به مناسبت سالروز شهادت دکتر چمران؛

عرق شرم بر پیشانی سینما در مقابل اسطوره حماسه‌ساز

سینمای ایران همچنان برای معرفی شخصیت و مبارزات دلاورانه شهید مصطفی چمران به وی بدهکار است.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در تاریخ سینمای ایران تنها یک فیلم به کارگردانی ابراهیم‌ حاتمی‌کیا در خصوص شهید چمران ساخته شده؛ «چ» به اتفاقات و عملیات منطقه پاوه می‌پردازد. یک بحران بزرگ در سال‌های هشت سال جنگ تحمیلی در منطقه پاوه رخ می‌دهد و شهید چمران به آن مکان اعزام می‌شود و.... 

*انقلابی تیزهوش، اهل اندیشه و تفکر

دكتر مصطفي چمران مرد جنگ و اهل تفکر سرزمین ایران در سال 1311 در تهران، خيابان پانزده خرداد، بازار آهنگرها، سرپولك متولد شد. دکتر چمران که از همان سنین کودکی از هوش و گیرایی بالایی برخوردار بود، در سال 1337 و در حالیکه بیست و شش سال سن داشت با استفاده از بورس تحصيلی شاگردان ممتاز به امريكا اعزام شد و پس از تحقيقات‏ علمی در میان گروه معروف‏ترين دانشمندان جهان در دانشگاه كاليفرنيا و معتبرترين دانشگاه امريكا – بركلی- با ممتازترين درجه علمی موفق به اخذ دكترای الكترونيك و فيزيك پلاسما شد. 

* مبارزات چمران و قطع بورس تحصیلی 

شهید چمران علاوه بر فعالیت‌های علمی و تحصیلات عالیه خود، در زمینه اجتماعی نیز اقدامات مهمی انجام داده است. وی شاگرد اساتید انقلابی چون مرحوم آيت‌‏الله طالقانی، استاد شهيد مرتضی مطهری و جزو اولين اعضای انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران بوده است.

وی همچنین در مبارزات سياسی دوران دكتر مصدق از مجلس چهاردهم تا ملی شدن صنعت‏ نفت شركت داشت و از همراهان پرتلاش در پاسداری از نهضت ‏ملی ايران در درگیری‌ها و اتفاقات  اين دوره بود.

كودتای سیاه 28 مرداد و سقوط حكومت دكتر مصدق، موجب پیوستن وی به نهضت مقاومت ملی ايران شد و به گواهی تاریخ پس از این اتفاق مبارزات و حرکات سخت و سنگینی را عليه استبداد و ستم حاکم بر جامعه شروع کرد و تا زمانی که از ایران مهاجرت کرد، قدرتمند و خستگی‌ناپذیر با تمام توان خود بر ضد  نظام طاغوتی شاه جنگيد و به مأموريت‏‌های خطرناک و بسیار حساس رفت و بر دشمنان  پیروز و در نهایت فعالیت‌های گروهی وی در امريكا موجب قطع بورس تحصیلی‌اش شد.

*چمران؛ مربی چریک‌های ایرانی

چمران پس از قيام خونين 15 خرداد سال 1342، دست به اقدامی شجاعانه و سرنوشت‌‏ساز زد. او به همراه بعضي از دوستان هم‏فكر و معتقد خود، عازم  مصر شد و به‌ مدت دو سال، سخت‌‏ترين دوره‌‏های چريكی و جنگ‏‌های پارتيزانی را آموخت و پس از گذراندن این دوره به عنوان بهترين شاگرد مسئوليت تعليم چريكی مبارزان ايرانی به عهده‌اش گذاشته شد.

دکتر چمران بعد از وفات عبدالناصر، به منظور تأسیس پايگاه چريكی مستقل به لبنان رفت و در کنار امام موسي‌‏صدر رهبر شيعيان لبنان به مبارزات گسترده‌ای علیه رژیم اسرائیل پرداخت. این مبارزات باعث شهادت بسیاری از مسلمانان و پیروزی‌های مقتدرانه‌ای شد.

*پیروزی انقلاب و بازگشت به وطن

با پیروزی انقلاب اسلامی، دكتر چمران بعد از 23 سال دوری، به وطن بازگشت. او تمام تجربیات خود را در راه انقلاب و کشور و تربيت اولين گروه‌‏هاي پاسداران انقلاب به خدمت گرفت. او در کمال شجاعت شبانه‌روز جان خود را به خطر می‌اندازد تا به‌سرعت و قاطعانه‏ مسئله كردستان را ختم به‌خیر کند. نقش پررنگ فرماندهی و مدیریت بحران او در ماجرای فراموش ناشدنی «پاوه»،  اراده فولادین، قدرت ايمان و شجاعت او را اثبات کرد.

*ماجرای فیلم «چ» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا به اتفاقات بحرانی منطقه پاوه و مبارزات و اقدامات شهید چمران می‌پردازد. همان‌طور که در این فیلم به‌تصویر کشیده شد تعدادی از پاسداران مجروح در محاصره دشمن مسلح و بسیاری دیگر نیز قتل‌عام شده بودند.در این میان دكتر چمران با اراده خود و شهامت و ايثارگري فراتر از تصور توانست اين شب هولناك و فراموش‌نشدنی را با پيروزي به صبح  برساند و شهر مصيبت‌‏زده پاوه را از سقوط و افتادن به‌دست دشمن نجات بدهد. چمران پس از این ماموریت سنگین و خطرناک، از طرف رهبر کبیر انقلاب امام‏‌خمينی(ره)، به مقام وزارت دفاع منصوب شد.

*داستان شهادت یک چریک از جان گذشته

در سحرگاه سي ‏و يكم خردادماه سال شصت، دکتر چمران پس از شهادت غم‌انگیز ايرج رستمی فرمانده منطقه دهلاويه به طرف سوسنگرد به راه افتاد و همه رزمندگان را در یک کانال پشت دهلاويه جمع كرد، و پس از گفتگو با آن‌ها و روحیه دادن و چند توصیه به سربازان اسلام، دستور داد رزمندگان به سرعت از كنارش متفرق شوند واز هم فاصله بگيرند. هر يك از همراهانش در گودالي مات و مبهوت در انتظار حادثه‏‌اي هولناک بودند و در همین زمان خمپاره‏‌ها در اطراف او به زمين خورد و با اصابت يكي از خمپاره‌‏های ارتش صدام به پشت سرش، یکی از بهترین مبارزان و دلاوران بی‌مانند انقلاب به شهادت رسید. 

تركش خمپاره دشمن به پشت سر دكتر چمران اصابت كرد و تركش‌‏هاي ديگر صورت و سينة دو يارش را كه در كنارش ايستاده بودند، شكافت و فرياد و شيون رزمندگان و دوستان و برادران باوفايش به آسمان برخاست. او را به سرعت به آمبولانس رساندند. خون از سرش جاري بود و سرانجام در بیمارستان سوسنگرد که به نام «شهید چمران» مزین شد به دعوت خداوند لبیک گفت.

*دِین شهید چمران بر گردن سینمای انقلابی

زندگی شهید دکتر مصطفی چمران از جوانی تا شهادت پر از مبارزات، افتخارات و لحظه‌های غرورآفرین و تاریخی بوده است. یک چریک متفکر، مردم دوست و عاشق وطن که زندگی و جوانی خود را بر سر مبارزه با ستم و جنگیدن در سپاه مقدس انقلاب اسلامی گذراند و در حالی که قهرمانانه در میدان مبارزه، همراهانش را از خطر دور می‌کرد به مقام بلند شهادت نائل شد. 
زندگی شهید چمران پر از اتفاقات حماسی و پیروزی‌های دلاورانه و سرنوشت‌ساز بوده است که از این میان تنها یک فیلم ساخته شده است.

سینمای ما همان‌قدر که به حادثه عظیم عاشورای حسینی، قیام 15خرداد و حماسه‌های باشکوه انقلاب اسلامی مدیون است، همچنان بدهکار این شخصیت بزرگ علمی و انقلابی نیز است. شهید چمران یک شخصیت برجسته علمی بود که زرق و برق و امکانات زندگی مجلل در آمریکا چشمش را بر روی کشور و بحران‌های جنگ تحمیلی نبست و با تمام اراده خود به کمک ملت و کشور خود آمد و به تمام دنیا پشت پا زد.



گزارش از: شیما شفیعی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار