گزارش/

تدابیر مقطعی کارساز نیست/ریزگردها را برای همیشه بیرون کنید

نمایندگان در نخستین روزهای کاری مجلس دهم، مسئله ریزگردها را با جدیت مورد رسیدگی قرار دادند.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ریزگردها گرچه کوچکند اما جان می‌گیرند؛ دولت‌ها آمده و رفته‌اند و هر یک برای مقابله با این پدیده فعالیت‌هایی داشته‌اند ولی آنچه ماحصل این فعالیت‌هاست، میزبان شدن مهمانی ناخوانده در  استان‌های غربی کشور است، استانی‎هایی که سهمشان از اولین حق طبیعی زندگی، آلودگی و باران‌های اسیدی است.

در این روزها سخن از ریزگردها و لزوم مقابله با این پدیده، به یکی از بحث‌های اصلی در محافل رسمی و غیررسمی تبدیل شده است. رابطه بین ریزگردها و کانون‌های تشکیل آن‌ها، یک رابطه علمی و سابقه‌دار است که برای عالمان محیط زیست تازگی ندارد اما این رابطه در کشور ما سالیان سال، با وجود تبلیغات رسانه‌ها مهجور مانده است به طوریکه در مجلس نهم نیز بارها این مسئله از سوی نمایندگان مطرح شد و آن‌ها مسئولین ذیربط را به مجلس فراخواندند و حتی نمایندگان استان خوزستان، در یک حرکت نمادین، با ماسک در مجلس حضور یافتند.

گردو خاک مجلس برای پدیده ریزگردها

سازمان محیط زیست به عنوان متولی اصلی بررسی این بحران، تا کنون اقدامات مختلفی انجام داده است اما گویا مهار این معضل تلاش‌هایی بیش از این می‌طلبد و نمایندگان استان‌های درگیر بحران ریزگردها انتقاداتی به دولت و سازمان محیط زیست وارد کرده و خواستار پیگیری جدی این وضعیت هستند.

بعد از موج اخیر ورود ریزگردها به کشور و بروز مشکلات جدی برای مردم استان‌های غربی و مرکزی، جلسه‌ای با حضور پنج تن از وزرا برگزار شد و در ادامه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، سکان‌دار رفع معضل پیش آمده از طریق رایزنی با کشورهای همسایه که منبع بروز مشکل ریزگردها هستند، شد. 

با آغاز به کار مجلس دهم، نمایندگان از همان روزهای اول، رسیدگی به مسئله ریزگردها را جزو برنامه کاری خود قرار دادند به طوریکه سیدقاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه، از معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست درخواست کرد که اگر قادر به رفع این معضل نیست، حداقل با توزیع ماسک در میان مردم، از مرگ تدریجی آنان جلوگیری کند.

نماینده مردم کرمانشاه تصریح کرد: باید به داد مردم 15 استان کشور علی‌الخصوص کرمانشاه رسید و هرچه سریعتر در رابطه با ریزگردها تصمیمات ویژه‌ای اتخاذ کرد.

وی افزود: معتقدم بخش عمده مبحث ریزگردها به وزیر بهداشت، رئیس جمهور و خانم ابتکار مربوط می‌شود.

وی با اشاره به اظهارات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه کرمانشاه، چهره زیبای ایران است گفت: حق کرمانشاه نیست که در بیشتر روزهای سال با پدیده ریزگردها مواجه باشد.

این نماینده مجلس در ادامه تأکید کرد: کرمانشاه در حال حاضر، دشمن شومی چون ریزگردها دارد و مردم  استان‌های غربی دچار مرگ تدریجی شده‌اند که حتی نمی‌توانند از خانه خود بیرون بیایند.

جاسمی با بیان اینکه در حال حاضر، بسیاری از مردم استان‌های غربی دچار امراض قلبی و عروقی شده‌اند گفت: موضوع ریزگردها جان مردم را به مخاطره انداخته است که نیاز است حداقل وزارت بهداشت برای بهبودی شرایط، مردم استان‌های غربی را به ماسک‌های ویژه‌‌ای در برابر ریزگردها تجهیز کند.

گردو خاک مجلس برای پدیده ریزگردها

همچنین سیدجواد حسینی‌کیا نماینده مردم سنقر در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از نامه معترضانه مجمع نمایندگان کرمانشاه به حسن روحانی، رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست درباره مشکلات عدیده ریزگردها در استان‌های غربی کشور خبر داد.

نماینده مردم سنقر با بیان اینکه مجلس باید از طریق قوانین، بودجه‌ای برای رفع مشکلات ریزگردها تهیه کند بیان داشت: ضروری است مجلس با یک تدبیر جهادی و تعامل با سازمان محیط زیست، در رفع مشکلات ناشی از ریزگردها اقدام کند.

همچنین حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، از یک فوریت طرح الزام دولت به مقابله علنی با پدیده ریزگردها در مجلس خبر داده و گفته است که در حال حاضر، این طرح با 40 امضا در دست پیگیری است. 

نایب رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس در رابطه با مفاد طرح مذکور بیان داشت: در این طرح، برای چند وزارت‌خانه از جمله وزارت‌ خارجه و وزارت بهداشت و درمان برای مبارزه با پدیده ریزگردها وظایفی مشخص شده است.

فلاحت‌پیشه در پایان تأکید کرد: به دلیل اینکه در سال 91 در زمینه پدیده ریزگردها طرح یک فوریتی در مجلس به تصویب رسید و در ادامه در پارکینگ یکی از کمیسیون‌های مجلس جا خوش کرد، منتظریم ببینیم دلیل عدم توجه به این طرح چه بوده است؟ در غیر این صورت، به دنبال طرح جایگزین مذکور برای این مسئله هستیم.  

این نماینده مجلس در ادامه با بیان اینکه وزارت اطلاعات و دستگاه‌های امنیتی کشور باید گزارش عملی در مورد آثار ریزگردها و میزان نارضایتی اجتماعی و حتی سیاسی مردم  به صحن مجلس ارائه دهند، گفت: واقعیت این است که زندگی ۱۲ میلیون انسان به صورت مستمر به دلیل پدیده ریزگردها با مشکلاتی مواجه شده است.

فلاحت‌پییشه در پایان، با انتقاد از هیأت رئیسه مجلس برای اختصاص ندادن یک جلسه مجلس برای پدیده ریزگردها گفت:‌ معتقدم فضای فکری برخی مسئولان با بدبختی‌های مردم متفاوت است و به همین دلیل، روز به روز  بدبختی‌های مردم بیشتر و بی‌تفاوتی مسئولان نیز روز به روز بیشتر می‌شود.

حسن سلیمانی نماینده مردم کنگاور نیز از تهیه طرحی برای برای مقابله با ریزگردها از سوی 40 تن از نمایندگان مجلس خبر داد و گفت: این طرح از سوی نمایندگان استان‌های غربی کشور و در یک ماده واحده تهیه و تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده است.

وی افزود: بر اساس این طرح، دولت موظف به اقدامات عملی در راستای مقابله با ریزگردها می‌شود و باید گزارش اقداماتش را به نمایندگان مجلس ارائه دهد.

در این راستا علی نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با اشاره به معضل ریزگردها در کشور، از تشکیل کمیته‌ای برای رسیدگی و پیگیری موضوع ریزگردها در کمیسیون بهداشت خبر داد و بیان داشت: اصل رسیدگی به موضوع ریزگردها مربوط به حوزه محیط زیست و بخش‌های اجتماعی است اما ما به هیچ عنوان نسبت به این مسئله بی‌توجه نبوده و با آن به صورت فعال برخورد می‌کنیم.

با همه این تفاسیر و با وجود تلاش‌هایی که از سوی دولت و مجلس برای حل معضل ریزگردها انجام شده است، باید گفت تدابیر مقطعی راه حل این بحران نیست بلکه تمامی ارگان‌های مربوطه باید با برگزاری نشست‌های کارشناسی و استفاده از متخصصان این حوزه، یک بار برای همیشه ریزگردها را از این مناطق بیرون کنند تا مردم، دوباره هوایی تازه استنشاق کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: ریزگردها ، مجلس ، اهواز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۰۷ تير ۱۳۹۵
ما مردم خوزستان و غرب کشور ...
مردمی مظلوم و بدبخت هستیم
آخرین اخبار