معرفی موزه/ 43

ظروف و مشاغل خاک خورده در چند کیلومتری اصفهان + تصاویر

موزه مردم شناسی روستای جندق واقع در چند کیلومتری اصفهان، سیر تکامل مشاغل تا ظروف قدیمی را به گردشگران نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شناخت مردم هر مرز و بوم با تحقیق درباره گذشته  آنها به سوال هایی که در ذهن ایجاد شده است، پاسخ می شود؛ اما این پایان ماجرا نیست و به همینجا ختم نمی‌شود.

موزه مردم شناسی در روستای جندق

زمانی که به این روستا با بافت قدیمی سفر می‌کنید، به طور حتم دلتان می خواهد بدانید ریشه و اصالت مردمشان چیست و در قدیم چه مشاغلی داشته اند.
 
با رفت و آمد و صحبت کردن با ریش سفیدان این روستا جواب یک سری سوال ها بدست می آید اما شنیدن کی بود مانند دیدن!

دیدن انسان نماهایی که به صورت ماکت عرض اندام می کنند و پشت فعالیت هر کدام هزاران صحبت مخفی شده است، خالی از لطف نیست.

از طرفی قدم زدن در کوچه پس کوچه های قدیمی تا رسیدن به این موزه که مصالح ساختمانی آن هم کاهگلی است، لذت خودش را دارد. موزه ای که در آن ورودی هایی به شکل طاق نما خودنمایی می کند و هر مجسمه ای مشغول معرفی شغل خود و پیشینه این روستاست.

دیدن ظروف سفالی قدیمی با رنگ و لعاب قدیمی آدم را وسوسه می‌کند  تا در اولین فرصت به سفره خانه این روستا سری بزند و یک آبگوشت حسابی میل کند تا انرژی برای ادامه سفر داشته باشد.

دیدن مشاغلی که از گذشته  تا به امروز با کمی تفاوت هنوز مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند آدم را به گذشته ها می برد که چقدر قدیم زندگی آسان تر بوده اما در حال حاضر کارها کمی راحت تر شده اند و هرکسی در جای خود به حرفه ای مشغول است و امرار معاش می کند.

دیدن اینگونه موزه ها باعث می شود تا بدانیم چه مشاغلی از قدیم همچنان پابرجا هستند و چه مشاغلی به دست فراموشی سپرده شده‌اند.

گفتنی است؛ روستای جندق در نزدیکی استان اصفهان واقع شده است که موزه مردم شناسی همسن روستا هم در جندق قرار دارد.





گزارش از: نیلوفر جوانشیر



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار