سیر صعودی بهای نفت با تحولات انگلیس، نزولی شد

بهای نفت خام در نتیجه رأی مثبت انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا افت کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مارکت واچ، روز جمعه قیمت نفت خام در پی رأی انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا به شدت افت کرد. 

بهای نفت که تا روز پنج شنبه اخیر به مدت دو هفته متوالی در حال صعود بود، صبح جمعه نه تنها افت کرد بلکه سرمایه گذاران را هم ترساند و اشتها برای دارایی هایی از جمله سهام و کالاها که پر خطر قلمداد می شدند را از بین برد. همه در حالت بی ثباتی منتظرند گام بعدی بلوک تجاری اروپا را ببینند. 

نفت برنت که شاخص جهانی قیمت نفت است با کاهش 4 درصدی خود، بشکه ای 48 دلار و 15 سنت معامله شد. نفت وست تگزاس اینترمیدیت هم با کاهش 3.9 درصدی، به بشکه ای 48.98 دلار رسید. 

اما تحلیلگران نفت و بازرگانان، متفق القول می گویند که کاهش بهای امروز، کوتاه مدت است. 

اولیویر جاکوب از شرکت سوئیسی پتروماتریکس گفت: «پایه های اصلی نفت هنوز دست نخورده اند و فکر می کنم باید منتظر باشیم تا اوضاع به حالت عادی باز گردد. 

نفت برخلاف کاهش قیمت، هنوز در محدوده قیمت میانگین 20 روز اخیر می گردد که بیش از بشکه ای 45 دلار است. چشم انداز عرضه و تقاضای بهتر، باعث شده است قیمت نفت طی چند هفته اخیر کمی بالا برود و مازاد جهانی مانع مازاد عرضه آن شده است. 

بیارنی شیلدراپ، تحلیلگر کالا از اس ای بی مارکتس گفت هنوز بدترین ها در راهند. وی افزود: «توجه داشته باشید که فقط از بیم احتمال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، نفت را بشکه ای 46 دلار و 94 سنت هم فروختند. اگر امروز بهایش این اندازه پایین نمی آمد، عجیب بود.»

به دلیل نامعلوم بودن آینده انگلیس، ارزش پوند بیش از هفت درصد افت کرد و از آن سو ارزش دلار به سرعت حدود 2.5 درصد رشد داشت. قوی تر شدن ارزش دلار، پشتیبان قیمت نفت است. چون قیمت نفت به دلار متکی است، بالاتر رفتن ارزش دلار باعث بالا رفتن قیمت آن برای دارندگان ارزهای دیگر می شود. 

جدا از نتایج همه پرسی انگلیس، داده های هفتگی شرکت آمریکایی بیکر هیوز، اواخر جمعه منتشر می شود و تعداد دکل های حفاری فعال آمریکا را نشان خواهد داد. اگر افزایشی در کار باشد، قیمت ها بیشتر افت می کنند و نشانه این است که تولید آمریکا در حال بازگشت است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار