد درگیری، موقعیت را ترک کردند؛ اما سپس عده دیگری مجددا به کارواش موقوفه حمله و آن را تخریب کردند.

وی افزود: با توجه به این که قوانین و مقررات در زمان بروز تخلف ساختمانی و کاربری، تکالیف شهرداری را به روشنی مشخص کرده، علت عدم ارائه مجوز احتمالی تعطیل یا تخریب بنای کارواش و سایر اقدامات خلاف شئون اخلاقی و مذهبی مشخص نیست و نظر به قرار گرفتن در دهه مبارک فجر و با توجه به اینکه در برنامه 5 ساله دوم ساخت 2000 مسجد برای شهرداری تکلیف شده است و شهرداری تهران همه ساله هزینه‌های زیادی را برای ساخت و یا تجهیز مساجد هزینه می‌کند اعمال این رویه‌های نادرست بر خلاف اهداف عالیه نظام اسلامی است؛ لذا مقتضی است ضمن برخورد سریع و قاطع با متخلفان، نتیجه را اعلام و از تکرار چنین حوادث تلخ و غیر قابل دفاع ممانعت بعمل آورند.

همچنین اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر نیز از ایجاد کارگروهی برای بررسی دقیق این موضوع از سوی هیات رئیسه شورای شهر خبر داد و در مورد چرایی بروز این اتفاق گفت: پرونده این موضوع به سال 84 مربوط می‌شود؛ از آنجایی که 1000 متر از مسجد قدس در راست‌گرد معابر آن محدوده از بین رفته بود، احمدی‌نژاد شهردار سابق تهران دستور داده بود 3000 متر زمین مجاور به مسجد تعلق گیرد!

وی با بیان اینکه با وجود این واگذاری لسانی، هیچ‌گاه سند این زمین به مسجد منتقل نشد، گفت: جلسات متعددی درباره این موضوع در شهرداری برگزار و مقرر شد تا تعیین تکلیف نهایی، موقتا مسجد از این زمین استفاده کند. بعد از این مذاکرات شهرداری زمین را برای تهاتر با شرکت‌های دیگری واگذار کرد اما مسجد همچنان از این زمین به عنوان یک ملک وقف شده استفاده می‌کرد اما با توجه به تهاتر صورت گرفته این زمین باید به شرکت مربوطه تحویل داده می‌شد از این رو برای رفع تصرف آن شهرداری در اولین گام اقدام به گذاشتن بلوک سیمانی کرد ولی از آنجایی که این مسجد زمین را حق خود می‌دانست،‌ از موضع خود کوتاه نیامد اما این در حالی بود که سندی به نام مسجد نشده بود.

وی با اشاره به اینکه در این سال‌ها از مسجد استفاده تجاری می‌شد و کارواش در آن فعال شده بود، گفت: متأسفانه در جریان تصرف این زمین طی چند روز پیش و شب گذشته مأموران شرکت شهربان و کارگران این کارواش با یکدیگر درگیر شدند.

شاکری در پاسخ به این سوال که آیا رفتار ماموران شهرداری نادرست بوده است؟ گفت: رفتار مأموران شهرداری تهران بدون تدبیر بود. وقتی این مسائل ابعاد اجتماعی پیدا می‌کند به ویژه زمانی که پای یک مسجد در میان است باید عاقلانه‌تر عمل شود. علاوه بر اینکه شهرداری باید از بروز اتفاقات مشابه جلوگیری کند چرا باید رسیدگی به یک پرونده آنقدر به طول بینجامد که باعث کینه و مشکلات دیگر شود و این موضوع در شورای شهر در حال بررسی است.

همچنین ابوالفضل قناعتی عضو هیات رئیسه شورای شهر نیز با بیان اینکه عکس و فیلم‌هایی از سوی اشخاص ناشناس از این حادثه برای برخی از اعضای شورا ارسال می‌شود گفت: جای تردید نیست که شهرداری تهران باید به وظایف قانونی خود در قبال متخلفان عمل کند اما آنچه که مهم است؛ شیوه اجرای احکام است که باید منطقی، علمی و اصولی باشد.

وی با بیان اینکه دوران جاهلیت، لشگرکشی و چماق به دست گرفتن تمام شده است و نباید حرکات این چنینی در راستای اجرای احکام صورت گیرد؛ افزود: باید بررسی شود که چه کسی دستور حمله این چنینی را صادر کرده و قطعا شورای شهر با مسببان و متخلفان این حادثه برخورد خواهد کرد.

براساس قوانین، شرکت شهربان و حریم بان تنها وظیفه جذب و آموزش ماموران را بر عهده دارند و پس از آن این افراد در اختیار شهردار منطقه مذکور قرار خواهند گرفت.

با اینکه شورای شهر برای بررسی این موضوع وارد شد اما چند پرسش در این باره مطرح است تا چه زمانی باید شاهد چنین رفتارهایی از سوی برخی ماموران شهرداری که به نوعی ماموران قانون محسوب می‌شوند؛ باشیم؟ آمران و عاملان اصلی این حادثه چه کسانی هستند؟

*توضیحات قالیباف

محمدباقر قالیباف در حاشیه بهره‌برداری از ایستگاه متروی میرزای شیرازی در جمع خبرنگاران اظهارکرد: باید عنوان کنم که اعضای هیات مدیره مسجد قدس افرادی معتمد و قابل احترام هستند که چندین بار نیز با بنده جلسه داشتند اما این زمین براساس قوانین متعلق به شهرداری است و پهنه آن نیز مشخص شده که شهرداری تهران نسبت به واگذاری این زمین به سازمانی دیگر اقدام کرده و باید این زمین را در اختیار آن سازمان قرار می‌دادیم.

شهردار تهران با بیان اینکه قبل از وقوع حادثه، مأموران اجرایی شهرداری تهران با وجود ارائه اخطارهای گوناگون برای اجرای حکم به محل رفتند، گفت: متاسفانه متصرفان اقدامات غیرقانونی انجام داده و مأموران شهرداری را مورد ضرب و شتم قرار داده و به خودروی آنها خسارت وارد کردند؛ اما هیچ‌کسی به آن اشاره نکرد تا اینکه دو شب بعد از این اتفاق که ماموران برای اجرای حکم رفتند متصرفان آماده بوده و درگیری صورت می‌گیرد.

قالیباف با بیان اینکه ماموران شهرداری با حالت تهاجمی وارد کارواش شده که این رفتار قابل قبول نیست، گفت: ماموران اجرای حکم شهرداری می‌توانستند با رفتاری بهتر و مدیریت شده وارد کارواش شوند و قطعا با این افراد برخورد می‌شود، چراکه این افراد در این خصوص خطا کرده‌اند.

وی عنوان کرد: یک خبرگزاری که خبرنگار یا گزارشگری در آنجا داشته مستندسازی کرده و یک بخش‌هایی از گزارش را حذف و موضوعی برای رسانه‌های خارجی درست می‌کند و این در حالی است که این رسانه را به عنوان رسانه منصف می‌دانند.

شهردار تهران افزود: بابت این حضور تهاجمی که کاملا خطا بوده است با ماموران برخورد می‌کنیم اما شهرداری مکلف است به وظایف قانونی خود عمل کند.

*شهردار منطقه2 استعفا داد

شهردار منطقه2 طی نامه ای به شهردار پایتخت ضمن ابراز تاسف از اتفاق پیش آمده درخصوص کارواش سعادت آباد و پذیرش قصور، استعفای خود را  تقدیم محمد باقر قالیباف کرد.

در بخشی از نامه عزیزاله نظری به شهردار تهران آمده است:

زمین کارواش دریا بنا به دلایل حقوقی و فقهی که به صورت مجزا در گزارش فنی سازمان بازرسی آمده و همزمان با این نامه خدمت شما در شورای محترم شهر ارایه شده است، متعلق به مسجد و وقفی نیست و اقدام شهرداری در فروش زمین و رفع تصرف غیرقانونی این ملک پس از تلاش های دوساله جهت جلب رضایت هیات امنای مسجد کاملا قانونی و در جهت احقاق حق مالک و اقدام مسجد در فروختن سه دانگ زمینی که به قول خود هیات امنا وقفی است، غیرقانونی و غیر شرعی است.

همچنین باید اعلام کنم که اولین اخطار به هیات امنای محترم مسجد درتاریخ 31/6/94 و آخرین اخطار در تاریخ 14/11/94 در جهت تعطیلی و جمع آوری کارواش توسط ناحیه 1 شهرداری منطقه 2داده شده است. علاوه بر این یک مرحله تعطیل سازی در آذرماه ازطریق قراردادن نیوجرسی و جلوگیری از تردد انجام شده که با وساطت اعضای محترم شورا دال بر حل موضوع، رفع تعطیلی شده است .

باید اعلام کنم که در 15 بهمن 94 و پس از تسلیم آخرین اخطار، 4 نفر از مسئولین اجرای احکام ناحیه به محل مراجعه می کنند که با مقاومت روبرو شده و مورد حمله و ضرب و شتم حدود 30 نفر قرارمی گیرند و به جرثقیل هم خسارت وارد می شود. با توجه به این موضوع ماموران جهت جلوگیری از تنش بیشتر از محل باز می گردند.

همچنین در تاریخ 17 بهمن ماموران اجرای احکام منطقه مجددا، در معیت ماموران انتظامی، جهت پلمپ واحد مذکور مراجعه نمودند که متاسفانه با مقاومت کارگران کارواش روبرو شدند. کارگران با در دست داشتن چماق و سنگ اقدام به ضرب و جرح ماموران اجرای احکام نمودند که این امر موجب آسیب دیدگی ماموران شهرداری و شعله ور شدن آتش احساسات بین طرفین دعوا شده است. متاسفانه و به صورت کاملا عامدانه و از پیش طراحی شده ، فیلمی که تنها بخش دوم ماجرا را آن هم تنها از یک زاویه نشان می دهد، در رسانه ها منتشر شده است .

در پایان این نامه تاکید شده است که در هر صورت به رغم غیرقانونی بودن اقدامات متصدیان کارواش و هیات امنای مسجد بنده به عنوان بالاترین مسئول اجرایی در منطقه ضمن ابراز تاسف در این حادثه پذیرش قصور در مدیریت صحن عملیات و عرض پوزش خدمت شما و همینطور خانواده بزرگ شهرداری تهران که اتفاق اخیر موجب شکل گیری موجی از تخریب این جمع در شهرداری تهران شده است مسوولیت این واقعه را برگردن گرفته و به این وسیله استعفای خویش را به اطلاع  می رسانیم.

*شهرداری مجوزی برای ورود به کارواش دریا نداشته است

محسن پیرهادی رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به گزارشی در خصوص کارواش دریا و پرونده سعادت‌آباد اظهار داشت: رئیس شورا تکلیف کرده بود که کمیسیون نظارت حقوقی در خصوص این حادثه یک گزارش کامل تهیه و در اختیار  وی قرار دهد.

وی با تاکید بر این‌که سه گروه کارشناسی این اتفاق را از جهات مختلف بررسی و گزارشی در مورد آن تهیه کردند، افزود: این گزارش در دو بخش یکی ادعا و مالکیت زمین و حق بهره‌برداری از زمین کنار مسجد که مربوط به کارواش دریاست مطرح شده است.

رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: بر اساس مستندات، مباحث حقوقی، شرایط واگذاری و دستوراتی که مقام مسئول وقت ارائه کرده بود بررسی‌ها تمام نشده و هم‌اکنون نیز مراجع قضایی در حال پیگیری این موضوع هستند.

پیرهادی با تاکید براین‌که اصل موضوع گزارش در خصوص درگیری و نزاع شهرداری تهران در بحث پیگیری مطالبه و ادعای برای مالکیت زمین بوده است، گفت: در خصوص این امر حادثه‌ای رخ داد که رسانه‌‌ها نیز به آن پرداختند.

وی ادامه داد: به همین منظور در چند صفحه گزارشی در خصوص کلیات این حادثه تهیه و آن را به رئیس شورای اسلامی شهر تهران ارائه کردیم.

رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران با توجه به این‌که شهرداری تهران مجوز لازم و دستور قضایی و انتظامی را نسبت به ورود به ملک کارواش دریا برای پیگیری مطالبه خود نداشته است، تصریح کرد: در اصل موضوع و پیگیری گزارشات مشخص شد  که شهرداری تهران غیرقانونی به کارواش دریا وارد شده‌ است.

پیرهادی با بیان این‌که عملکرد نیروهای شهرداری تهران وجاهت قانونی نداشته است، تاکید کرد: شهرداری تهران در خصوص حادثه کارواش دریا مقصر شناخته شده چرا که باید رویه قضایی و حقوقی را با توجه به مقررات در نظر می‌گرفت.

وی ادامه داد: شهرداری تهران باید برای اخذ مطالبه خود با پشتیبانی دستگاه‌های انتظامی و قضایی ادعای خود را پیگیری می‌کرد.

رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران با بیان این‌که با مصاحبه با افراد مختلف از جمله عوامل شهرداری، دستگاه‌های نظارتی داخل شهرداری، کارشناسان کمیسیون نظارت و حقوقی، مسئولان عالی قضایی و کارگران و کارمندان و کارگران کارواش دریا و شبکه محیطی به اصل موضوع نزاع و درگیری پی بردیم، یادآور شد: درگیری کارگران شهرداری وجاهت قانونی و حقوقی نداشته است.

پیرهادی به گزارش ارسال شده از سوی سروری رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران به آقای چمران رئیس شورا اشاره کرد و گفت: از این مرحله به بعد نتیجه نهایی توسط رئیس شورا اعلام خواهد شد.

وی اضافه کرد: رئیس شورا با هماهنگی که با اعضای شورا انجام و با اشاره به تدابیر خود نتیجه را به شهرداری تهران ارجاع خواهد کرد.

رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این‌که شهرداری تهران باید با عوامل خاطی برخوردهای لازم را انجام دهد، گفت: برخی از افراد کارواش دریا به دستگاه قضایی شکایت کردند و به همین منظور ما به عنوان ناظر اصلی از شهرداری تهران درخواست داریم که عوامل خاطی برخورد و تمهیدات لازم را درخصوص جلوگیری و پیشگیری از چنین حوادثی از سوی شهرداری تهران انجام دهد.

پیرهادی با بیان این‌که اطلاعاتی در خصوص اخراج کارمندان متخلف شهرداری تهران ندارم، تصریح کرد: این که شهرداری بر اساس آیین‌نامه تخلفاتی خود موضوع رسیدگی به موضوع کارواش در یا را زودتر انجام داده کار درستی بوده اما ما از شهرداری نتیجه اقدامات را مطالبه خواهیم کرد.

*گزارش کارواش دریا به رئیس شورا ارائه شد

پرویز سروری رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به پرونده کارواش دریا اظهار داشت: در خصوص این پرونده یک گزارش کامل به رئیس شورای شهر ارائه کردیم اما بنده نمی‌توانم در خصوص این موضوع صحبت کنم چرا که نظر اصلی را رئیس شورا ارائه خواهند کرد.

وی افزود: از جهات مختلف پرونده کارواش سعادت‌آباد را مورد بررسی قرار دادیم و منتظر نتیجه نهایی از سوی رئیس شورای شهر هستیم.

سروری بیان کرد: زمان تصمیم‌گیری در خصوص نتیجه‌گیری این گزارش بستگی به نظر چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران دارد.

16 شهربان شهرداری بازداشت شدند

16 نفر از شهربانان شهرداری که در جریان حمله به کارواش سعادت آباد حضور داشتند با حکم قضایی و با احضار به دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم شهرداری بازداشت شدند.

*واکنش دستگاه قضا

پس از این واقعه سخنگوی قوه قضائیه از تشکیل پرونده برای حادثه سعادت آباد خبر داد و گفت: معمولا در این گونه موارد که شاکی خصوصی وجود داشته باشد پرونده تشکیل می‌شود و رسیدگی قضایی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: در حادثه مزبور تاکنون 7 نفر شکایت کرده‌اند و در رابطه با آن‌ها پرونده تشکیل شده است و از شهرداری، مأموران شهرداری و از  مسئولان آن منطقه شهرداری درخواست شده برای ادای توضیحات مراجعه کنند.

حجت الاسلام و المسلین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: در این پرونده کسی بازداشت نشده است اما افرادی برای تحقیقات احضار شده‌اند.

*هنوز گزارش نهایی حادثه کارواش سعادت آباد اعلام نشده است

اقبال شاکری، عضو شورای شهر تهران با تاکید بر این موضوع که پیگیر حادثه سعادت آباد هستیم، گفت: هنوز گزارش نهایی در شورا اعلام نشده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: گزارش جدیدی نیامده و همان گزارش قبلی بوده است اما شورا جوانب این امر را سنجیده و پیگیری ها هم انجام شده است.

وی افزود: پیگیر هستیم تا هر چه سریعتر این موضوع به سرانجام برسد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
ورود غیر قانونی /حکم سارق را دارد/فرمانده سارقین را بگیرید ومثل سارق باهاش رفتار کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
هر اقای محترمی که خارج از قانون عمل کنه یا حرف بزنه/باید طبق قانون مجازاتش کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
این بدبخت هائی که کتک خوردن و دست و پاشون شکسته همگی کارگران زحمتکشی بودند که بخاطر یک لقمه نون توی اون دخمه زندگی میکردن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
باید بصورت قانونی با مسعولین انها بر خورد کرد
آخرین اخبار