حقوق بشر مُرد/

رویداد خفت‎بار سازمان ملل؛ غده‎ای که متورم شد و ریشه دواند

با وجود مخالفت کشور‌های اسلامی؛ رژیم صهیونیستی به عنوان ریاست کمیته حقوقی مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب شد.

 به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان ملل متحد که شاخص ترین و پیچیده ترین سازمان بین المللی است، از ارکان اصلی و فرعی بسیاری تشکیل شده است. شورای امنیت، یکی از شش رکن اصلی سازمان ملل متحد به شمار می آید. درماده 1 منشور ملل متحد، یکی از چهار وظیفه اصلی این سازمان، حفظ صلح و امنیت بین المللی بیان و بر اساس ماده 24 منشور، این وظیفه بر عهده شورای امنیت گذاشته شده است.

متاسفانه طی روزهای اخیر جامعه ملل، شاهد یک تصمیم گیری ناباورانه و کاملا غیر منطقی از سوی این نهاد بین المللی بود. سازمانی که مطابق با شرح وظایفش باید از حقوق تمام ملل، بویژه ملتهای مظلوم و ستمدیده دفاع کند؛ در عملکردی ضعیف و منفعلانه رژیم اشغالگر قدس را بر کرسی ریاست کمیته مبارزه با تروریسم سازمان ملل متحد منصوب کرد. به راستی، دولت نامشروع صهیونیستی چگونه و با چه ساز و کاری می تواند از حقوق انسانها در برابر تروریسم دفاع کند؟ در جایی که خود تل آویو از ارکان اصلی تروریسم آن هم از نوع دولتی و بین المللی است. بدون شک، نقش قدرتهای بزرگ که روزگاری از موسسان این نهاد بین امللی بوده‎اند در انتخاب و اعمال نفوذ در آرای سایر دول حائز اهمیت است. 

 

هدف اصلی سازمان ملل متحد در حفظ صلح و امنیت بین المللی تعریف شده است. با فضای تیره و خجالت آور سازمان ملل یک پرسش مهم در ذهن متواتر می گردد که؛ آیا این سازمان بین المللی، توانسته است بدون جانب داری، به مسئولیت خود عمل کند؟ حتما پاسخ این سوال یک نه بزرگ است! امروز سازمان ملل با ارتکاب این عمل، خود در زمره حامیان آدمکشی و متجاوز قرار گرفته است.

اتفاق و رویداد خفت‎بار روزهای گذشته که، موجبات بهت و حیرت همگان را در بر داشت، باری دیگر یک دستاورد مهم برای نظام بین الملل به ارمغان آورد. هر اندازه بر تئوری انقلاب اسلامی می نگریم بیشتر و بهتر بر حقانیت و فلسفه اسکتبار ستیزی این انقلاب شگرف پی می‎بریم. آنگاه که بنیانگذار انقلاب مردم ایران، فریاد حق طلبی مردم مظلوم فلسطین را سر می‎داد، مطمئنا چنین روزهایی را پیش‎بینی می‎نموند. 

شوربختانه صهیونیسم بین الملل امروز بواسطه حمایت غرب  و با خود فروختگی برخی از اعراب مرتجع منطقه فراتر از یک غده سرطانی متورم شده و در صحن سازمان ملل هم ریشه دوانیده است. بنابراین جمهوری اسلامی در ابتدا به درک صحیحی از شرایط جهان رسیده بود که، آن رهبر سفر کرده‎اش برای همیشه تابوی رژیم اسراییل و آمریکا را در سرزمین اسلامی خود شکست و چنانچه تمام ملتهای آزاده با انقلاب ایران هم صدا می‎شدند، عصر حاضر نام نکبت اسراییل غاصب را باید در زباله دان تاریخ جستجو می‎کردیم.

مراد عنادی، استاد دانشگاه و کارشناس مسایل بین الملل در این باره می گوید: متأسفانه جایگاه سازمان ملل متحد روز به روز در سطح بین‌الملل تنزل پیدا می‌کند. یکی از مصادیق بارز آن گزارش بانکی‌مون بود که در آن رژیم سعودی را به علت کشتار کودکان یمنی در لیست جنایتکاران جنگی قرار داد، ولی چندی بعد به علت اعمال فشارها نام ریاض را از این فهرست خارج نمود.

 
 با توجه به سابقه ننگین رژیم صهیونیستی در بحث تروریسم دولتی و نقض حقوق بشر، بارها و بارها شورای حقوق بشر سازمان ملل با تصویب 5 قطعنامه به فاصله چند روز به همراه مجمع عمومی سازمان، رژیم صهیونیستی را محکوم کرد که این آشکار بودن اقدامات رژیم اشغالگر قدس را نشان می‌‌دهد. این رژیم کودک‌کش در نبردهای غزه نشان داد از هیچ تلاشی برای به نمایش گداشتن خوی حیوانی خود فروگذار نخواهد کرد.
 
 
اما امروز ملاحظه می‌شود در یکی از ارگان‌های سازمان ملل، رژیم صهیونیستی دارای مسئولیت می‌گردد و این نشان دهنده ضعف حاکم در سازمان ملل متحد و ناکارآمدی بعضی از اعضای آن است که مقررات بین‌المللی را زیرپا گذاشته و بیشتر به دنبال منافع و مناسبات سیاسی خود هستند و بر منشور ملل متحد و مفاد آن اعتنایی نمی‌کنند. 
 
از طرف بانکی‌مون دبیر کل سازمان هم برخلاف مواضعی که از خود نشان می‌دهد و این تصمیم برای خود دردناک ارزیابی می‎کند قطعا نمی‎تواند افکار عمومی را راضی کند چرا که؛جهانیان شجاعت بیشتری را از این نهاد بین المللی که در اصل حافظ منافع ملتهاست طلب می‎نمایند.
 
 
شاید محافظه‎کاری بان کی مون بدان سبب است که؛ بستر لازم را برای تمدید دبیر کلی خود برای ادوار پیش رو فراهم آورد، از طرفی هم به نوعی از قدرت‌های بزرگ حمایت کنند. بنابراین باید گفت مواضع امروز سازمان ملل متحد بازخورد مطلوبی برای این سازمان نخواهد داشت و این اقدام سازمان ملل بشدت محکوم است.

محمدرضاشجاعیان
انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار