کارانه کمتر از 5 میلیون تومان برای نیمی از پزشکان دانشگاه علوم پزشکی تهران

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران با تشریح میزان دریافت کارانه پزشکان فعال در مجموعه تحت پوشش این دانشگاه، از کارانه کمتر از پنج میلیون تومان برای نیمی از پزشکان این دانشگاه خبر داد.

صدف علی پور معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به میزان کارانه پزشکان عضو هیئت ‌علمی این دانشگاه اظهار کرد: تعداد پزشکان متخصصی که مشمول طرح کارانه هستند یک هزار و 100 نفر درمجموع بیمارستان‌های این دانشگاه است که هم‌اکنون در رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی در حال ارائه خدمت هستند.

وی با بیان اینکه از این تعداد پزشک، حدود 500 نفر عضو هیئت‌علمی تمام‌وقت جغرافیایی هستند، گفت: بر اساس دستورالعمل مربوطه این افراد فقط مجاز به فعالیت در مراکز دانشگاهی هستند و هیچ‌گونه فعالیت پزشکی در حوزه خصوصی ندارند اما سایر همکاران، غیرتمام وقت جغرافیایی هستند که می‌توانند هم در بیمارستان‌های دانشگاهی و هم در مراکز خصوصی فعالیت حرفه‌ای پزشکی داشته باشند. 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران با اعلام اینکه متوسط کارانه کل پزشکان در نیمه اول سال 94، پیش از کسر مالیات حدود 15 و متوسط دریافتی حدود 12 میلیون تومان بوده است، تصریح کرد: طبعاً مقادیر دریافتی در دو گروه تمام‌وقت جغرافیایی و غیرتمام وقت متفاوت و در گروه اول که فعالیت خصوصی ندارند بالاتر است که دانشگاه برای ارائه اعداد دقیق‌تر، میزان دریافتی را بر اساس محدوده‌های پنج و 10 میلیون تومانی طبقه‌بندی کرده است.

وی با بیان اینکه طبق آمار 41 درصد از کل پزشکان دانشگاه علوم پزشکی تهران کارانه کمتر از پنج میلیون تومان می گیرند، اذعان کرد: 20 درصد پزشکان کارانه پنج تا 10 میلیون تومان، 20 درصد از این افراد کارانه 10 تا 20 میلیون تومان و 9 درصد از این پزشکان کارانه 20 تا 30 میلیون تومان را دریافت می کنند.

علی پور افزود: 4 درصد از پزشکان دانشگاه علوم پزشکی تهران کارانه 30 تا 40 میلیون تومان در ماه و به کمتر از 6 درصد از اعضای هیئت‌علمی کارانه بیش از 40 میلیون تومان در ماه تعلق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه از نیمه دوم سال 94 سقف کارانه تعریف شده و پس از آن حداکثر کارانه پرداختی 70 میلیون می باشد، تصریح کرد: بر این اساس حدود 30 عضو هیئت‌علمی دانشگاه، بر پایه کارکرد باید کارانه‌ای بالای 70 میلیون تومان دریافت کنند که در حال حاضر به آن‌ها پرداخت نمی‌شود. 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه این پرداخت‌ها به‌هیچ‌عنوان به‌صورت حقوق نیست و تنها ما به ازای کارکرد متخصصان برجسته کشور بر اساس تعرفه‌های مصوب بخش دولتی است، افزود: دریافتی هریک از همکاران ما که در طول یک ماه فعالیت کمتری داشته باشند یا مرخصی بگیرند، به‌طور طبیعی متناسب با کاهش میزان فعالیت، کاهش می‌یابد که معاونت درمان بر اساس ضوابط، پرداخت کارانه به‌طور متوسط تنها به حدود 42 درصد از درآمد سهم پزشکان (جزء حرفه‌ای تعرفه) به آنها پرداخت و 58 درصد مابقی درآمد این پزشکان صرف پرداخت کارانه پرسنل بهداشتی درمانی و پشتیبانی و سایر هزینه‌های بیمارستان می شود که در همه موارد هم 20 درصد آن به‌عنوان مالیات کسر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پزشکان شاغل در بخش دولتی یکی از بهترین گروه‌های هدف برای سیستم مالیاتی کشور هستند، گفت: پزشکان همانند سایر اعضای هیئت‌علمی حقوق دریافت می‌کنند که بر اساس سنوات خدمت و پارامترهای مختلف طبق ضوابط کشوری پرداخت می‌شود و همچنین همکاران تمام‌وقت جغرافیایی که مجاز به فعالیت در بخش غیردانشگاهی نیستند، حق محرومیت از مطب دریافت می‌کنند که به‌طور متوسط کمتر از 2 میلیون تومان است. 

علی پور با بیان اینکه همکاران هیئت‌علمی که از مدیران دانشگاه هستند، بنا بر مصوبات هیئت‌امنای دانشگاه حق مدیریت دریافت می‌کنند، اظهار کرد: برای مدیرانی که مشمول دریافت کارانه هستند اما به دلیل کار اجرایی فعالیت‌های بالینی محدودی دارند، کارانه‌ای متناسب با متوسط کارانه پرداختی به کل پزشکان تمام‌وقت محاسبه و پرداخت می‌شود. 

وی اظهارات اخیر مبنی بر درآمدهای بالای 100 میلیونی در میان پزشکان دانشگاهی را رد و تأکید کرد: اعداد و ارقام فوق به‌خوبی نشان می‌دهد که امکان کسب درآمد در این محدوده برای هیچ‌یک از پزشکان این دانشگاه وجود ندارد و همان‌طور که توضیح داده شد کارانه بیش از 80 درصد از اساتید بالینی دانشگاه کمتر از 20 میلیون تومان در ماه است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد: تعرفه بخش دولتی یک‌چهارم بخش خصوصی است و پزشکان بخش دولتی با فعالیت کمتر در بخش خصوصی همین میزان درآمد را کسب را می‌کنند که کاهش فعالیت این افراد به ضرر بیماران مراجعه‌کننده به مراکز دولتی است و باعث صرف هزینه های بسیار بالاتر برای آنها می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار