تخصیص 50 میلیارد اعتبار برای توسعه پیش‌دبستانی‌ها/همه مدارس گران نشده‌اند

مدیر آموزش ابتدایی از اختصاص 50 میلیارد اعتبار برای توسعه پیش‌دبستانی در مناطق دو زبانه خبرداد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مرضیه گرد رییس سازمان مدارس غیر دولتی و محمد دیمه‌ور معاون وزیر و رییس آموزش ابتدایی با توجه به این که ثبت‌نام مدارس آغاز شده است توضیحاتی در این خصوص ارائه  کردند.

دیمه‌ور در خصوص زمان ثبت‌نام مدارس گفت: ثبت‌نام پایه اول ابتدایی از اول خرداد ماه آغاز شده و تا 31 خرداد ادامه می‌یابد و برای سایر پایه‌های تحصیلی زمان ثبت‌نام از اول تیر ماه تعیین شده است.

وی با بیان اینکه برای دانش‌آموزان سال اول ابتدایی 843 مرکز آماده ارائه خدمات برای سنجش هستند، عنوان کرد: برای ثبت‌نام قطعی در مدارس دانش‌آموزان اول ابتدایی بایستی با مجوزی که در پایگاه‌های سنجش به آن‌ها ارائه می‌َشود اقدام به این کار کنند.

دیمه‌ور اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنیم امسال یک میلیون و 400 هزار دانش‌آموز اول ابتدایی داشته باشیم البته هنوز آمار قطعی نشده است.

رییس آموزش ابتدایی بیان کرد: دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی در 60 هزار مدرسه دولتی و در 6 هزار مدرسه غیر دولتی تحصیل می‌کنند در واقع11.5 درصد دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیل هستند که 7 میلیون و 400 دانش‌آموز را شامل می‌شود.

وی یادآور شد: دانش‌آموزان ابتدایی امسال باید کتاب‌های خود را از طریق سایت خریداری کنند.

ممنوعیت دریافت وجه هنگام ثبت‌نام در مدارس دولتی
دیمه‌ور با اشاره به اینکه دستورالعمل‌های اجرایی برای ثبت‌نام در مدارس دولتی وجود دارد، گفت: والدین هنگام ثبت‌نام در این مدارس نباید هیچگونه وجهی به عنوان شهریه پرداخت کنند و فقط زمانی مدارس می‌توانند به دریافت وجه بپردازند که خدمات و برنامه‌های فوق برنامه‌ای ارائه شود که این خدمات نیز بعد از شروع سال تحصیلی و با توافق انجمن و اولیا صورت می‌گیرد.

رییس آموزش ابتدایی اظهار کرد: نوع دیگری از مدارس به نام مدارس هیئت امنایی وجود دارد که چون درخواست برای تحصیل در اینگونه مدارس زیاد است ارائه شرایطی نظیر شرط معدل یا آزمون ورودی برای چنین مدارسی مانعی ندارد اما در این مدارس نیز نباید در زمان ثبت‌نام وجهی دریافت شود.

وی اظهار کرد: مدارس شاهد و استعدادهای درخشان برای دانش‌آموزان خدمات فوق برنامه ارائه می‌دهد که حتی به این مدارس نیز اعلام شده که در این مدارس نیز وجه مربوط به ارائه خدمات بعد از شروع سال تحصیلی دریافت شود.

دیمه‌ور بیان کرد: والدین می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلفی در زمینه اخذ شهریه‌ در مدارس دولتی شکایات خود را به ادارات آموزش و پرورش مناطق منعکس کنند.

دینه‌ور یادآور شد: امسال مدارس با ورود 13 هزار و 500 معلم که از دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل می‌شوند سال تحصیلی را آغاز می‌کنند.

رشد پوشش پیش‌دبستانی در مناطق محروم
دیمه‌ور با بیان اینکه رشد 18 درصدی در ارائه خدمات پیش‌دبستانی وجود داشته، گفت: همانطور که در سند تحول بنیادین اشاره شده دوران پیش دبستانی فرصتی طلایی برای رشد کودکان به شمار می‌رود لذا پوشش هرچه بیشتر این دوران برای کودکان باعث کیفیت آموزش می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس آموزش و پرورش برنامه‌ای رسمی  برای کودکانی که وارد پیش‌دبستانی می‌شوند تدارک دیده شده است.

رییس آموزش ابتدایی اظهار کرد: والدین باید توجه داشته باشند که برای ثبت‌نام فرزندان خود در پیش‌دبستانی‌ها مراکز معتبر که مجوز آموزش و پرورش دارند را انتخاب کنند.

دیمه‌ور افزود: گاهی مشاهده می‌شود برخی نهادها و ارگان‌های دیگر بدون اخذ مجوز از وزارت آموزش و پرورش اقدام به برپایی دوره‌های پیش‌دبستانی می‌کنند که چنین مراکزی به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست.

وی همچنین یادآور شد: برای نو‌آموزان پیش‌دبستانی امسال برای اولین بار سنجش بدو ورود به مدرسه انجام می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم 50 درصد نو‌آموزان در این طرح شرکت کنند که این مسئله برای سال آینده با پوشش 100 در‌صدی همراه است.

ایجاد دوره‌های آشنایی خانواده‌ها با وضعیت تحصیل فرزندان از شهریور
رییس آموزش ابتدایی گفت: امسال برای اینکه خانواده‌ها در جریان یادگیری فرزندان حضور پررنگ‌تری داشته باشند از هفته سوم شهریور ماه جلسات آموزشی برای خانواده‌ها در نظر گرفته شده تا آن‌ها با الزامات مدرسه، محتوای کتاب درسی، مسائل مشاوره‌ای و مواردی دیگر از این قبیل آشنا باشند.

وی بیان کرد: بعد از شروع سال تحصیلی نیز روند برگزاری این دوره‌ها ادامه می‌یابد.

دیمه‌ور در خصوص بحث کیفیت‌بخشی در دوران ابتدایی گفت: تغییری در محتوا و عناوین درسی نداریم و فقط اصلاحاتی جزئی صورت گرفته شده است.

وی اظهار کرد: در تأمین تجهیزات و ارتقای کیفیت ارزشیابی‌ها اقدامات مثبتی انجام شده است.

معاون وزیر و رییس آموزش ابتدایی گفت: در راستای ارتقای کیفیت 7 دبیرخانه برای این امر در نظر گرفته شده همچنین 13 هزار و 500 معلم آموزش دیده در دانشگاه فرهنگیان در مدارس حضور پیدا می‌کنند که با روش تدریس و آموزش‌های موضوعی به خوبی آشنا هستند.

تعیین الگوی شهریه براساس شاخص‌ها 
مرضیه‌ گرد رئیس سازمان مدارس غیر دولتی در خصوص تعیین شهریه برای مدارس گفت: از سال تحصیلی 93 – 94 بر اساس 2 ماده قانونی تأسیس مدارس غیر دولتی الگوی شهریه در نظر گرفته شد که امسال با توجه به دائمی شدن قانون این الگو برای تمام مدارس غیر دولتی کشور به طور رسمی اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از مدارس حتی افزایش شهریه نیز نداشته‌اند در واقع براساس این الگوی شهریه شاخص‌های در نظر گرفته شده تعیین کننده میزان شهریه هستند.

گرد به برخی از این شاخص‌ها اشاره داشت و عنوان کرد: برنامه مصوب مدارس سطح اقدامات آموزشی و پرورش تعداد نیروهای به کار گرفته شده، فضا و تجهیزات، تعداد نفرات بیمه شده و نرخ تورم از جمله شاخص‌های تعیین‌کننده شهریه هستند.

رییس سازمان مدارس غیر دولتی افزود: پس از آنکه مؤسس‌ وضعیت مدرسه خود را بر اساس شاخص‌ها اعلام کرد بر اساس شورای آموزش و پرورش منطقه‌ای بررسی می شود و پس از آن شورای نظارت استان‌ شهریه  را ابلاغ می‌کند.

وی یادآور شد: بازه‌ای برای شهریه در نظر گرفته شده که خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به سایت آموزش و پرورش نسبت به این مبالغ آگاهی پیدا کند.

مدیریت نرم‌افزاری اخذ شهریه 
گرد با اشاره به اینکه امسال اولین سالی است که به طور جدی الگوی شهریه در مدارس غیردولتی اعمال می‌شود، اظهار کرد: تیم ناظر بر اجرای این الگو است و حتی مدیریت نرم‌افزاری در ادارات کل برای این امر در نظر گفته شده است.

وی گفت: نظارت بر این الگو مقطعی نیست و به طور مستمر این کار را انجام می‌دهیم.

گرد همچنین به اخذ مجوز برای مدارس پیش دبستانی اشاره کرد و اظهار داشت: برای یکپارچه سازی مدیریت مر کز پیش‌دبستانی باید مجوز از سوی آموزش و پرورش داشته باشند و در این راستا به 5 هزار مرکز پیش‌دبستانی که مجوز نداشتند این مجوز ابلاغ شد اما باز هم تعدادی از مراکز نسبت به اخذ مجوز کوتاهی می‌کنند که فرصتی برای این مراکز در نظر گرفته شده و چنانچه باز هم در این امر کوتاهی شود با کمک نیروی انتظامی اقدامات جدی‌تری در نظر گرفته شده است.

رفع ایرادات لایحه مدارس غیر دولتی به زودی
رئیس سازمان مدارس غیر دولتی بیان کرد: مهمترین رویکرد ما اجرای اقدامات مبتنی بر اجرای سند تحول بنیادین است با تکلیفی که این سند بر عهده نظام آموزشی گذاشته مهمترین اولویت آموزش و پرورش است.

وی افزود: به تازگی لایحه مدارس غیر دولتی به تصویب نمایندگان مجلس رسیده اما ایراد‌هایی از سوی شورای نگهبان به آن وارد است که به زودی رفع شده و در صحن علتی طرح می‌گردد.

گرد همچنین یادآور شد: اولیا برای انتخاب مراکز آموزشی زبان‌های خارجه به سایت آموزش و پرورش مراجعه کرده و از مراکز دارای مجوز برای ثبت‌نام فرزندان خود استفاده کنند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار