ایران زمین/ 48

در عمق 16متری جزیره کیش چه می گذرد! + تصاویر

در عمق 16 متری جزیره کیش شهر زیرزمینی کاریز با دیواره های قدیمی و سقفی از صدف و مرجان ها نهفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از شهرهای دیدنی که سرتاسر آن را آب فراگرفته و آن را به پیشوند جزیره نامگذاری کرده، جزیره کیش است که توانسته گردشگران زیادی را به سمت خود جلب کند اما این همه ماجرا نیست و سفرهای زیر زمینی هم در آن نهفته است.


«کاریز»؛ شهری زیرزمینی در جزیره کیش

شهر زیرزمینی کاریز قنات کیش بیش از 2500 سال قدمت دارد و از آب شیرین قابل شرب ساکنان جزیره را تامین می کرده ولی اکنون به یک شهر زیر زمینی شگفت انگیز بدل شده که بیش از 10000 متر مربع وسعت دارد.

شهر «کاریز» در عمق 16 متری زیر زمین قرار دارد. سقف آن هشت متر ارتفاع و بیشتر سقف آن مملو از سنگواره، صدف و مرجان‌هایی است که با نظر کارشناسی 270 تا 570 میلیون سال قدمت دارد و تک تک آن شناسایی شده و دارای شناسنامه رسمی است.

در این شهر زیر زمینی و رویایی که در قسمت هایی  زمین آن را آب پوشانیده است؛ سنگ هایی را قرار داده اند تا مردم از آن عبور کنند اما جالب تر اینکه تخت های چوبی در کناره هایش قرار دارد که نشان از وجود رستوران سنتی در این جای دیدنی است.

پس اگر احساس ضعف و گرسنگی کردید خیالتان راحت باشد؛ زیراکه به راحتی می توانید در یک جای دنج و جدید بنشینید و غذای مورد علاقه تان را میل کنید.


«کاریز»؛ مهمترین ابنیه جهانی

شهر زير زميني کیش (کاریز) با توجه به ويژگيهای منحصر بفرد آن از جمله مرجانی بودن جزیره، آب شیرین قنات، هوای خنک در زیر زمین و سقف مرجانی مملو از فسیلهای با قدمت بسیار بالا  در فهرست مهمترین ابنيه جهاني قرار می گیرد.

رنگ کرم رنگ دیوار این شهر زیرزمینی گویا آدمی را در دل قصه ها می برد که حتی ممکن است از یاد ببریم این مکان واقعی است و ما به دنیای واقعیت ها پاگذاشته ایم.

با این اوصاف و تعاریفی که از این شهر به  گوش می رسد، بهتر است زمانیکه به  جزیزه کیش می رسید از خوردن شکلات ها به سادگی نگذرید و حتما سری به مراکز خرید شکلات بزنید تا برای اقوام و آشناهایی که دوستدار شکلات های خوشمزه هستند خریداری کنید  و به عنوان سوغاتی برایشان ببرید.

این شهر دو ویزگی منحصر به فرد دارد اول اینکه كاریز در دل تنها جزیره مرجانی دنیا واقع است. دوم آنكه تنها بنایی است كه سقف آن مملو از صدف‌ها و مرجان‌های طبیعی است. 

گفتنی است كه خاك‌های برداشت شده از كاریز دارای خواص درمانی زیادی است كه در گل درمانی استفاده‌های فراوان خواهد داشت.

نكته قابل توجه این است كه این كاریز‌ها به‌طوری استادانه و ماهرانه به دست ایرانیان باستان حفاری شده‌اند كه با شیبی ملایم در طول 15 كیلومتر حركت، هم از آب آن برای آبیاری استفاده شده و هم امكان برداشتن آن با چیزی شبیه به دلو نیز فراهم بوده است.

در گذشته‌های دور، به‌خصوص قرون پنجم و ششم هجری كه جزیره كیش مركز تجارت خلیج فارس و دریای عمان بوده، آب آشامیدنی جزیره كیش برای مصرف كشورهای حاشیه خلیج فارس از ارزش بسیار بالایی برخوردار بوده است.





گزارش از: نیلوفر جوانشیر


انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.