اردبیل؛

تولید 100 درصد بذر چغندرقند مورد نیاز کشور در اردبیل

رئیس اداره اصلاح و تهیه بذر چغندر اردبیل از تولید 100 درصدی بذر چغندر قند مورد نیاز کشور در اردبیل خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ فرشاد مطلوبی گفت: مرکز تولید بذر چغندر اردبیل با توان تولید ۱۰۰ درصد نیاز داخلی تنها ۱۸ درصد بذر مورد نیاز را تولید می‌کند که اگر بتوانیم این بذر را در داخل تولید کنیم از خروج ۴۵ میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

وی افزود: استان اردبیل به عنوان قطب کشاورزی ایران در تولید بذر چغندر قند سال‌هاست که به دلیل وجود آب و هوای مستعد و وجود زیرساخت‌های لازم یکه‌تاز بوده ولی متاسفانه با پیشتازی شرکت‌های خارجی در عرصه تجاری و تبلیغی قسمت عمده بذر چغندر قند از واردات تامین می‌شود.

رئیس اداره اصلاح و تهیه بذر چغندر اردبیل افزود: در سال‌های اخیر کیفت بذر تولیدی در سایه طرح‌ها و تحقیقات دانش‌بنیان با انواع اروپایی آن برابری می‌کند و از بابت مقایسه با ارقام خارجی کمبودی ندارد و کیفی‌ترین بذر چغندر قند را تولید می‌کند.

مطلوبی بیان کرد: پیشرفت در تولید کیفی و برابری رقابت با کشورهای خارجی در تولید بذر چغندر قند در حالی است که ماشین‌آلات قدیمی با تلاش تکنسین‌ها سر پا ایستاده است اما به منظور افزایش تولید نیاز است تا دستگاه‌های استاندارد و به‌روز خریداری و نصب شوند.

وی تصریح کرد: کشت این محصول به دلیل مصرف کم آب نیز بسیار مقرون به صرفه بوده و در خشکسالی‌ها نیز رضایت زارعان را به دنبال داشته است که با توجه به این امر و مقرون به صرفه بودن باید تولید این محصول را در استان افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه با فعال‌سازی و تولید بذر با تمامی ظرفیت برای یک هزار و 500 نفر نیز اشتغالزایی می‌شود، اظهار کرد:‌ در حال حاضر کشورهای ترکمنستان، افغانستان، ارمنستان و آذربایجان به این بذر نیاز دارند و حتی می‌توانیم به کشورهای روسیه و اوکراین با وجود یک میلیون و 400 هزار هکتار سطح زیر کشت در زمینه تامین نیاز بذری این کشورها اقدام کنیم.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: اردبیل ، تولید ، بذر ، چغندرقند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار