ساخت "نخستین بیمارستان برای دانش‌آموزان معتاد" تکذیب شد

در پی انتشار خبر ساخت بیمارستانی برای دانش آموزان معتاد در فضای مجازی، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر این خبر را تکذیب و از اجرای طرح ارزیابی سوء مصرف مواد برای دانش آموزان خبر داد.

پرویز افشار معاون توسعه مشارکت‌های مردمی و سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن تاکید بر اینکه تنها یک درصد از کل دانش آموزان کشور تجربه سوء مصرف مواد دارند افزود: هیچ بیمارستانی از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ویژه درمان دانش‌آموزان معتاد راه‌اندازی نشده بلکه آن چه که در برخی جراید منعکس شده مبنی بر اجرای طرح ارزیابی سوءمصرف مواد مخدربا همکاری وزارت آموزش و پرورش و این ستاد به منظور نظارت بر هر گونه مصرف در دانش‌‌آموزان همه مدارس ، اعم از دولتی و غیر انتفاعی است  که اگر حتی یک بار در طول دوران زندگی تجربه ای مبنی بر مصرف سوء مصرف مواد دارند ، شامل این طرح می شوند.

وی با تأکید بر اینکه تعداد دانش‌آموزان معتاد آن قدری نیست که مرکز یا بیمارستان خاصی ویژه درمان و بستری آن‌ها اختصاص یابد گفت: اگر وزارت بهداشت با تولیت خود چنین بیمارستانی را ویژه این گروه از دانش‌‌آموزان در نظر گرفته مربوط به حوزه درمانی خودشان است.

طبق آمار‌های سال 90 تنها 120 الی 130 هزار نفر از کل جمعیت 12 الی 13 میلیونی دانش‌آموزی کشور حتی برای یک بار در زندگی مصرف مواد مخدر را تجربه کرده‌اند، این دانش‌آموزان با حمایت مالی و معنوی ستاد و بطور رایگان در یکی از مراکز منتخب موجود در منطقه‌ای که  مشغول به تحصیل اند بررسی شده و در صورت نیاز تحت اقدامات و درمان‌های سر پایی قرار می‌گیرند.

مکانیسم انتظامی و غربالگری در کار نیست
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش یکی از یاوران خوب در اجرای طرح ارزیابی سوءمصرف مواد مخدر است، تصریح کرد: این طرح قرار نیست در قالب غربالگری همگانی و یا  با اجرای نوعی مکانیسم انتظامی همه دانش‌آموزان را در برگیرد بلکه با توجه به وجود پرونده سلامت و روانشناسی هر دانش‌آموز و در صورت مشاهده مسائلی همچون افت تحصیلی اگر دانش‌آموزی مشکوک به مصرف مواد بود از سوی مدرسه به ستاد معرفی می شود.

وی گفت: پس از  بررسی و مصاحبه‌ اگر سابقه مصرف مواد مخدر حتی برای تفنن و یک بار در دانش آموز محرز شود با رعایت تمام جوانب محرمانگی اقدامات مشاوره‌های بالینی درمانی به صورت سرپایی در آنها آغاز می‌شود که خانواده‌ها نیز در جریان قرار می‌گیرند.

وی افزود: محیط متشنج و پریشان خانوادگی، مشکلات روحی و  بافت های حاشیه ای  همه در این موضوع دخیل اند و آموزش و پروش نیز در خصوص شناسایی این دانش آموزان یکی از بازوهای کمک کننده ستاد مبارزه با مواد مخدر است تا اسرع وقت، اقدامات لازم نسبت به بهبود وضعیت روحی و درمان دانش آموز انجام شود.

کلاس های جبرانی برای دانش آموزان تحت درمان 
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین درخصوص نحوه درمان دانش اموزان شناسایی شده در طرح ارزیابی سوء مصرف مواد مخدر اظهار داشت: همه درمان ها سرپایی است و درصورتی که دانش آموزی نیازمند درمان های بیشتر اعم از سم زدایی و مشاوره های تخصصی تر باشد، در صورت جا ماندن از کلاسهای درسی و یا افت تحصیلی، با حمایت ستاد و آموزش و پرورش این مساله در قالب برگزاری کلاسهای جبرانی، برطرف می شود. 

پرویز افشار ادامه داد: باتوجه به اینکه اعتیاد همه مهارت ها و حتی شخصیت و وجهه اجتماعی فرد را از وی می گیرد، مشاوره و رسیدگی به دانش آموزانی که حتی فقط یک بار تجربه مصرف هرگونه مواد مخدر یا دخانیات را داشته اند بسیار حائز اهمیت است .

گفتنی است؛ این در حالی است که مدیران وزارت بهداشت تا کنون در این خصوص هیچ مصاحبه ای انجام نداده و به طور صریح پاسخگو نبوده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار