اراک؛

ضرورت تهیه شناسنامه سلامت زنان

معاون استاندار در کارگروه زنان و خانواده بر تهیه طرح شناسنامه سلامت زنان تاکید کرد .

  به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ،  معاون سیاسی امنیتی استانداری مرکزی گفت: با توجه به آمار موجود 20 درصد زنان بالای 15 سال این استان از یک و یا چند بیماری مزمن رنج می برند و اجرای طرح تهیه شناسنامه سلامت برای این قشر می تواند در پیگیری و مهار بیماری ها موثر باشد.
حسن بیگی افزود: ارتقای کمی و کیفی شاخص های سلامتی به ویژه در قشر زنان اهمیت زیادی دارد و باید از مجاری هدفمند رصد و بهبود سلامت و همچنین گسترش دایره آموزش خود مراقبتی و پیشگیری از بیماری ها توسعه یابد.
وی گفت: سال گذشته یکهزار زن شاغل دستگاه های اجرایی اراک با همکاری دفتر امور زنان و خانواده استانداری و انجمن سرطان استان مرکزی علیه سرطان سینه غربالگری شدند که حدود یک درصد آنان مبتلا به سرطان بودند و این مهم ضرورت پیگیری های هدفنمد و پیشگیری از بیماری ها در طیف های مختلف زنان را نشان می دهد.
وی گفت : سمن های استان مرکزی در حوزه سلامت به ویژه انجمن سرطان گام های محکم و برنامه های اصولی در حوزه پیشگیری و آموزش دارند و به عنوان استانداری مرکزی آمادگی هرگونه حمایت برای توسعه برنامه های آموزشی در لایه های مختلف جامعه از این انجمن وجود دارد.
حسن بیگی ادامه داد : تدوین طرح شناسنامه دار کردن سلامت زنان در حوزه شهری و روستایی و در اقشار مختلف باید با طرح اولیه دفتر امور زنان و خانواده در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان مصوب و با جدیت دنبال شود.
معاون سیاسی امنیتی استانداری گفت : جشنواره ملی فیلم و عکس مادر سال گذشته در تهران برگزار شده و استان مرکزی در صورت بررسی های تخصصی آمادگی میزبانی از این جشنواره را دارد.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری استان مرکزی نیز در این نشست گفت: زنان شاغل استان علاوه بر مسئولیت خانواده در حوزه اجتماعی نیز تکالیف سنگینی دارند و به همین دلیل مساله سلامت خود را آنطور که باید جدی نمی گیرند و به همین منظور طرح غربالگری سرطان سینه یکهزار زن شاغل اراک با همکاری انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مرکزی در دستور کار قرار گرفت.
فرجی افزود: غربالگری سرطان سینه برای زنان شاغل 31 دستگاه اجرایی استان انجام شده و می طلبد در سایه همراهی دستگاه های اجرایی این مهم به جامعه هدف زنان خانه دار، زنان سرپرست خانوار، زنان حاشیه نشین و روستایی نیز تسری یابد و شاخص های ارزیابی سلامت زنان نیز به جز سرطان سینه در سایر تهدیدهای سلامتی افزایش یابد.
وی با اشاره به جشنواره فیلم و عکس ملی مادرگفت: بهره گیری از زبان هنر در برجسته سازی ظرفیت ها و مشکلات زنان و خانواده رسالت دستگاه های فرهنگ ساز است و باید از این فرصت ها در طرح مسائل و ایجاد همگرایی در پیگیری امور نهایت بهره را برد.
فرجی گفت: نخستین جشنواره فیلم و عکس مادر سال گذشته با 400 اثر از سراسر کشور در تهران برگزار شده و میزبانی این جشنواره ملی در سال جاری و روز بزرگداشت مقام زن برای استان می تواند افتخارآمیز باشد.
مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مرکزی (تبسم) گفت: طرح غربالگری سرطان سینه زنان شاغل اراک به پیشنهاد دفتر امور زنان و خانواده استانداری مرکزی و همکاری بیمارستان آیت الله خوانساری اراک از آذرماه سال گذشته به مدت چهار ماه انجام شد که در این مدت 1621 زن شاغل از 31 دستگاه اجرایی فراخوان شدند و 808 نفر برای معاینه و ماموگرافی رایگان مراجعه کردند.
قربانی افزود: در جریان این غربالگری 9 زن حدود یک درصد مشکوک به سرطان بودند که از آن ها بیوبسی انجام شد و 660 زن شاغل شرکت کننده نیز مبتلا به سایر مشکلات نظیر کیست و توده چربی شناخته شدند و برای پیگیری درمانی هدایتگری شدند.
وی گفت: تنها 139 زن معرفی شده در این طرح در مراحل غربالگری فاقد مشکل بودند.
در این کارگروه ابعاد مختلف جشنواره ملی عکس و فیلم مادر مطرح شد و برگزاری کمیته تخصصی برای نهایی کردن موضوعات این جشنواره به تصویب رسید.
انتهای پیام / ف
برچسب ها: اراک ، شناسنامه ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.