شهرکرد؛

اشیای تاریخی مرمت شده به نمایش گذاشته می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: اشیا و آثار تاریخی مرمت شده با توجه به کاربری آنها، در موزه های مرتبط استان به نمایش گذاشته می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ بهمن عسگری، به فعال شدن کارگاه مرمت اشیای تاریخی در چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و افزود: از دی ماه سال گذشته تا کنون 20 قلم شیء با استفاده از مواد و تجهیزات مورد نیاز مرمت شده است.

وی، غالب این اشیا ظروف سفالی و فلزی مربوط به دوره های تاریخی و اسلامی است و مرمت آنها شامل پاکسازی آثار، شستشو و نمک زدایی، برداشتن رسوبات سطحی و خوردگی فعال حاصل از انفعالات فیزیکی و شیمیایی است، به نحوی که بر ماهیت و شکل اثر خدشه ای وارد نشود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: پس از انجام مرمت، استحکام بخشی برای حفاظت از اثر نیز انجام می شود.

عسگری همچنین گفت: اشیای دارای ارزش تاریخی فرهنگی به دست آمده از حفاران غیر مجاز یا اکتشافات علمی نیز پس از مطالعات باستان شناختی و تعیین قدمت و ارزش تاریخی توسط کارشناسان، با بکارگیری فناوری‌های نوین و با استناد به گذشته تاریخی آثار مورد مرمت قرار گرفتند.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.