کره زمین حدود 4.5 میلیارد سال سن دارد/ کشف جوانترین سیاره فراخورشیدی

محقان ناسا جوانترین سیاره فراخورشیدی با ستاره ای جوان را کشف کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،ستاره شناسان جوان ترین سیاره ای فراخورشیدی که به طور کامل شکل  گرفته را کشف کردند. این کشف با استفاده از تلسکوپ کپلر ناسا و در ماموریت K2  و رصدخانه کک دبلیو انجام شده است.

سیاره (K2-33b) کمی بزرگتر از نپتون است و هر پنج روز یکبار به دور ستاره اش می چرخد این سیاره با پنج تا 10 میلیون سال سن از معدود سیاره های تازه متولد شده تا به امروز است.

کره زمین حدود 4.5 میلیارد سال سن دارد/ کشف جوانترین سیاره فراخورشیدی

نویسنده این مطالعه گفت: سیاره زمین حدود 4.5 میلیارد سال سن دارد که  در مقایسه با آن سیاره K2-33b بسیار جوان است.

شکل گیری سیاره یک فرآیند پیچیده و پر سر و صدا است که بسیاری از اسرار آن در هاله ای از ابهام است.

ستاره شناسان  تقریبا 3 هزار سیاره فراخورشیدی را تا کنون کشف کردند اما سن بیشتر آن ها   بیش از یک میلیارد سال است.

این سیاره تازه متولد شده به محققان کمک می کند تا درک بهتری از چگونگی شکل گیری سیاره ها به خصوص زمین بدست آورند.

یکی از ویژگی های شگفت آور در کشف K2-33b  این است که چگونه این سیاره تا به این حد به ستاره خود نزدیک است. این سیاره  در مقایسه با عطارد که بسیار نزدیک به خوشید است 10 برابر به ستاره خود نزدیکتر است که همین موضوع باعث شده  که به سیاره ای بسیار داغ تبدیل شود.

کره زمین حدود 4.5 میلیارد سال سن دارد/ کشف جوانترین سیاره فراخورشیدی

برخی از نظریه ها بیان می کنند که  صدها میلیون سال طول می کشد سیاره ای به جوانی K2-33b و ویژگی های خاص به وجود آید.

منبع:nasa