عابدینی در گفت‌وگو مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان

انگلیس و اتحادیه اروپا وارد یک بازی باخت-باخت شدند/ خطر تجزیه بیخ گوش انگلیس

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی پیرامون پیامدهای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا توضیحاتی ارائه کرد.

حسن عابدینی کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اظهار داشت: رای مردم انگلیس به خروج از این اتحادیه، چالش‌برانگیزترین طلاق سیاسی در اتحادیه اروپای نوین است.
 
وی افزود: این خروج انگلیس دو نوع پیامد خواهد داشت؛ پیامد اول، پیامد روانی است که سبب می‌شود تا دیگر کشورهایی که دل خوشی از اتحادیه اروپا ندارند و این اتحادیه را یک ماشین له کننده اشتغال می‌دانند، این اقدام انگلیس را دنبال کنند و گروه‌های سیاسی در کشورهای اتحادیه اروپا که مخالف ماندن در اتحادیه اروپا بوده‌اند ممکن است به تأسی از بریتانیا همه پرسی برگزار کنند.
 
عابدینی در ادامه تصریح کرد: پیامد روانی بعدی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، فروپاشی سه ضلع مثلث کشورهای قدرتمند یعنی انگلیس، ‌‌آلمان و فرانسه است؛ بنابراین وقتی انگلیس از اتحادیه خارج می‌‌شود باعث تأثیر منفی بر ثبات سیاسی اتحادیه اروپا خواهد شد.
 
این کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به تبعات مالی و مادی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تصریح کرد: خروج انگلیس باعث خواهد شد که بازار سهام، بازار اتحادیه اروپا و اقتصاد جهان تا مدتی دچار تنش شود و مسئله بعدی پیامدهای سیاسی در داخل خود انگلستان است که ممکن است در حزب محافظه‌کار چالش‌های زیادی به وجود آید و دوگانگی و اختلاف نظر در این حزب ممکن است که جانسون شهردار سابق لندن که طرفدار خروج از اتحادیه اروپا در حزب محافظه کار بود به جای دیوید کامرون بر سر کار آید و استعفای کامرون نویدبخش این موضوع است.
 
وی افزود: از گذشته اتحادیه اروپا در تلاش بوده تا خود را متحد نشان دهد اما اکنون نمی‌تواند چهره متحدی به خود ببیند و اکنون باید قوانین زیادی تغییر یابد و در یک سال آینده اتحادیه اروپا و انگلیس با چالش‌های زیادی مواجه خواهند بود. پس از این اتفاق باید دانست که آیا رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌تواند از این پس به عنوان نماینده کل این اتحادیه باشد و یا اینکه انگلیس نماینده جداگانه‌ای خواهد داشت و به نظر می‌رسد این چالش‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت.  
 
عابدینی با اشاره به چالش‌های پیش روی اتحادیه اروپا و بحث امنیت کشورهای اروپایی اظهار داشت: این اتحادیه اکنون در وضع امنیتی و اقتصادی خوبی به سر نمی‌برد و ملاحظه می‌کنیم که در پایتخت‌های اروپایی شاهد بمب‌گذاری‌ها و مسائل ضدامنیتی هستیم.  
 
این کارشناس سیاست خارجی در ادامه تصریح کرد: به طور کلی باید گفت این طلاق سیاسی نه به نفع انگلیس است و نه اتحادیه اروپا و شاید شرایط سال 2016 این مسئله را بر انگلیس و اتحادیه تحمیل کرده باشد اما هم سیاستمداران انگلیس و اتحادیه اروپا وارد یک بازی باخت- باخت شده‌اند.  
 
عابدینی با اشاره به شعارهای انتخاباتی کامرون مبنی بر همه پرسی در مورد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اظهار داشت: کامرون در شعارهای انتخاباتی خود این همه پرسی را به مردم نوید داده بود اما پس از مدتی پشیمان شد ولی این قطاری که وی راه انداخته بود را نتوانست متوقف کند و سرانجام به مرحله‌ای رسید که نباید می‌رسید و باید گفت اگر این قطار در این مرحله متوقف نشود ممکن است به استقلال اسکاتلند منجر شود و خود کشور بریتانیا که متشکل از سه کشور انگلیس، ولز ‌و اسکاتلند و همچنین ایرلند شمالی است، اگر اسکاتلند جدا شود انگلیس کشوری بسیار کوچک خواهد شد.
 
وی افزود: ممکن است اسکاتلند تا قبل از سال 2017 همه‌پرسی جداشدن از بریتانیا را برگزار کند که در این صورت باعث تجزیه این کشور خواهد شد که موقعیت این کشور در دنیا از شرایط کنونی نیز کم‌اثرتر خواهد شد.
 
عابدینی همچنین در ادامه در مورد پیامدهای احتمالی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و روابط این کشور با جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: انگلیس اکنون از سابق ضعیف‌تر شده است و در موضع ضعف قرار دارد و در صورتی که این تجزیه‌طلبی‌ها در انگلیس ادامه پیدا کند این کشور از گذشته ضعیف‌تر خواهد شد و در روابط با ایران نیز تأثیر خود را خواهد داشت اما نباید از یاد برد که در سال‌های گذشته این کشور سیاست‌های خصمانه‌ای را بر علیه ایران اتخاذ کرده است.
 
این کارشناس مسائل سیاست خارجی در پایان تصریح کرد: خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت چندانی ندارد و این کشور در حافظه مردم ایران سابقه روشنی ندارد و مهم سیاست‌های باثبات ایران است که در مقابل سایر کشورها بر مبنای رفتار متقابل و منافع جمهوری اسلامی تعریف می‌شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار