گزارش؛

از دانشجوی رشته "آی تی" تا تصاویر پروفایل هایی که از شب قدر جا نماندند

کاربران فضای مجازی با انتشار عکس ها و دلنوشته هایشان در شب ضربت خوردن مولای متقیان دست به دست هم داده اند تا در فضای معنوی ماه مبارک رمضان از برکات شب قدر جا نمانند.

به گزارش  گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روایتهایی کوتاه از دنیای مجازی و کاربرانش برای سنگ تمام گذاشتن در شب های قدر را با هم میخوانیم.

پرده اول: دانشجوی رشته "آی تی"

ساعت 3 نیمه شب بود رفتم برای سحری بیدارش کنم در اتاق را زدم جواب نداد آرام در را باز کردم کامپیوترش هنوز روشن بود سرش روی میز گذاشته بود و انگار صد سال بود که خوابیده دستم گذاشتم روی شانه هاش گفتم: داداشی نمیخوای بیدار بشی سحر شده، مامان غذا رو گرم کرده، فرصت کم تا اذان خیلی وقت نداریم.

سرش بالا گرفت و نگاه کرد و گفت: الان میام. سر سفره سحری مادرم در حالی که غذا را در ظرف می کشید رو به امین کرد و گفت: "پسر من استعدادت زیاد قبول، رشته تحصیلیت "آی تی" قبول، اصلا تو آخر طراحی نرم آفزار، ولی اینطوری خودت از پا در میای، نمیشه که هر شب تا صبح بیدار باشی و نخوابی، بالاخره یک جایی کم میاری عزیز من"

امین در حالی که بشقاب را به مادر داد گفت: " شما که میدونید تا من به نتیجه نرسم خسته نمیشم. طراحی و اجرای این نرم افزار باید تا قبل از شب های قدر تموم بشه. با بچه های تیم این تصمیم گرفتیم که اجرای این طرح نباید عقب بیافته.

امین حدود سه ماه قبل طراحی و ساخت یک برنامه برای نصب روی گوشی های اندرویدی را شروع کرده بود. این اولین پروژه مهمی بود که بچه های تیم طراحی نرم افزار دانشگاه برادرم در سال دوم تحصیلی باید تحویل میدادند البته برادرم "امین" معتقد است که جدا از نمره و تحویل پروژه، بعد معنوی طراحی و ساخت این نرم افزار بیشتر ارزش دارد.

نرم افزاری که امین به همراه دوستانش در حال ساختش بود و به مراحل پایانی رسیده بود و دست رنج بچه هایی بود که در ترم سوم تحصیلی بودند برای همین کلی ذوق داشتند که حتما قبل از شب های قدر روی گوشی هاشون اجرا شود.

بالاخره روز تحویل پروژه رسید و تنها دوشب تا شب های عزیز قدر مانده بود. نزدیک اذان مغرب امین کلید به در انداخت و با یک جعبه شیرینی وارد خانه شد.  نرم افزار نصب و اجرا شده بود و بالاخره به آرزوی خودش رسید و تا قبل از شب های قدر بچه های رشته کامپیوتر و آی تی دانشگاه نرم افزار را روی گوشی هایشان نصب کردند.

پرده دوم: کاربران شبکه های اجتماعی

دلنوشته هایی که به لطف فضای مجازی و ابزارش سریعتر و بیشتر از دلی برخاسته و به دلی مینشیند. کاربران فضای مجازی با استفاده از شبکه های اجتماعی راز و نیازها و خاطرات  و التماس دعاهایشان در شب های عزیر قدر را با هشتگ های مختلف مانند #شب_قدر به اشتراک می گذارند.

نمونه هایی از پست هایی که به اشتراک گذاشته شده است:

سلام از سن کودکی پای روضه اهل بیت علیهم السلام بزرگ شدم خدا رو شاکرم که در خانه اهل کسا هستم و از خدا میخواهم این نوکری و خادمی را در من بصورت مدام نگهدارد و از من نگیرند و مرا بیرون نکنند.

زیاد هستن کسانی که عمری در این خانه نوکری کردن ولی الان بخاطر بی بصیرتی و نداشتن علم کافی از اسلام و اهل بیت دیگر در این خانه حضور ندارند؛ لذا در این شبهای قدر پیش رو از خدا و امیرالمومنین علی علیه السلام بخواهیم که ما را عاقبت بخیر کنند و عاقبت بخیر نمیشویم مگر با شهادت ¤ لبیک یا علی ¤

شب قدر
 

با غُل و زنجیرِ دورِ دست و ‌پام/آخرش هر طوری که بود اومدم/هیچکسی جز تو محلم نمیداد/تا تعارفم زدی، زود اومدم

حالا که من اومدم خودت بگو/روسیاه با چشم گریون نمیخوای؟/خیلی وقته پشت در مُعطلم!/درو وا کن خدا، مهمون نمیخوای؟

واسه جبران بدی‌هام اومدم/لااقل بهم یه راهِ حل بده/کتابِ روی سرم واسطمه/تورو قرآن به منم محل بده

معصیت حس خوبی بهم نداد/حال خوبِ سحرو ازم گرفت/بغلم کن، منو تحویلم بگیر/آخه قهر تا کِی خدا؟ دلم گرفت

برا عاقبت بخیر شدن، باید/از همه غیر خودت فرار کنم/اگه امشب منو عَفوَم نکنی/با شب اول قبر چکار کنم؟

یه کاری کن که شب اول قبر/رو لبم ذکر خدا خدا بیاد/قَسَمِت میدم منو تنها نذار/زود خبر بده امام رضا بیاد

بیا امشبو به جای غضبت/مهربونیتو بهم نشون بده/آی اونی که به بدا امون میدی/یه باره دیگه بهم امون بده

تو‌ بزرگی پس بزرگی کن برام/جلو خوبات بدیمو وجب نکن/جونمو بگیر ولی جونِ حسین/با عقوبتت منو ادب نکن

تورو به جون اونی قسم دادم/که تو گودالم تورو صدا میزد/قربونش برم نه واسه‌ی خودش /واسه خاطر ما دست‌وپا میزد!

هنگامیکه آن ملعون سر مطهر حضرت را از بدن جدا نمود٬ میگوید دیدم لبهای حضرت به حرکت در آمد. گوشهای خود را نزدیک بردم شنیدم میگوید: پروردگارا! پیروان و محبان مرا بیامرز!
معالی السبطین/ص 465 __ لسان الذاکرین الدمعه الساکبه/ج4 ص 358

پ.ن: التماس دعا دارم. مادر دوستم مریض‌احواله. لطفا دعاشون کنید

شب قدر



کاربر دیگری به نقل از شهید بهشتی نوشت: به ایام شهادت امیر عدل وعدالت، علی(ع)نزدیک میشویم و در این ایام چه زیباست شنیدن اوصاف علی (ع)از زبان شهیدی که حسینی رفت.

وصف مولای عدل از زبان شهید مظلوم بهشتی در کتابی با عنوان شب قدر گرد آوری شده این‌ کتاب‌ از سه‌ بخش‌ متفاوت‌ اما مرتبط‌ تشکیل‌ شده‌ است. گفتار نخست‌ آن با عنوان‌ "شب‌ قدر” از مجموعه‌ سخنرانی‌های‌ دکتر بهشتی‌ در مرکز اسلامی‌ هامبورگ‌ (آلمان) استخراج‌ شده‌ است‌ که‌ دراولین‌ سال‌ اقامت‌ پنج‌ سال‌ و نیمه‌ ایشان‌ در آن‌ دیار ایراد شده‌ است. همان‌گونه‌ که‌ از شیوه‌ بحث‌ پیداست، روی‌ سخن‌ با مخاطبانی‌ است‌ که‌ با معلومات‌ متفاوت‌ کنار یکدیگر قرار گرفته، در عین‌ سلیسی‌ و روانی، بر استدلال‌ها و شواهد عینی‌ استوار است.

۲- گفتار دوم‌ با عنوان‌ «روزهای‌ آخر زندگی‌ حضرت‌ علی(ع)» از مجموعه‌ گفتارهای‌ ایراد شده‌ پس‌ از بازگشت‌ ایشان‌ از آلمان‌ برگزیده‌ شده‌ است. نگاه‌ تاریخی‌ به‌ رویدادهای‌ آخرین‌ سالهای‌ زندگانی‌ امام‌ علی(ع)، استناد به‌ شواهد متقن‌ و تصحیح‌ باورهای‌ غلط‌ رایج‌ در اذهان‌ عامه، که‌ شیوه‌ همیشگی‌ ایشان‌ در گفته‌ها و نوشته‌ها بوده، اینجا نیز مشهود است.

۳- سومین‌ بخش‌ این‌ اثر، متن‌ خطبه‌ متقین‌ از کتاب‌ شریف‌ نهج‌البلاغه‌ است‌ که‌ توسط‌ دکتر بهشتی‌ ترجمه‌ و از میان‌ دست‌نوشته‌های‌ ایشان‌ انتخاب‌ شده‌ است.

شب قدر


پرده سوم: وبلاگ هایی که پل ارتباطی راز و نیاز شده اند

وبلاگ نویسی نوشت: برخيز!بيدار شو!گوش كن!صداي بال فرشتگان را مي شنوي؟نگاه كن!باران نور را ميبيني؟دلت را به او بسپار و وجودت را غرق تمنا كن! امشب آسمان به زمين نزديك مي شود و كريمانه،دل هاي كويري را ستاره باران مي كند.

امشب،شب قدر است؛شبي برتر از هزار ماه است،شبي كه برتر از تمام عمر توست شب تولدي دوباره،شبي كه درهاي آسمان باز مي شود،شب قدر است. قدرش را بدان؛شايد فردايي نباشد.پرواز را به خاطر بسپار!دستانت را به فرشتگان بسپار!تنها با «او» راز و نياز كن و بخواه،هر آنچه خير توست كريما:در لحظه هاي زيباي دعا،سجاده ام را به سويت مي گشايم و قلبم را مملو از عشقت مي كنم ،تو را به نام هاي اعظمت قسم مي دهم كه لطف و كرمت را از من دريغ ننمايي.

شب قدر

وبلاگ نویس دیگری نوشت: بغض را مي شناسم و نمي شناسم. عدالت را با حضور تو باور مي كنم و نمي كنم.جوشش اشك را در ظلمي كه بر بي پناهان رفت در چشم تو باور مي كنم و نمي كنم. باور از اين رو كه مردي و مردانگي با تو تفسير يافت و ناباوري از آن رو كه چنان بي بديل بوديو بي بديل ماندي كه عدالت در نبود تو به سوگ نشست و هنوز نيز!اي همه نيكي!اي همه برازندگي!اي آن كه گستره ي حضورت را جهان تاب نياورد و جهانيان.اي آنكه خاطرت را ستمي بر موري آزرده مي كرد و صلابتت كوه را به كرنش وا مي داشت.

سلام!من زخمي رنج هاي بي شمار،با اشك سلامت مي گويم و مي دانم كه همواره تنها تو را صدا توانم زد.يا علي!خداي تو در آن محراب عشق،كدامين عروج و اوج را در مقابل چشمان خسته و منتظر تو گشود كه زخم شمشير آب داده به زهر كينه،تو را به رهايي راهبر شد؟يا علي!اي كه يادت شفا و سرچشمه ي رجاست.

چه بگويم كه حضورت در پهنه ي هستي حجتي بر مسلماني است!چه بگويم كه اگر فرياد دردمندان تو،براي هميشه تاريخ،اين گنبد دنيا را به حلاوت خويش ميهمان نمي كرد،چه آسوده مي شد پا بر سر هر چه مردي و مردمي است نهاد و دل را به ملعبه ي بي شمار بست،آن گونه كه بستند و هنوز هم...يا علي!ما به نان و آبي خرسنديم اگر بدانيم تو آن را به تساوي تقسيم مي كني.ما كرامت را دوست مي داريم نه وجاهت و شهرت را.

ما كريمانه زيستن را از تو آموختيم و قناعت را... يا مرتضي!اي تن داده به رضاي خدا!اي آن كه هستي به نامت مي بالد ما را درياب كه فريادمان در گلو شكسته است و پايمان از رفتار باز مانده است.ما را درياب كه سخت درمانده ايم!يا علي!برخيز و ندا در ده...ما اينك مي دانيم رحمت تو چه طعمي و حلاوتي دارد و دست نازنين تو،چگونه اشك تب آلود ما را از گونه هايمان خواهد سترد.

يا علي!ما تاوان تنها گذاشتن تو را با قرن ها تنهايي و حقارت و بي كسي پرداختيم...بيا كه تشنه ايم،تشنه ي يك جرعه از جامي كه تو در كام زخم آلودمان خواهي ريختيا علي!

شب قدر

پرده چهارم: تغییر تصویر پروفایل

کاربران شبکه های اجتماعی طبق یک عهد در چند سال اخیر به مناسبت فرارسیدن شبهای قدر تصویر پروفایل های خود در شبکه های اجتماعی را با تصاویر  و عکس نوشته های زیبا در مورد این شب های عزیز مزین کرده اند. بسته عکس پیشنهادی تصاویر مربوط به این شب ها را مشاهده کنید:

شب قدر

شب قدر

شب قدر

شب قدر

شب قدر

شب قدر


پرده آخر: دانلود نرم افزارهای مرتبط با شب قدر

پیشنهاد ما برای اطلاع از اعمال و ادعیه شب های قدر و همچنین ماه مبارک رمضان بسته های نرم افزاری زیر است شما با کلیک بر روی آن ها به راحتی به مجوعه ای از برنامه ها و نرم افزارهای مفید دسترسی خواهید داشت.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.