نشنال اینترست: آمریکا و انگلیس آماده بودند ایران و عربستان را با بمب اتم هدف قرار دهند

به نوشته نشنال اینترست، آمریکا و انگلیس برای مقابله با نفوذ شوروی سابق بر منطقه، دسیسه چیده بودند.

نشنال اینترست: آمریکا و انگلیس آماده بودند ایران و عربستان را با بمب اتم هدف قرار دهندبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وبسایت نشنال اینترست در مطلبی نوشت: اگر تانک های شوروی سابق در دهه 1940 میلادی به خلیج فارس حمله کرده بودند، آمریکا و انگلیس برای این سناریو نقشه داشتند. آنها قصد داشتند احتمالا با بمب اتمی، کل میدان های نفتی آن منطقه را نابود کنند.

استیو اورلی در مقاله ای که در پولیتیکو منتشر کرد، نوشت مدارکی که از طبقه بندی خارج شده اند نشان می دهند آمریکا و انگلیس در اوایل جنگ سرد، بابت توان حمایت خود از خاورمیانه آن قدر بدبین بودند که به این نتیجه رسیدند به جای این که بگذارند میدان های نفتی خلیج فارس به دست شوروی بیفتد، آن ها را نابود کنند. اورلی تشریح می کند که در سال 1948 چه طور در حالی که شوروی، برلین را محاصره کرده بود، دولت ترومن، رئیس جمهور وقت آمریکا، طرحی تصویب کرد که به موجب آن، شرکت های آمریکایی و انگلیسی مانند آرامکو (شرکت نفت آمریکایی-عربستانی) و شرکت نفتی ایران و انگلیس (سلف بریتیش پترولیوم) در انهدام تاسیسات نفتی خود همکاری کنند. به نوشته اورلی، یکی از ماموران سازمان اطلاعاتی آمریکا (سی آی اِی) به نمایندگان شرکت های نفتی انگلیس گفت که «در صورت حمله شوروی، چه طور عملیات تولید خود در این کشورها را عملا به نیروی شبه نظامی تبدیل کنند و با آموزش های سی آی اِی چگونه آماده اجرای این عملیات شوند». 

اورلی می گوید هدف از این نقشه آمریکا «دسترسی نداشتن شوروی به نفت عربستان و سوخت های تصفیه شده در صورت حمله شوروی، تا یک سال بود. این نقشه در چند مرحله اجرا می شد که مرحله اول آن، نابودی ذخیره سوختی عربستان و از کار انداختن پالایشگاه آرامکو بود. انهدام های انتخابی و مشخص هم باعث می شد قطعات پالایشگاهی از بین برود و جایگزینی آن ها برای شوروی بسیار مشکل شود. این کار باعث می شد بخش اعظم پالایشگاه، دست نخورده بماند و آرامکو راحت تر بتواند بعد از خروج شوروی کار خود را از سر بگیرد.»

شرکت های نفتی در خصوص مسائل فنی، راهنمایی هایی به «سیا» دادند و مأموران مخفی سیا در آرامکو نفوذ کردند. این نقشه در زمان ریاست جمهوری آیزنهاور نیز برقرار بود و تا سال های ریاست جمهوری کندی نیز ادامه پیدا کرد. اما با انتخاب آیزنهاور و دولت او در سال 1953، شرکت های نفتی هر دو سمت آتلانتیک به فکر دیگری افتادند؛ زیرا می ترسیدند دچار ضرر اقتصادی شوند و یا مردم عرب متوجه شوند سرنوشتشان قرار است چگونه رقم بخورد. 

این سرنوشت احتمالی، باعث پیدایش ابر قارچی شکل ناشی از انفجار اتمی در تهران و ریاض می شد. چون آمریکا و انگلیس مطمئن نبودند که بتوان به نیروهای کافی انگلیسی دست پیدا کرد تا از میدان های نفتی محافظت کنند یا ممکن بود بر اثر حمله هوایی غافلگیر شوند، به این نتیجه رسیدند که «بهترین روش نابود کردن تاسیسات نفتی، بمباران اتمی خواهد بود.»

در ادامه این گزارش آمده است: نباید از این سیاست زمین سوخته تعجب کنیم. اگر شوروی طی دوران جنگ سرد به غرب اروپا حمله کرده بود، به احتمال قوی آمریکا برای متوقف کردن آن، از بمب اتمی استفاده می کرد. اگر واشینگتن، آلمان و فرانسه را به خرابه های اتمی تبدیل می کرد، قطعا می توانسته عربستان را هم با خاک یکسان کند. 

نقشه میدان نفتی، ریشه در بدبینی دوران جنگ سرد داشت که به نظر می رسید کمونیسم برلین و کره، حالت تهاجمی دارند و هیچ کس مطمئن نبود می شود غرب اروپا را حفظ کرد یا نه. اگر وضع تا این اندازه وخیم می شد، از کجا می شد این قدر مطمئن بود که نیروهای کافی برای جلوگیری از ورود شوروی به خلیج فارس وجود دارد؟

نکته جالب دیگر این است که این کابوس فتح میدان های نفتی به وسیله شوروی، کماکان وجود داشت. دولت کارتر در اوایل دهه 1970 میلادی و به خصوص بعد از تهاجم شوروی به افغانستان، نیروی واکنش سریع را تشکیل داد تا مانع هرگونه تجاوز شوروی به خلیج فارس شود. این که چتربازان و نیروهای پیاده نظام سبک آمریکایی چه طور می خواستند جلوی ستون تانک های شوروی بایستند جای تامل دارد؛ اما یک پرسش مهم تر هم پیش می آید: آیا آمریکا در دهه 1970 و 1980 میلادی حاضر بود فقط به خاطر نرسیدن دست روس ها به نفت، بر سر ایران و عربستان بمب اتمی بیندازد؟


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۹ ۰۵ تير ۱۳۹۵
انگلیس و امریکل اگه توان داشتن قتل های دست جمعی که هروز تو کشورشون اتفاق میفته رو جمع میکردن... غلط زیادی نکنن که ما هم تا یه جایی صبر داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۵ ۰۵ تير ۱۳۹۵
زارت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۷ ۰۵ تير ۱۳۹۵
بگو مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۰ ۰۵ تير ۱۳۹۵
مرگ برامریکا وازنابش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۰۵ تير ۱۳۹۵
مرگ بر امریکا امتاید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۰۴ تير ۱۳۹۵
به نظر من این سعودیا هم، خیلی از آمریگایی ها خوششون نمیاد .بهتره بجای خصومت با اونا با هم متحد بشیم و دمار از روزگار متجاوزاهابی مثل آمریکا در بیاریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۰۵ تير ۱۳۹۵
دقیقا ،تو دنیا جمعیت مسلمانان زیاده اگه اونارو باهم درگیر کنن میتونن شکست بدن و اینا دنبال تجزیه دنیای اسلام هستند.
Russian Federation
ناشناس
۲۳:۳۰ ۰۴ تير ۱۳۹۵
بنظرم یا باید تمام بمب های اتمی را از بین برد یا تمام کشورها داشته باشند وقتی یک کشور بمب اتم دارد هستی کره زمین در خطر نابودی قرار دارد یعنی یک کشور بمب اتم داشته باشد انگار کل کشورها بمب اتم دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۰۴ تير ۱۳۹۵
واعدوا لهم مااستطعتم من قوه ومن رباط الخیل ترهبون به عدوالله و عدوکم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۰۴ تير ۱۳۹۵
چرا مرگ بر روسیه.اون شوروی بوده که از بین رفته. درضمن الان تنها کشوری که حریف آمریکا میشه روسیه اس پس بهتره با روسیه همراه باشیم تا با آمریک یا بهتر از اینه که بخوایم تنهایی در مقابل دنیا بایستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۱ ۰۵ تير ۱۳۹۵
سلام بر روسیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۰۴ تير ۱۳۹۵
اينا فقط يه چيز رو ميبينن، فقط منفعت. وقتى هم احساس كنن منفعت يا امنيتشون در خطر باشه بگه ميندازيم، شوخى نميكنه واقعا در عمل ميندازه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۰۴ تير ۱۳۹۵
این هم یک نوع جنگ روانی است غلط می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۰۴ تير ۱۳۹۵
احتمالا اون زمان این گزینه ها روی میز بوده.
ولی طبق معمول فقط رو میز بوده و هیچ کدوم رو حذف نمی کردند.




اما واقعیت این است که به رخ کشیدن این تسلیحات و تحدید طرف مقابل با انها می تواند در مواقعی چاره ساز باشد . ولی می توان گفت که با پیشرفت تکنولوژی و توانایی در دفع این حملات شاید دیگر این گزینه نتونه رعب اور باشه.


به نظرم اگه ما بتونیم این حملات رو دفع کنیم . یعنی تکنولوژی اون رو به دست بیاریم.دیگه بمب اتم و این چیزا ی جک می شه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۰۴ تير ۱۳۹۵
و اعدوا لهم مااستطعتم من قوه
آیه صریح و روشن قرآنه ما باید با هرچه در توان داریم برای مقابله و جهاد با دشمن اماده باشیم اگر چه بمب اتم باشد چون توان باز دارندگی داره وقتی دشمن بدونه از تیررس موشکهای ما و قدرت تخریب آنها در امان نیست حساب کار خودشو میکشه و خواهد دانست که در صورت هر گونه تعرض هستیش به خطر میفته دیگه از این خوابها برای ما نخواهند دید و همیشه در کابوس و وحشت به سر خواهد برد
الله اکبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۰۴ تير ۱۳۹۵
برای مقابله با شیطان و نفس های سرکش هزار نوع سلاح نیاز است . چطور دست خالی میتوان ماند و نسلی بقا داشته باشد ؟ بمب اتم که درو میکند و میریزد زمین . این ما هستیم که باید هزار نوع آمادگی داشته باشیم . کشورهای دیگری هم بودند که هیچ معجزه ای ندیدند و ریختند روی زمین .و هنوز هم دست خالی هستند و هیچ معجزه ای بر ضد آنها نمیشود . چطور با تکیه بر یک سلاح مقابل بمب اتم میتوان ایستاد . پودر میشوید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۰۴ تير ۱۳۹۵
خودشون علنا می گن می خواهیم بمب اتم بندازین بعد به ما که می رسه می گن شما نکنین!
Germany
ناشناس
۱۹:۲۶ ۰۴ تير ۱۳۹۵
کذب محض.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۰۴ تير ۱۳۹۵
امریکا و انگلیس به قبر اجدادشون میخندیدند
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
مهدی
۲۲:۲۴ ۰۴ تير ۱۳۹۵
فعلا که هرچی خرابکاری و جنگ و ... تو دنیاست کار آمریکاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۹ ۰۵ تير ۱۳۹۵
کار خر جفتکه کار امریکا عر عر کردن حالا قضاوت کنید رابطه این دو را
Saudi Arabia
ناشناس
۱۹:۱۰ ۰۴ تير ۱۳۹۵
امام فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۴ تير ۱۳۹۵
چی شانسی اوردیم,مرگ بر روسیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۷ ۰۵ تير ۱۳۹۵
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۰۴ تير ۱۳۹۵
این آمریکایی های نفهم دیوانن به خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۰۴ تير ۱۳۹۵
خخخ زکی خیال باطل الآن که نمیتونید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۰۴ تير ۱۳۹۵
وای خدا چار ستون بدنم لرزید
بشین عامو
آخرین اخبار