تنش آبی 301 شهر را تهدید می کند

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت:امسال 301 شهر با جمعیت 35 میلیون نفر در معرض تنش آبی هستند.

تابستان امسال 110 شهر با بحران آبی دست و پنجه نرم خواهند کردبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید رضا جانباز در نشست خبری شرکت مهندسی آب و فاضلاب اظهار داشت: در سال جاری اولویت شرکت بحث اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل بوده که این امر به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است، همچنین سعی بر حمایت از تولید داخل کار و سرمایه ایرانی داشته ایم که این امر در قالب 4 طرح بزرگ به مجموعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ابلاغ شده و ما مجری این طرح هستیم.

وی تصریح کرد: اولین پروژه تامین آب شرب دو هزار خانوار روستایی با جمعیت بیش از 2.5 میلیون نفر در روستاهای بالای 20 خانوار است که آب رسانی به این روستاها طی ماه های آینده به صورت رسمی به بهره برداری خواهد رسید که اعتبارات این طرح به بیش از 2 هزار میلیارد می رسد که 1500 میلیارد تومان آن را صندوق توسعه ملی و 500 میلیارد تومان آن از محل تملک دارایی های سرمایه ای تامین می شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از این 4 پروژه توجه به بخش خصوصی ایرانی است که در راستای آن اجرای عملیات 23 طرح سرمایه گذاری در سطح کشور و ارزش بیش از 1700 میلیارد تومان تا کمتر زا یک ماه دیگر عقد قرارداد خواهد شد که عمده این پروژه ها نمک زدایی از آب دریا و اجرای تصفیه خانه های آب و فاضلاب باشد.

جانباز گفت: همچنین تکمیل 26 تصفیه خانه فاضلاب در کشور یکی دیگر از پروژه های مهم اقتصاد مقاومتی است که تصفیه خانه های شهریار التیمور مشهد، سیرش آباد کرمانشاه تا یک ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور آخرین پروژه اقتصاد مقاومتی را اصلاح الگوی مصرف آب دانست، بیان کرد: در حال حاضر بیش از 24 درصد مشترکین کشور ماهانه بیش از 20 متر مکعب آب مصرف می کنند که طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است 24 درصد به 22.5 درصد کاهش پیدا کند؛ این پروژه از نظر ما یکی از سخت ترین پروژه های اقتصاد مقاومتی است چرا که باید در کنار تغییرات تعرفه ای فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و در نهایت الگو مصرف آب را تغییر دهیم.

وی در خصوص حمایت از بخش خصوصی اظهار داشت: در حال حاضر 144 طرح آماده و یا پروژه های نیمه تمام برای واگذاری به بخش خصوصی وجود دارند که این طرح ها شامل خطوط انتقال و تصفیه خانه های آب و فاضلاب می باشد که این امر در مرحله تصویب دستور العمل نحوه واگذاری می باشد؛ به سبب اینکه خدمات آب و فاضلاب کشور با زیان مواجه می شود حتما باید برای جلب سرمایه گذار تمهیداتی ایجاد شود.

****کاهش میزان تنش آبی در کشور

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در خصوص بحران های آبی، اظهار داشت: یکی از مسائل مهم صنعت آب کشور موضوع تنش آبی است که این امر در طی 30 سال گذشته با اطلاع رسانی های صورت گرفته و تمهیدات ویژه کاهش چشمگیری داشته اما هنوز با ایده آل ها فاصله زیادی دارد.

وی افزود: در سال گذشته از هزار و 136 شهر تحت پوشش خدمات آب و فاضلاب 547 شهر با جمعیت بیش از 50 میلیون نفر دارای تنش آبی بودند که نسبت مصرف به منابع موجود 23 درصد کمبود داشته است. امسال با بررسی بیش از 2 هزار پارامتر آماری و با حمایت های دولت این وضعیت بهبود یافت به طوری که در سال95، 301 شهر با جمعیت 35 میلیون نفر در تنش آبی هستند و میزان منابع آبی به مصرف تنها 8.6 درصد کمبود داشته است.

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در خصوص شهرهای بزرگ دچار تنش آبی خواهند شد، اظهار داشت: یکی از شهرهای که امسال در پیک مصرف دچار تنش آبی خواهد شد شهر شیراز است که برای مقابله با این تنش انتقال آب در حال اجرا است که مشکلات ساکنان مسکن مهر اطراف شهر شیراز را نیز حل خواهد کرد.

وی افزود: شهر اصفهان یکی دیگر از شهرهای بوده است که شرایط سختی را پیش رو دارد چرا که بارش مناسبی در این حوزه نداشته ایم و آب زاینده رود نیز قطع شده ؛ مجتمع فولاد مبارکه نیز برای تامین آب مورد نیاز خود دچار مشکلات اساسی است اما تلاش ما بر این است که مدیریت فشار در این نقاط انجام دهیم.

نجار گفت: شهر کرمان نیز دچار تنش شده و تنها از منابع زیر زمینی تامین می شود برای تامین آب شرب این شهر پروژه انتقال آب از سد صفا تا سال 96 در دست اجرا می باشد.

وی عنوان کرد: شهر بوشهر با اینکه از دو جهت تامین آب می شد به سبب بروز خشکسالی از ناحیه جنوب استان فارس دچار مشکل کم آبی شده است که در رابطه با حل این بحران 10 هزار متر مکعب آب توسط آب شیرین کن ها در بوشهر وارد مدار شده و بناست که آب شیرین کن دیگری با ظرفیت بالاتر و با همکاری نیروگاه اتمی بوشهر در سایت آن احداث شود که این امر در مرحله انعقاد قرار داد قرار دارد.

وی تاکید کرد: طبق آمارهای هواشناسی تابستان امسال بین نیم تا 1.5 درجه گرمتر از سال های گذشته می باشد و علاوه بر این که منطقه فلات مرکزی ایران بارش مناسبی نداشته با اقدامات اندیشیده شده مشکلات درحد قابل قبولی بهبود یافته است.

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: در قانون ابلاغی مورخ 4.2.95بنی بر توسعه و بهینه سازی آب شرب شهری و روستایی وزارت نیرو موظف شده است تا سالانه تمام مناطق شهری و روستایی را به تفکیک شرایط آبی عادی، تنش آبی، بحران آبی تقسیم و اعلام رسمی کند.

وی افزود: همچنین قرار بر تولید تجهیزات صنایع کاهنده آب با همکاری سازمان استاندارد طراحی و تدوین شود به صورتی که برای تجهیزات آبی نظیر کولرها برچسب آبی نصب شود.

وی ادامه داد: برای برخی از ساختمان های عمومی نظیر هتل ها، بیمارستان ها و ساختمان دولتی مکلف به نصب تجهیزات باز چرخانی آب شده اند که این امر مصرف آب را به حد چشمگیری کاهش خواهد داد.

وی در پایان گفت: در نوارهای ساحلی پروژه گسترده و متعدد شیرین سازی آب وجود دارد که این امر می تواند مشکلات آبی این مناطق را به حد قابل قبولی کاهش دهد به عنوان مثال شهر بندر عباس تا پایان سال جاری 20 هزار متر مکعب آب شیرین شده از طریق آب شیرین کن ها وارد مدار خواهد کرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: آب رسانی ، تابستان ، شرکت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار