سید افقهی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

متحدان عربستان معضل جدید آل سعود می‌شوند

یک کارشناس منطقه غرب آسیا گفت: با توجه به شرایط موجود در منطقه سعودی‌ها کم کم به مذاکره و امتیازدهی تن می‌دهند.

عربستان راهی جز مذاکره نخواهد داشت"سید هادی سید افقهی" کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به درگیری های اخیر میان مصر و قطر گفت؛ پس از سرنگون شدن حکومت "حسنی مبارک" و حمایت قطر از اخوان‌المسلمین، تنش میان قطر و عربستان بوجود آمد.

وی ادامه داد: آل سعود با برنامه ریزی و حمایت‌های مالی خود مرسی -رییس جمهور سابق مصر- را سرنگون کرد که در دادگاه‌های محاکمه وی اعلام شد، یکی از اتهامات او رد و بدل کردن اطلاعات با قطر است و بدین ترتیب قطر رسما مورد اتهام قرار گرفت که این اتفاقات درگیری میان عربستان و قطر را تشدید کرد.

این کارشناس منطقه غرب آسیا افزود: از سوی دیگر سفر ملک سلمان -پادشاه عربستان سعودی- به مصر و دیدارش با سی سی -رییس جمهور کنونی مصر- که به واگذاری جزایر صنافیر و تیران منجر شد هنوز محل بحث در دادگاه‌های مصر است و اگر ملغی شود درگیری میان عربستان و مصر نیز شکل خواهد گرفت. افزون بر این تنش میان عربستان و امارات هم بالا گرفته و امارات که خود در رأس حمله به یمن بود با فرسایشی شدن جنگ اعلام کرد که عملیات نظامی گسترده‌ خود را در یمن متوقف خواهد کرد.

سید افقهی تصریح کرد: عربستان همواره خواسته‌های خود را بر آل خلیفه تحمیل کرده و برای اینکه بحرین را حفظ کند بر فشار خود بر مردم این کشور و آتش افروزی در منطقه می‌آفزاید که البته این شیوه عمل به بحرانی تر شدن اوضاع و شکست سعودی ها می‌انجامد، بنابراین باتوجه به درگیری میان عربستان و سایر کشور های عربی چیزی به نام ائتلاف نظامی و یا عربی وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: اگر ضربات مهلک بر تروریست‌ها در سوریه و عراق ادامه پیدا کند و مقاومت مردم در برابر آل خلیفه تداوم یابد سعودی‌ها کم کم به مذاکره و امتیازدهی تن می‌دهند و قطعا دراین صورت یکی از طرف‌های مذاکره ایران خواهد بود و راهی هم جز این نخواهند داشت.

سید افقهی در پایان گفت: عربستان در حال حاضر در یک سردرگمی و بلاتکلیفی قرار دارد، بعلاوه اینکه مشکلات اقتصادی و جنگ قدرت در داخل این کشور میان محمد بن سلمان و محمد بن نایف بر مشکلات دامن زده و وضع عربستان را شکننده‌تر از هر موقع کرده است.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: عربستان ، قطر ، مصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار