گزارش/

فروش آب خنک در ماه رمضان جرم است؟+واکنش روزه داران

عده‌ای در ماه مبارک رمضان در ترافیک‌های طاقت فرسای تهران آب خنک می‌فروشند برای کسانی که در ملا عام روزه خواری می‌کنند.

فروش آب خنک در ماه رمضان جرم است؟+واکنش روزه داران
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،شاید شما هم در ساعت‌هایی که به پیک ترافیک معروف هستند دیده باشید کسانی که اغذیه یا سی‌دی بدست در بزرگراه‌ها در میان خودروهای مختلف قدم زده و محصولات خود را به صورت دستفروشی، می‌فروشند.

این افراد معمولا از ترافیک استفاده کرده و لابلای خودروها قدم می‌زنند تا مشتریان آنها را پیدا کنند و بطری آبی، پفکی یا سی‌دی آهنگی از آنها بخرند.

اینکه دستفروشی جرم است یا یک آسیب اجتماعی موضوعی است که در یک مطلب دیگر به آن باید پرداخته شود اما آنچه که در این گزارش قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم، فروش اغذیه در ماه رمضان توسط این افراد است.

دو سه ساعت به غروب آفتاب و اذان مغرب مانده و ترافیک سنگینی ورودی شهر کرج را قفل کرده است. گرمای هوا موجب شده تا اکثر خودروهایی که کولر دارند، شیشه‌ها را بالا کشیده و با روشن کردن کولر از گرما فرار کنند.

هوا بدجور گرم است و حُرم آن از آسفالت کف اتوبان بالا می‌زند. در این میان عده‌ای از دستفروشان بطری‌های آبی که خنکای آن از عرق نشسته بر روی بطری مشخص است را به دست گرفته در میان خودروها قدم می‌زنند تا به تشنگان آب برسانند.

اما این روزها، روزهای معمولی نیست و تازه یک دهه از ماه مبارک رمضان گذشته است. فروش آب و اغذیه در میان افرادی که عمدتاً روزه دار هستند یک مسئله است و خریداری و مصرف آب در ملاء عام و روزه خواری مسئله دیگری است.

محمد یکی از مسافران تاکسی می‌گوید: این افراد رمضان سال گذشته نیز همین کار را می‌کردند و هیچ برخوردی با آنها نشد. دلیل نمی‌شود که چون هوا گرمه اینها آب بفرشند و عده‌ای هم در ملاء عام روزه خواری کنند.

راننده تاکسی هم گفت: آب که خوبه! چیبس و پفک هم می میفروشند. واقعا یه عده خجالت نمی‌کشند جلوی این همه آدم روزه خواری می کنند؟ خب عزیز من میخوای روزه ات را بخوری برو توی خانه ات بخور چرا وسط خیابان می‌خوری؟

مسافر دیگر در توجیه روزه خواری در ملاء عام گفت: خب شاید مسافر هستند و می‌تونند روزه شان را بخورند.

اما در جواب این مسافر باید گفت که طبیعتا در آن ساعت روز کسی نمی‌تواند ادعا کند که چون مسافر است می‌تواند روزه خود را بشکند چرا که بعد از اذان ظهر به سفر رفتن موجب شکسته شدن روزه نمی‌شود. ضمن اینکه اکثر مردمی که در این ساعت به کرج و شهرهای اطراف بازمی‌گردند، افرادی هستند که میان تهران و کرج به واسطه شغل یا تحصیل دائم السفر هستند و روزه برایشان کامل است.

نکته بعدی این است که اگر این افراد مسافر هم باشند، نباید به هیچ وجه در ملاء عام روزه‌خواری کرده و قبح این مسئله را بشکنند.

گویا عده‌ای از عمد در مقابل دیگران روزه خواری می‌کنند تا با دهن کجی به اسلام و قرآن روزه‌خواری را یک امر عادی جلوه دهند و از گناه آن بکاهند.

در این روزها که رستوران‌ها و ساندویچی‌ها به مانند گذشته تعطیل نمی‌شوند و غذای بیرون بر و ساندویچ سرد می فروشند، نیاز است که حداقل با این دستفروشان برخورد شود تا موجبات روزه‌خواری عده‌ای را فراهم نکنند.

این دستفروشان در سایر بزرگراه‌های بین شهری و شهری که ترافیک دارند حضور دارند و به روزه‌خواران کمک می‌کنند تا در ملاء عام روزه خواری کنند.

*برخورد پلیس با تظاهر به روزه‌خواری

نیروی انتظامی در ابتدای ماه رمضان در اطلاعیه‌ای از برخورد با روزه‌خواری در ملاء عام خبر داده بود.

در این اطلاعیه آمده بود: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ضمن تبریک فرا رسیدن این ماه بزرگ بر اساس وظایف مکتبی و قانونی، رعایت نکات زیر را یادآور می‌شود.

- به منظور رعایت حال مسافران و افرادی که دارای عذر شرعی می‌باشند، متصدیان مراکز پذیرایی بین راهی، پایانه‌ها، فرودگاه و راه آهن می‌توانند با اخذ مجوز از پلیس نظارت بر اماکن عمومی با رعایت شئون اسلامی با استتار مکان، به گونه‌ای که در ملأ عام تظاهر به روزه خواری صورت نگیرد، فعالیت کنند.

- مراکز پذیرایی فاقد مجوز از اذان صبح تا اذان مغرب اجازه فعالیت نداشته و در صورت مشاهده برابر ضوابط و مقررات با متخلفان برخورد خواهد شد.

- کلیه رانندگان و سرنشینان وسائل نقلیه اعم از عمومی و شخصی موظف به رعایت حرمت ماه مبارک رمضان بوده و از هرگونه تظاهر به روزه خواری، ایجاد آلودگی صوتی و اعمال منافی شئونات مکتبی اجتناب کنند.

نیروی انتظامی در زمان افطار و شب‌های قدر که حضور و تردد مردم عزیز تراکم بیشتری دارد، تلاش می‌کند با حضور مأموران خود رفت و آمد را تسهیل و امنیت را ارتقا بخشد و البته همکاری مردم عزیز و روزه داران محترم بسیار راهگشا خواهد بود.

یکی از جهات معنوی این ماه مبارک رعایت بیش از پیش عفاف و حجاب و دوری از ناهنجاری‌ها است؛ لذا انتظار می‌رود همگان ضمن رعایت فضای معنوی حاکم بر جامعه، اخلاق و پوشش اسلامی را مراعات کرده و در این مهم نیروی انتظامی را یاری کنند.

نیروی انتظامی با تبریک حلول ماه مبارک رمضان به عموم مسلمانان جهان خاصه رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی ) در این بیانیه آورده است ؛ ان شاء الله توفیق درک شب‌های پر فضیلت قدر و بهره مندی از لحظه لحظه‌های با ارزش این ماه معنوی، به عنوان اندوخته ای ارزشمند برای قاطبه مومنین حاصل شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۰۲ تير ۱۳۹۵
من روزه دار هستم ولي خيلي دوست داشتم وضعيت جامعه توي ماه رمضون با ماههاي ديگه فرقي نميداشت تا توي فرصت بي نظير اين ماه، معنويت بيشتري حس مي كردم-به نظرم با وجود اين بگير و ببندها در جامعه و سفره هاي پر و پيمون افطار و سحري توي اين ماه عزيز از خوان نعمت الهي خيلي كم داريم برداشت مي كنيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
با زدن ماسک بر صورت با بوی بد دهان دیگران را نیازاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
امسال تو قزوین روزه خوری خیلی زیاد شده.من خیلی ها رو میبینم که هم میخورن هم سیگار میکشن مخصوصا دخترها زن های سیگاری زیاد میبینم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۵ ۰۱ تير ۱۳۹۵
نتیجه دوری از خداوند بدبختی این دنیا و بدبختی و عذابهای شدید پس از مرگ تا ابد مگر مدتها تحمل عذاب به شفاعتی برسند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
من روزه دار و تشنه تو اين گرما اگه تو بيرون ببينم خانم يا اقايي اب يا بستني و .....ميخوره به نظرتون چه حالي بهم دست ميده؟؟؟
Germany
ناشناس
۱۱:۲۲ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
روزه داری شرعا واجب است و خوردن بی دلیل آن حرام .. البته یه عده ممکن است عذر شرعی داشته باشند که بهتره در ملاء عام روزه خواری نکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
روزه خواری با روزه نگرفتن دو مطلب جداست که اولی جرمه ولی دومی نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
به نظر من روزه یک تکلیف از طرف خداوند بوده، و هر کس که تواناییشو داشته باشه، باید بگیره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
بقیه هم میتونن احترام بذارن وبه نظر من 10 دقیقه تحمل کنن برن خونشون اب بخورن نه میمیرن ونه گناه میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
روزه خواری گناه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
خیلیم خوبه که آب میفروشن اینجوری روزه دارا هم میبینن نمیخورن ثواب بیشتری میبرن
اگر روزه دارها اراده ندارن جلوی خودشون رو بگیرن مشکل اوناست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۳ ۰۱ تير ۱۳۹۵
! روزه خواری یعنی تظاهر به روزه نگرفتن که {خداوند آن را حرام کرده و نظر من و شما نیست! بلکه دستور اسلام است! نظر شما محترم ولی دستور اسلام است!}!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
بهتر است بجای اینکه نیرویمان را صرف روزه خواری بعضی افراد کنیم . صرف دزدی های (حقوق نامتعارف ) گروهی کنیم که هزار مرتبه از روزه خواری زشت تر و بدتر است. من روزه ام با روزه خواری هم مخالفم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
هر دوش جرمه.هر کدوم جای خودش باید بررسی بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۲ ۰۱ تير ۱۳۹۵
هر کار اشتباهی بجای خود باید بررسی و حل شود! بزرگی یک کار دیلیل نمیشود به کار اشتباه کوچک اهمیت ندهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
هر کسی خربزه میخوره باید پای لرزش هم بشینه .کسی ک بهشت میخواد باید طاقت آب خوردن بقیه رو داشته باشه ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۲ ۰۱ تير ۱۳۹۵
دوست عزیز، موضوع روزه گرفتن نیست!! روزه خواری است!! این 2 موضوع بهم ربط دارد اما یک موضوع نیست! دقت کنید! روزه خواری یعنی تظاهر به روزه نگرفتن که {خداوند آن را حرام کرده و نظر من و شما نیست! بلکه دستور اسلام است! نظر شما محترم ولی دستور اسلام است!}! که نتیجه اش بدبخت کردن خود در این دنیا و هم در آخرت! با روزه نگرفتن که بسیار ممکن است دلیل شرعی داشته باشد و حرام هم نباشد یکی نیست!!
United States of America
ناشناس
۰۷:۰۳ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
اما فروش آب خنک در گرما کاربرد خنک کردن با ریختن بر سر و صورت هم دارد و فروش چیپس و پفک هم در ماه رمضان جرم نیست و حتی خوردنش بلکه در انظار عمومی و با نیت از بین بردن حرمت یا همون تظاهر به روزه خواری جرمه . چه بسا کسی که به واسطه بیماری مجبور به خوردن حتی در ملا عام باشه ولی تا جائی که میتونه مخفی میکنه کسی حق تفحص نداره - مثال اینجور بیماریها دیابته که افراد دیابتی برای اینکه قندشون پائین نیاد به خاطر مصرف قرص یا انسولین باید حتما متوالیا چیزهائی بخورن یا خیلی بیماریهای دیگه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۱ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
شاید یکی که به یه دلیل شرعی روزه نباشه در اون ساعت نیاز به آب داشته باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۱ ۰۱ تير ۱۳۹۵
ولی باید علنی تظاهر به روزه خواری کند؟!!! (این مطلب را نمیدانستید و باید کسی به شما تذکر دهد؟!)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۶ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
شاید بخواد بعلت گرما دست و صورتش را بشود تا حنگ شود/شاید بچه کوچیک داره واون تشنه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۰ ۰۱ تير ۱۳۹۵
موارد استثناء را کسی اعتراض ندارد بحت موارد کلی است! (خودتان هم میدانید ولی میخواهید مچ بگیرید!!)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۰ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
کجای اسلام گفته خرید و فروش مواد غذایی در ماه رمضان حرامه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
خرید وفروش ایراد ندارد
روزه خواری ایراد دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۹ ۰۱ تير ۱۳۹۵
«فروش مواد غذایی در روز بدون اینکه مکان مناسب پوشیده برای خوردن تهیه کند که خریدار بتواند روزه خواری کند» حرام است قانون کلی و آئین نامه اجرایی مربوطه را از متخصص بپرسید نه از هر کس!
United States of America
ناشناس
۰۶:۰۵ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
مسئولین یا نیروی انتظامی باید با جدی برخورد کنند با روزه خواری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۴ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
خوردن در ملا عام جرمه وحرام /خرید و فروش مواد غذایی که حرام نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۴ ۰۱ تير ۱۳۹۵
مشارکت در کار ممنوع و حرام است!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۴ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
اگه روزه دار با این چیزا وسوسه بشه همون بهتر که بشه. اون برای خودش روزه می گیره، یکی دیگه روزه نمی گیره!
در ضمن خوردن که تظاهر به روزه خواری نیست. نخوردن تظاهر به روزه داریه! کسی که روزه نیست خوب روزه نیست دیگه، این که دیگه توش تظاهر نیست، حقیقته!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۵ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
اینکه چهارتا ماشین دورو برت باشه تو ترافیک و آب خنک رو جلو چشم همه ی اونها با وقاحت هرچه تمام تربخوردروزی خواری اونم در ملاء عام..
بد نیست توجهتان را به ماده 638 قانون مجازات اسلامی جلب کنم که می گوید:
"هر کس علنا در انظار عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا 74ضربه شلاق محکوم می گردد."
United States of America
ناشناس
۰۴:۴۹ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
واقعا که تهمت وغیبت و دزدی و.... بیداد میکنه وتنها اب خوردن تو گرما نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۸ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
ما خوردن وآشامیدن در سطح شهر تو ترافیک ومجامع عمومی ودر انظار مردم قطعا حرمت شکنی محسوب میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۵ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
با سلام
اینکه عده ای در ترافیک آب میفروشند چیز بدی نیست و نگاه خشک و به ظاهر مسلمانانه به این امر از کوته بینی است چون اگر کسی بخواهد روزه بگیرد به وجود ویا عدم وجود آب توجه نمیکند ولی در عوض وجود آب خنک باعث میشود اولا کودکان تشنه ای که در ترافیک از تشنگی ناله میکنن سیراب شوند و ثانیا کسانی که عذر شرعی دارن تشنگی بیمورد آزارشان ندهد و نهایتا فروشنده اب نیز میتواند روزی خانواده اش را از این راه تهیه کند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۰ ۰۱ تير ۱۳۹۵
(نظر تکراری به پاسخ بالا توجه کنید)+ دوست عزیز، موضوع روزه گرفتن نیست!! روزه خواری است!! این 2 موضوع بهم ربط دارد اما یک موضوع نیست! دقت کنید! روزه خواری یعنی تظاهر به روزه نگرفتن که {خداوند آن را حرام کرده و نظر من و شما نیست! بلکه دستور اسلام است!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۵ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
با سلام
اینکه عده ای در ترافیک آب میفروشند چیز بدی نیست و نگاه خشک و به ظاهر مسلمانانه به این امر از کوته بینی است چون اگر کسی بخواهد روزه بگیرد به وجود ویا عدم وجود آب توجه نمیکند ولی در عوض وجود آب خنک باعث میشود اولا کودکان تشنه ای که در ترافیک از تشنگی ناله میکنن سیراب شوند و ثانیا کسانی که عذر شرعی دارن تشنگی بیمورد آزارشان ندهد و نهایتا فروشنده اب نیز میتواند روزی خانواده اش را از این راه تهیه کند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۰۱ تير ۱۳۹۵
دوست عزیز،والدین اینقدر به سلامت بچه بی اهمیت هستند که در این گرما فکری برای آب بچه های عزیزشان نمیکنند؟!! یک بطری کوچک آب با خود حمل نمیکنند؟! ؟! + موضوع روزه گرفتن نیست!! روزه خواری است!! این 2 موضوع بهم ربط دارد اما یک موضوع نیست! دقت کنید! روزه خواری یعنی تظاهر به روزه نگرفتن که {خداوند آن را حرام کرده و نظر من و شما نیست! بلکه دستور اسلام است!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۳ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
ببخشید من یه سوال داشتم ممنون میشم هر کی جوابشو میدونست بگه..مگه ما روزه نمیگیریم که حال فقرا رو درک کنیم؟خوب اگه قرار حالاونا رو درک کنیم که دیگه چه کاریه کسی جلومون چیزی نخوره؟مگه ما جلو فقرا رعایت میکنیم و چیزی نمیخوریم یا اینکه در مغازه هامونو با خوراکی های رنگارنگ میبندیم که اونا نبینن آخه این چه درک کردنیه وقتی که همه جا هم بستس؟بعدم ففرا حداقل آب گیرشون میاد بخورن...در ضمن ممکنه یه موقع آدم با بچه کوچیکی که معنی نبود آب رو نمیفهمه اونجا باشه چه اشکالی داری که از اونا واسه بچش آب بخوره...روزه دار واقعی به ای نیس که به خوردن بقیه جلوش بگه دهن کجی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
بعضا خرید اب اگه برای کودکان باشه ایرادی نداره ولی ایا این طوره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۸ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
باید حرمت ماه مبارک رمضان را نگه داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۸ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
من خودم خدا رو شکر تمام روزه هام رو تا حالا گرفتم و به نظرم اینکه یه عده جلوی فرد روزه دار بخوره بد نیست باعث میشه طرف مطمئن بشه چقدر ظرفیت داره, اگه کسی با دیدن یه روزه خواری ساده بخواد ایمانشو از دست بده به کاری که داره میکنه که فایده نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۲ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
شاید یک نفر مریض باشد و مسئله دیگر هرکس در قبال کار خودش مسئول است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۱ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
بنظرم باید دید این افراد اب رو فقط در ماه های رمضان میفروشن یا در دیگر ماه ها ی گرم سال نیز میفروشن اگه فقط دارن تو ماه رمضان اینکارو میکنند خوب مشخص میشه دستی پشت ماجراس وگرنه من روزه دار برام فرقی نداره بخورن .من افتخار میکنم روزمو میگیرم اگه خدا قبول کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۶ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
ولی به نظرمن ممنوع کردن فروش آب در ماه رمضان لازمه.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۲ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
باید روزه گرفت
United States of America
ناشناس
۰۱:۳۹ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
دست فروشی شغل یک عده بدبخت بیچاره است که در ما رمضان هم باید به فکر معاش خونواده هاشون باشن اونی که می خره باید از روزه خواری در ملا عام پدهیز کند.
United States of America
ناشناس
۰۱:۳۹ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
دست فروشی شغل یک عده بدبخت بیچاره است که در ما رمضان هم باید به فکر معاش خونواده هاشون باشن اونی که می خره باید از روزه خواری در ملا عام پدهیز کند.
United States of America
ناشناس
۰۱:۳۹ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
دست فروشی شغل یک عده بدبخت بیچاره است که در ما رمضان هم باید به فکر معاش خونواده هاشون باشن اونی که می خره باید از روزه خواری در ملا عام پدهیز کند.
Iran (Islamic Republic of)
فرشاد
۰۰:۴۲ ۰۱ تير ۱۳۹۵
باید حتمأ آب بفروشد که گناه کند نمیتواند غیرخوراکی بفروشد که گناه نکند؟!! وقتی کسی به دستورات خداوند بی اعتنا هست خداوند هم درب رحمت را در این دنیا بر او میبندد و + وای بر او در آن دنیا=پس از مرگ تا ابد!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
درسته هوا گرمه بايد اينقدر جوانمرد باشه تا صبر کنه بره خونه شون آب بنوشه!
Germany
ناشناس
۰۱:۳۵ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
اگر مشکل دارن هیچ ولی اگر بی احترامی باشه باید برخورد جدی کرد . باید به ماه مبارک رمضان احترام بزاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۳ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
من خودم روزه میگیرم و مشکلی ندارم که تو خیابون ببینم کسی درحال خوردن و نوشیدنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۰ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
بیایید جنوب کشور تا بفهمید گرما چیه اما اینجا خیلیا روزه هستن عمو کدوم گرما شما گرما دارید با یه کولر آبی خونه خنک میشه اینجا اینقد گرم میشه که کولر گازی کم میاره

یک مسلمان باید از دستورات خداوند اطاعت کنه اگر مسمان نیستن باید حرمت نگهدارن . باید به ماه مبارک رمضان احترام گذاشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۱ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
من خودم هر سال اگه خدا قبول کنه با خانواده روزه میگیرم اما یه سوال دارم اینا که میگن هیچ کس جلوشون چیزی نخوره عزیز من روزه میگیری که بتونی جلو خودتو بگیری به بقیه چکار داری تو اگه برا خودت روزه میگیری چکار به بقیه داری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۷ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
روزه اجباری؟؟؟
Japan
ناشناس
۰۰:۳۹ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
دیگه این همه سخت گیری هم خوب نیست شاید یکی نتونه تو این گرما روزه بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
به نظر من نباید روزه خواری در ملاءعام رو یک جرم محسوب کرد.ما باید این موضوع رو بزرگ نکنیم چون روزه رو اول برای رضای خدا میگیریم و دوم برای سلامتی جسممون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
چطور خیلی چیزای دیگه جرمه ولی بی حرمتی به روزه داران جرم نباشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
من روزه میگیرم وبقیه در خانه ما نمی توانند روزه بگیرند اب خوردن وغذا خوردن انها هیچ تاثیری در اراده من ندارد همینطور در خیابان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
من که همیشه روزه خودم میگیرم ولی اصلا برام مهم نیست دیگران میخورن و می نوشند
شاید بیماری چیزی داشته باشن یا مسافر هستن و هزارتا دلیل که خودشون میدونن

مگه غیر از این هست که ما گرسنگان رو باید درک کنیم ؟ وقتی یکی جلوی من که روزه هستم آب خنک نوش جان میکنه من بهتر میتونم یک آدم گرسنه و تشنه رو درک کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
اما حرمت این ماه عزیز ایجاد میکنه یکم به خودمون سختی بدیم وحداقل جلوی انظار روزه خواری نکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
باید تذکر انجام شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
روزه نگرفتن هرکس به خودش مربوطه!!!
اما نگه داشتن حرمت روزه دار یه امر عقلانی و انسانی هستش
یادمه توی دوره ی ابتدایی بچه هایی که روزه نمیگرفتن تو خیابون چیزی نمیخوردن
اما چه باید کرد وقتی یه عده عقلشون به اندازه ی یه بچه ی ابتدایی هم نیست؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۸ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
حدروزه خواری درملا عام شلاق است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
ما 40 ساله که روزه هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
در این دوره زمونه ماه رمضان هم یجوری مظلوم واقع شده.ما داریم چکار میکنیم.حرمت این ماه را نگه نمیداریم.اینجوری میشه که قبح همه چیز ریخته میشه.بعد انتظار داریم بچه هامون حرمت بعضی چیزا را نگه دارن.اونا هم از ما یاد میگیرن.خدا رحم کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
کسی که بخواد روزه بگیره به فروش آب توجه نمیکنه و روزه شو میگیره،احترام گذاشتن و حیا داشتن نسبت به روزه دارا خوبه ولی بنظر من نباید جلوی کاسبی مردم روگرفت،همین رستورانها رو ببینین یک ماه کاسبی ندارن و اجاره های کمرشکن هم پرداخت میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
هرکس روزه میگیره برای آخرت خودش توشه برمیداره اونم که روزه نمیگیره خودش باید جواب پس بده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
هرکس روزه میگیره برای آخرت خودش توشه برمیداره اونم که روزه نمیگیره خودش باید جواب پس بده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
هرکس روزه میگیره برای آخرت خودش توشه برمیداره اونم که روزه نمیگیره خودش باید جواب پس بده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
روزه خواری حرمت شکنی است و برخورد قاطع آلزام آور است و خط قرمز هر مسلمانی است .
Iran (Islamic Republic of)
سید
۰۰:۰۰ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
روزه گرفتن اول برای سلامتی بدن مفیده
دوم برای این که ادم های ثروتمند یادی از فقیر فقرا هم کنن
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۲:۱۸ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
این روزه خواری نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
دیگه هواگرمه بدبختا آبم نخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
نمیگیم که آب نخورن,برن یه جای خلوت به طوری که کسی نبینه 2 تن آب بخورن ولی جلوی مردم روزه دار نه. خوردن آب جلوی همه روزه داران گناه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
به نظرم غذا خوردن در ماه رمضان روزه خواری نیست قرار نیست همه به زور ظاهر روزه داری داشته باشن کلا تو این ماه همه جا تعطیل میشه و فکر نکنم این با فلسفه این ماه هماهنگ باشه در ادارات دولتی که همه در حال عبادت ان در حالیکه کار ارباب رجوع معطل می ماند بهنظرم حق الناس مقدم بر حق الله است .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۳۰ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
روزه خواری در جمع از نظر خداوند ممنوع است
شخص روزه دار برای خداوند بسیار باارزشو با احترام است و خداوند به احترام شخص روزه دار روزه خواری در برابر روزه دار رو ممنوع کرده
حالا هر کی نمیخواد روزه بگیر خودش میدونه و خدا
ولی حق نداره جلو ادم روزه دار روزه خواری کنه
.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۲ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
واجبه باید روزه بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۸ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
ماه مبارک حرمت داره .باید احترام گذاشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
حرمت این ماه مبارک هم به اینه که در ملأ عام کسی روزه خواری نکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
ادب حکم میکنه احترام روزه داران حفظ بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
سلام به نظر من بعضی ها بعضی چیزا رو خیلی بزرگ می کنند به همین خاطر خیلی ها از دین زده می شن.
مثلا کسی تو رانندگی حق دیگران رو رعایت نمی کنه و براشم مهم نیست ولی وقتی صحبت از روزه خواری میشه میشه گناه سنگین و باید مجازات بشه فرد خطا کار.
شاید تو رانندگی 100 نفر رو نارحت کنیم و حق الناس بشه ولی تو روزی خواری 10 نفرو واقعا کدوم مهمتر
بنظر من بعضی سخت گیر ها باعث شد بعضی افراد مخصوصا اون قانون رو بشکنند.
آخرین اخبار