ایجاد 77 پایگاه ارائه خدمات بهداشتی رایگان بری اتباع افغانستانی

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت صحت ایران گفت: با ایجاد ۷۷ پایگاه بهداشتی، خدمات درمانی ویژه اتباع و مهاجرین افغانستانی به صورت رایگان به انها ارائه می شود.

۱۵ مرکز زایمانی ویژه مهاجران خارجی/ ایجاد 77 پایگاه ارائه خدمات بهداشتی رایگان بری اتباع افغانستانیبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماریهای  واگیردار وزارت صحت جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اقدامات این وزارتخانه نسبت به بهداشت و صحت عمومی جمعیت پناهنده و مهاجر گفت: در راستای ارائه خدمات بهداشتی به مهاجرین افغانستانی، 77 مرکز بهداشتی درمانی رایگان در اردوگاه‌ شهرهای مختلف که پناهندگان در آن زندگی می‌کنند، ایجاد شده است.

وی افزود: در هیچکدام از مراکز بهداشتی و درمانی تفاوتی میان ارائه خدمات میان جمعیت ایرانی و پناهندگان وجود ندارد، بلکه همه خدمات بهداشتی اولیه برای مهاجرین و پناهندگان  به صورت رایگان  ویژه مهاجرن و پناهندگان افغان ارائه می شود .

گویا ادامه داد: همچنین بیش از ۱۵ مراکز زایمانی ویژه برای جمعیت مهاجر و پناهنده در بعضی از مناطق خاص کشور، به همراه خدمات ویژه برای انجام واکسیناسیون هر طفل مهاجر  اختصاص  داده شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر دار وزارت صحت ایران اظهار داشت: برای پیشگیری از فلج اطفال، در یک بازه کوتاه چند روزه جمعیت وسیعی در مناطقی که احتمال خطر ورود بیماری وجود داشته باشد، واکسین می‌کنیم که در همین راستا حدود ۲۰۰ هزار نفر طی دو تا سه نوبت، گاهی تا چهار نوبت در سال این واکسن را دریافت می‌کنند.

گویا خاطر نشان ساخت: در سال گذشته حدود یک میلیون نفر علیه سرخک واکسین شدند که ۲۰۰ هزار نفرآنها  از میان جمعیت مهاجر و پناهنده بودند که وزرات صحت  طی چهار نوبت، در چهار سال مختلف متولدین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۲ را از بین جمعیت مهاجر و پناهنده علیه ویروس هپاتیت B واکسین کرده است.

وی ضمن ابراز نگرانی از موج جدید مهاجرت‌ها به کشور یاد آور شد: از سال گذشته شاهد موج جدید مهاجرت به کشور هستیم، قبلا بیشتر کسانی که به ایران مهاجرت می‌کردند جویای کار، جوان و جز و افراد سالم جامعه بودند، اما امروز بخش قابل توجهی از جمعیت مهاجر، زنان و اطفال هستند که نیاز به خدمات و مراقبت‌های ویژه‌ای دارند و برنامه واکسیناسیون آنها باید کنترل شود.

گویا ابراز داشت: موج جدید مهاجرت بیشتر از کشورهای پاکستان و افغانستان است که  در مقاطع زمانی مختلف بار بیماری‌ که این جمعیت تحمیل می‌کند، متفاوت است گاهی اوقات این بیماری‌ها با واکسن قابل پیشگیری هستند که برای ما اهمیت زیادی دارند، به خصوص فلج اطفال و سرخک که در مرحله ریشه کنی و حذف آن در کشور قرار داریم.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر دار وزارت صحت ایران  خاطر نشان ساخت: با اشاره به  هزینه بالای ایران برای ارائه خدمات بهداشتی به مهاجرین و پناهندگان سالانه حدود ۱۰ میلیارد تومان برای خدمات بهداشتی این جمعیت هزینه می‌شود و وزارت بهداشت حدود چهار برابر آنچه کمیساریای عالی پناهندگان برای ارائه خدمات بهداشتی در اختیار وزارت صحت قرار داده‌است، هزینه می‌کند و ما انتظار داریم کمیساریای عالی پناهندگان این موضوع را مورد ملاحظه و در دستور کار خود قرار دهد.

به گزارش آوا، وی در پایان گفت: خدمات بهداشتی که در جمهوری اسلامی ایران به جمعیت مهاجر و پناهنده ارائه می‌شود با کشورهایی که این جمعیت به صورت دائم یا موقت در آنجا زندگی می‌کنند، یکسان نیست وبه مراتب از آنها بالاتر می باشد.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.