گالف نیوز: تجارت ایران و امارات پس از رفع تحریم ها هنوز هم ناچیز است

به نوشته گالف نیوز، سرمایه گذاران و شرکت های اماراتی منتظر رفع تحریم های اساسی علیه ایران هستند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، گالف نیوز در مطلبی نوشت: حتی با رفع تحریم ها علیه ایران، تجارت بین ایران و امارات، هنوز افزایش نیافته است. 

بر این اساس، حسین اسرار حقیقی، معاون مدیرعامل شورای تجارت ایران در دبی گفت: «اوضاع تغییر زیادی نکرده است چون تحریم های اولیه پابرجا هستند و بانک های اماراتی از بیم قرار گرفتن تحت تحریم های آمریکا علاقه ای ندارند با ایرانی ها یا شرکت هایی که طرف ایرانی دارند همکاری کنند.»

درژانویه امسال، قدرت های جهانی در قبال محدودیت هایی برای برنامه هسته ای ایران، تحریم های این کشور را رفع کردند. ایران پس از رفع تحریم ها موفق شد صادرات نفت خود را افزایش دهد و قصد خرید هواپیماهای جدید دارد؛ اما نتوانسته برای افزایش سرمایه گذاری در کشورش کاری کند. چون محدودیت های بانکی هنوز وجود دارند. 

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا طی دیدار هفته گذشته با همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف، بر عزم واشینگتن به پایبندی به مفاد توافق هسته ای تاکید کرد و از بانک ها خواست با ایران معامله کنند. 

حقیقی گفت: «مدتی طول می کشد. چون سازمان های مالی باید از جریمه های هنگفتی که متحمل شدند و تحریم های مربوط به معامله به دلار، عبور کنند».

وحید راثور، مأمور ارشد مطابقت در بانک تجاری ابوظبی گفت بازار با سرعتی که پیش بینی می شد، پیشرفت نکرده و از این فرصت پساتحریم استفاده نکرده است. برخی از کسب و کارها بعد از تحریم راه افتاده اند؛ به خصوص نقل و انتقال های کوچک که بدون ریسک قابل انجام هستند. تغییر واقعی زمانی اتفاق خواهد افتاد که تحریم های اصلی برطرف شوند و این یعنی حضور کالاهای آمریکایی و شرکتِ افراد آمریکایی و همچنین نقل و انتقال دلار، میسر شود و آن موقع است که می توان داد و ستد واقعی را دید.» 

در عین حال، شرکت های اماراتی پیش از این که در ایران سرمایه گذاری کنند، منتظر روشن تر شدن روال هستند. شورای حرفه ای و تجاری هند در دبی نیز گفت در جامعه بازرگانی در خصوص سرمایه گذاری در ایران، علاقه زیادی وجود دارد.

کولوانت سینگ رئیس این شورا گفت: «ممکن است کمی طول بکشد سرمایه گذاری ها به ایران برسد اما مردم نسبت به تحولات این کشور، بسیار مثبت فکر می کنند.»

اما از سویی دیگر، روتانا اعلام کرد در سال های آتی قصد افتتاح چندین هتل در ایران را دارد. این شرکت اعلام کرد اولین شرکت مدیریت هتل است که برنامه های گسترش حضور خود در بازار ایران را اعلام می کند. این شرکت در ماه مارس 2013 در خصوص چهار هتل، توافق مدیریتی امضا کرد که هر چهار هتل با نام تجاری بدون الکل هتل های ریحان و روتانا افتتاح خواهند شد. 

دو هتل اول قرار است در شهر مشهد افتتاح شوند-هتلی 362 اتاقه در سال 2017 و هتل 275 اتاقه در سال 2018. این شرکت تا سال 2018 در تهران نیز دو هتل ریحان افتتاح می کند-یک هتل پنج ستاره 194 اتاقه و یک هتل چهار ستاره 210 اتاقه.

عمر کدوری، مدیر عامل روتانا گفت: «ما مطمئن هستیم با رفع تحریم ها همه موسسات توسعه و عمران و گردانندگان، برای حضور در یکی از بهترین بازارهای جهان با هم رقابت خواهند کرد.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار