حجت الاسلام اژه ای تشریح کرد:

از بیان جزییات دستگیری نازنین زاغری معذور هستم/ ماجرای وام‌های 1.5 میلیاردی چند مسئول

سخنگوی قوه قضائیه گفت: از بیان جزئیات دستگیری نازنین زاغری معذور هستم و فقط میتوانم بگویم این پرونده امنیتی است.

از دیدار مسئولان قضایی با مقام معظم رهبری تا برگزاری همایش با حضور سران 3 قوه
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت السلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری که امروز(یکشنبه) به منظور تشریح برنامه های هفته قوه قضائیه برگزار شد، اظهار داشت:یکی از برنامه های اجرایی در هفته قوه قضائیه دیدار مدیران و مسئولان قوه قضائیه با مقام معظم رهبری است و گزارشی از عملکرد این قوه توسط ریاست قوه قضائیه در این جلسه ارائه می شود.

وی افزود: رهنمود های مقام معظم رهبری می تواند چراغ راه ما در آینده باشد.

*دیدار با رهبر معظم انقلاب در آستانه افطار

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: دیدار با مقام معظم رهبری به منظور بهره‌مندی از بیانات ایشان انجام می‌شود و باتوجه به اینکه این دیدار در ماه رمضان صورت می‌گیرد در آستانه افطار خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به دیگر برنامه های هفته قوه قضاییه بیان داشت : در این هفته همایشی با حضور سران 3 قوه و بسیاری از مقامات لشکری و کشوری و دستگاه‌های مختلف و رسانه‌های عمومی و تمامی مدیران قوه قضاییه برگزار می‌شود که این همایش از چند نظر دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: در این همایش تمام مسائل قوه قضایه به صورت مستقیم و غیرمستقیم بیان می‌شود و در پایان گزارشی تفضیلی توسط وزیر دادگستری ارائه می‌شود که تمام مطالب را به صورت عریان در معرض دید مردم و رسانه‌ها قرار می‌دهد.

رئیس ستاد بزرگداشت هفته قوه قضاییه گفت: در این همایش سران 3 قوه دیدگاه‌های خود را بیان می‌کنندکه جزء بی‌نظیرترین برنامه‌ها است و تمام مدیران قوه‌قضاییه شاهد جمع‌بندی از عملکرد خودشان خواهند بود و نقطه نظر مسئولان را در رابطه با عملکرد خود گوش می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به دیگر برنامه‌های هفته قوه قضاییه بیان داشت: جلسه دیگر به منظور حضور در مرقد امام راحل به منظور تجدید میثاق با بنیانگذار انقلاب در این هفته برگزار خواهد شد، زیرا ما اعتقاد داریم امام زنده است و در حرم ایشان حاضر خواهیم شد تا تجدید میثاقی با احیاگر این عصر داشته باشیم و بگوییم در پس احیای آرمان‌های انقلاب ایستاده‌ایم و تا آخر در مسیر ولی فقیه باقی خواهیم ماند.

وی تأکید کرد: از آنجایی که ما هرچه داریم از برکت خون شهدا است در هفته قوه قضاییه دیداری با مجموعه‌ای از خانواده ایثارگران قوه قضاییه نیز خواهیم داشت.

*گزارش مقدماتی سازمان بازرسی در رابطه با فیش‌های حقوقی غیرمتعارف هفته آینده ارائه می‌شود

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: گزارش مقدماتی سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با فیش‌های حقوقی غیرمتعارف ظرف این هفته یا هفته آینده ارائه می‌شود. 

وی با اشاره به انتشار فیش‌های حقوق و مزایای مدیران یک صندوق ادامه داد: سه نفر از افرادی که در آن صندوق مشغول هستند بازنشسته محسوب می‌شوند و از محلی دیگر حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند و حقوق اختصاص یافته به آن‌ها از 57 میلیون تا سی و چند میلیون بوده است و علاوه بر این به هرکدام از آن‌ها سیصد میلیون وام اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: همچنین علاوه بر آن برای هر کدام از این افراد 300 میلیون تومان وام با نرخ 4 درصد سود  اختصاص یافته بود. این در حالی است که امروز بانکها برای پرداخت وام ازدواج که تصویب شده به شدت اصرار دارند که نقدینگی وجود ندارد اما در این قضیه به 5 نفر هر کدام 300 میلیون تومان که جمعا یک و نیم میلیارد تومان می‌شود وام داده‌اند. 

محسنی اژه‌ای افزود: اگر این یک و نیم میلیارد را می‌خواستند وام ازدوج بدهند شامل 150 نفر می‌شد؛ آیا این خلاف عدل نیست؟ 

وی ادامه داد: دولت باید در این گونه مسائل ورود کند و اگر نیاز به اصلاح قانون و مقررات وجود دارد، انجام شود و این قضایا قطعا نباید در آینده ادامه یابد و کسانی که وجوهی را خلاف عدل بردند باید بازگردانند. 

معاون اول قوه قضائیه توضیح داد حتی اگر روزنه‌ای در قانون وجود داشته باشد، من نوعی چرا باید این وجوها را بردارم؟  بنابر این یکی از اولویت‌های دستگجاه قضایی که در سال 95 که در سال گذشته نیز پیگیری شد احیای حقوق عامه در موضوعات مختلف است. 


*جهرمی نقشی در فساد مالی نداشته است

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره محکومیت 8 میلیون تومانی جهرمی، گفت: جهرمی از دوران جوانی در نظام بوده و دارای سمت هایی در وزارت‌خانه‌ها و استانداری بوده، اما زمانی که اتهامی به وی وارد شد قوه قضائیه به آن رسیدگی کرد ولی اینکه جرم وی چه بود و آیا حکم صادره با جرم همخوانی دارد جای بررسی دارد. 

حجت السلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بیان داشت: در این پرونده 250 صفحه کیفرخواست صادر شده و همچنین برای 44نفر کم و بیش احکامی نظیر پرونده جهرمی صادر شده که تعدادی به ‌‌آن اعتراض کردند که پرونده ها در مرحله تجدید نظر خواهی است و جهرمی به حکم صادر شده اعتراضی نداشت .

وی افزود: از جزئیات پرونده جهرمی اطلاعی ندارم اما اتهام وی در رابطه با فساد مالی نبود و کوتاهی و سهل انگاری در انجام وظایف بود و حکم صادر شده نیز خلاف قانون نیست.

*بازدید سرزده مسئولان از مجموعه‌های قضایی

سخنگوی قوه قضاییه افزود: طبق آمار، 255 شهید از جمله شهید آیت الله بهشتی و شهید قدوسی در مجموعه قوه قضاییه حضور دارند؛ همچنین این قوه دارای بیش از 5000 جانباز بالای 25 درصد است که در مجموعه می‌توان گفت قوه قضاییه دارای بیش از 16 هزار شهید، جانباز و رزمنده است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به دیگر برنامه های دستگاه قضا در هفته قوه قضاییه تصریح کرد: در این هفته تلاش شده تا مسئولان قوه قضاییه به صورت سرزده از زیر مجموعه‌های قوه قضاییه بازدید و سرکشی کنند تا از نزدیک تکریم ارباب رجوع، راه‌اندازی و اشکالات کار را مشاهده و به نوع آن رسیدگی کنند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: ‌یکی از مسائلی که درسال 94 دستگاه قضا روی آن متمرکز بوده و این موضوع در اولویت سال 95 است بند3 از اصل 156 قانون اساسی احیای حقوق عامه و گسترش عدل است؛این مورد در سال 93 و94 مطرح بود که جزء اولویت های سال 95 است، بنابراین یکی از اولویت‌های ما این است که اَنچه را که مربوط به روح و جان انسانها است تحت حقوق عامه به آن جامه عمل بپوشانیم.

*گزارش اجمالی سازمان بازرسی در خصوص آلودگی هوا به رئیس جمهور ارائه شد

وی تاکید کرد: سال گذشته به سازمان بازرسی کل کشور دستور داده شد که نسبت به آلودگی هوا حساس باشد و به این سازمان وظیفه داده شد که بررسی کنند آیا تمام دستگاه‌ها به وظایف خودشان عمل کرده اند یا خیر؟ و برای کاهش آلودگی هوا هر کدام از دستگاه ها چه اقداماتی انجام داده‌اند؟

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه گفت:‌ سازمان بازرسی کل کشور یک گزارش اجمالی از این موضوع تهیه کرده و به رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور ارائه کردندکه چه اقداماتی را در دستگاه‌ها باید انجام می‌دادند که این موضوع امسال و سال آینده هم پیگیری می‌شود.

*دستگیری تولید کننده غیرمجاز شیر در استان کرمان

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تأکید کیرد: درخصوص کاهش آلودگی هوا مدعی العموم نباید بیکار بنشیند و باید با یک حساسیت ویژه نسبت به این موضوع اقدام کند، همچنین نسبت به سلامت غذا و توزیع مواد غذایی بخشی از بیمارستان ها و درمانگاه‌ها پلمپ شد و بسیاری از کسانی که در توزیع مواد غذایی فاسد نقش داشتند، دستگاه قضا ورود پیدا کرده که این‌ها جزء اهم حقوق شهروندی است و چه چیزی بالا تر از حق سلامت و حق حیات.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه بیان کرد:‌ درچند روز اخیر در استان کرمان مرکزی که تولیدکننده شیر بود اما فعالیت‌های دیگری غیر از تولید شیر انجام می‌داد یافت شد، این مرکز توسط دستگاه قضایی پلمپ  و چند نفر از عوامل این مرکز در تحقیق و بازرسی هستند چرا که این مسئله حائز اهمیت است.

*مدعی العموم باید با کسانی که به ترویج فحشا می پردازند، برخورد کند

معاون اول قوه قضاییه اظهار داشت: ما مجاز نیستیم که دست روی دست بگذاریم تا فحشا و ابتذال در جامعه نفوذ پیدا کند ما معتقد به قانون اساسی هستیم تا فضایل اخلاقی در جامعه رشد کند و از هرگونه غیر اخلاقی جلوگیری می‌کنیم و قوه قضائیه به آنچه که به روح انسانها خدشه وارد کند ورود پیدا می‌کند و مدعی‌العموم موظف است نسبت به کسانی که به ترویج فحشا می‌پردازند و جوانان را تبدیل به یک انسان بی‌خاصیت می کند برخورد جدی کند.

وی تاکیدکرد: در جهت دفاع از حقوق شهروندی و احیای حقوق عامه، دیوان عدالت اداری تشکیل شده است تا از مردم در مقابل حکومت دفاع کند و کسانی که از واحدهای وابسته به حکومت و آیین‌نامه‌هایی که از سوی حکومت صادر می‌شود و خلاف قانون می باشد موظف است جلوی آن‌ها را بگیرد و امیدواریم با فناوری‌های جدید و باسرعت بیشتری موارد خلاف قانون پیگیری شود تا منافع حکومت به ضرر مردم تبدیل نشود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه سازمان بازرسی کل کشور اجازه ورود به مکان‌هایی را دارد که وابسته به دولت است گفت: در برخی موارد قرار دادها منعقد می‌شود که از انعقاد این قراردادها فرد یا افرادی از جامعه متضرر می‌شوند که در این موارد سازمان بازرسی کل کشور و در برخی موارد دادستانهای کشور وارد می‌شوند تا جلوی این قراردادها گرفته شود.

*اطلاعاتی جدید از پرونده سفارت عربستان

سخنگوی قوه قضائیه گفت : بنابر نقل قول وزیر ارشاد از 300کنسرت برگزار شده تنها 9کنسرت لغو شده است و اگر ما گزارشی از سیستم های اطلاعاتی مبنی براینکه ممکن است در کنسرتی کارهای ضد امنیتی و خلاف عفت عمومی انجام شود به مسئولین برگزاری کنسرت اطلاع می دهیم که آیا می توانید جلوی این اقدامات را بگیرید اگر جواب مثبت بود که کنسرت برگزار می شود در غیر این صورت کنسرت لغو می شود.

حجت السلام و المسلمین محسنی اژه ای گفت: به عنوان مثال در حادثه حمله به سفارت عربستان به تازگی عنوان شده که به برخی از مسئولین گزارشی مبنی بر وقوع این حادثه ارسال شده است که اگر اثبات شود این مسئولین با وجود اطلاع کاری انجام نداده اند به پرونده آنها نیز رسیدگی می شود.

سخنگوی قوه قضایی بیان داشت: یکی از مسائلی که در سال 94وهمچنین سال 95 در دستور کار قوه قضاییه قرار دارد و در مسیر آن نیازمند کمک‌های دولت و مجلس است زیرا ما به تنهایی نمیتوانیم کاری انجام دهیم موضوع پیشگیری است زیرا همه ما قبول داریم که هزینه پیشگیری کمتر از درمان است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: در رابطه با پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه درسال 95 برنامه‌ها باید در رابطه با پیشگری وایجاد شرکت‌ها و تعاونی‌های غیر مجاز وبرنامه‌ها فساد و غیراخلاقی‌ پیش بینی کرده است و بر این اساس قرار است با نهادهای دیگر وارد قرارداد شویم بودجه لازم برای آن وجود ندارد.

وی افزود: در یکی از جلسات برای پیش بینی راهبردهای قوه قضاییه به معاون پیشگیری به دلیل نبود بودجه لازم تا آستانه گریه رفتند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: پیشگیری مسئله مهمی است به عنوان مثال اگر شرکت تعاونی مانند تعاونی ثامن الحجج قبل از تاسیس پیشگیری می‌شد صدها پرونده به قوه قضاییه اضافه نمیَ‌شد اما متاسفانه بودجه‌ای برای آن درنظر گرفته نشده است اما ما موظف هستیم از وقت و جان خود مایع بگذاریم.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: مصادقی که گاهی اوقات مطرح می‌شود این است که قوه قضاییه با برخی از پرونده‌ها سیاسی رفتار می‌کند اما باید گفت که ما سیاسی عمل نمی‌کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اینکه قوه قضاییه در رسیدگی به پرونده‌ها سیاسی عمل نمی‌کند گفت:‌ ما ادعا نداریم که در تمام پر ونده‌ها همه قوانین اجرا می‌شود زیرا ممکن است دادیار و قاضی پرونده نیز دچار اشتباه شوند اما به هیچ وجه در رسیدگی به پرونده‌ها از هر جناحی که باشد سیاسی عمل نمی‌کنیم.

*برخی متهمان باهوش پروند‌ه‌های قضایی را پیچیده می‌کنند

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه برخی ادعا می‌کنند قوه قضاییه به بعضی پرونده‌ها رسیدگی می‌کند و به تعدادی رسیدگی نمی‌کند گفت:‌ این مطلب نیز درست نیست زیرا رسیدگی به برخی از پرونده‌ها مشکل است زیرا دارای پیچیدگی هستند. 

رئیس ستاد بزرگ داشت هفته قوه قضاییه بیان داشت: برخی از افرار در پرونده ها پیچیده عمل میکنند حتی در مواری فرد دارای مقام و رتبه نیست اما از هوش خود استفاده میکندکه کشف این گونه پرونده زمان بر است و در مواردی هم کشف نمی‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزرود‌: به عنوان مثالدر اواخر سال 93 پیامکی با الفاذ توهین و تهدید به فردی ارسال شد که وی به دادگاه شکایت کرد بنده این پرونده را مشاهده کرد و تشخیص دادم که نمی‌شود برای این پرونده کاری انجام داد حتی قاضی پرونده برای کشف شان به هر راهی که به ذهنش می‌رسید انجام داد تا فرستاننده پیامک پیدا شود.

وی گفت: با استفاده از سازمان اطلاعاتی قوه قضاییه که بنده خودم مستقیما با آن ها صحبت کردم دستور رسیدگی فوق العادی به پرونده را صادر کردم زیرا کار به جایی رسیده بود که به قوه قضاییه بدبین شده بودند و عنوان میکردند که ما قسط نداریم به این پرونده رسیدگی کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در این پرونده شخصی با خرید یک سیم کارت اعتباری اقدام به ارسال پیامک حاوی الفاظ توهین و تحقیر به شخص شاکی داده بود و همچنین همین پیامک رابرای سیم کارت اصل خودش و یک فرد دیگر ارسال کرده بود و همین موضوع باعث پیچیده شدن پرونده  شده بود که بنده برای رسیدگی به این پرونده از وقت فوق العاده خودم در روزهای پنج شنبه و جمعه استفاده کردم تا سرانجام پرونده بسته شد اما امکان دارد برای تمام پرونده ای قوه قضاییه این مقدار وقت گذاشت؟

*پرونده بابک زنجانی یک استثنا بود

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: در مواردی نیز مردم می‌گویند که چرا تمام مسائل به صورت واضح در معرض دید مردم قرار نمیگیرد واسامی متخلفان با حروف مطرح می‌شوند و باید گفت قانون اجازه این کار را به قوه قضاییه نمی‌دهد و پرونده باباک زنجانی یک استثنا بود، زیرا آیین دادرسی جدید اجازه داده که در پرونده های مهم دادستان کل کشور به ریاست قوه قضاییه پیشنهاد افشای نام متهمان را بدهد.

 حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه برخی ادعا می‌کنند قوه قضاییه فقط به پرونده‌های کوچک رسیدگی میکند و به پرونده‌ی بزرگ کاری ندارد گفت:‌ درسال های اخیر و همچنین سال‌های آینده ریاست قوه قضاییه رسیدیگی به پرونده‌های بزرگ وثروتمندان و همچنین افرادی که دارای سرمایه‌های 1000میلیارد تومانی هستند را نیز در دستور کار قرار داده و این ذهنیت که شخصی دارای جایگاه اجتماعی و یا جایگاه حکومتی است ویا دارای رسانه است و می‌تواند جریان سازی کند به همین دلیل به پرونده‌ی رسیدگی نمی‌شود درست نیست.

وی تاکید کرد: عزم قوه قضاییه بر مقابله با ثروتمندان یقه سفید قاچاقچیان و کسانی که قصد دارند ابتذال و فحشا را در جامعه گسترش دهند، استوار است.

*از بیان جزییات نازنین زاغری معذورم

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر دستگیری نازنین زاغری توسط سپاه گفت :‌ یکی از مسائل مورد توجه سیستم انتظامی و مسئولین کشور است برخورد با افرادی است که قصد دارند در کشور نفوذ کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای بیان داشت: از بیان جزئیات دستگیری نازنین زاغری معذورهستم و فقط میتوانم بگویم این پرونده امنیتی است و برای رسیدگی به تهران ارسال شده ودر مرجله تحقیقات مقدماتی قرار دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۹ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
آقای اژه ای حرف به درد مردم نمیخوره فقط عمل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
تو هم عوض شوی برای کشورم خوب است
Germany
ناشناس
۱۴:۵۰ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
آقای وزیر بهداشت با صبحتي مبنی بر اینکه انتشار فیش حقوقی می تواند پیگیر قانونی کنند با زبان دیگر دارن مردم و تحدید میکنن که فیشها رو انتشار ندهید وگرنه با شما برخورد میکنیم واقعا متاسفم برای این فکر شما
Germany
ناشناس
۱۴:۴۷ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
اعتراض وزیر بهداشت به افشای فیش‌های نجومی؛
قاضی‌زاده هاشمی طی یادداشتی نوشت:
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
خیلی زحمت می کشید چگونه تشکر کنیم بعداز گذشت چند ماه جواب نیم خطی باید عرض کنیم از فیش های چندین ملیونی چندتای هم به قوه محترم قضائیه بدهند
Saudi Arabia
ناشناس
۱۳:۳۷ ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
تو مشهد اصلا کنسرت نمیذارن که بخوان لغوش کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
انشاالله با ظهور امام زمان چهره واقعیه بعضیا مشخص بشه
آخرین اخبار