دیلی اکسپرس: آغاز دومینوی خروج کشورها از اتحادیه اروپا/ فراگیر شدن موج اروپا گریزی

در پی اعلام نظر مردم انگلیس مبنی بر خروج از اتحادیه اروپا، موج اروپا گریزی دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا را فرا گرفت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه دیلی اکسپرس نوشت: پس از این که مردم انگلستان در همه پرسی دیروز، جدایی از اتحادیه اروپا را خوستار شدند، سیاستمداران شماری از کشورهای اروپایی نیز همه پرسی های مشابه را خوستار شدند.

به نوشته این روزنامه، جنبش 5 ستاره (5-Star ) در ایتالیا، برگزاری همه پرسی به منظور کنار گذاشتن یورو در ایتالیا را خواستار شد و اوئیجی دی مایو (Luigi Di Maio)، معاون رئیس مجلس عوام این کشور گفت ما مایلیم برای خروج از یورو، ارز مشترک اروپایی، در ایتالیا همه پرسی شود. وی افزود یورو دیگر کارایی ندارد و باید به فکر ارزی جایگزین، یا یورو2 بود.

در فرانسه نیز مارین لوپن، رهبر حزب جبهه ملی گفت اگر مردم انگلستان به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند، فرانسویان هزاران دلیل بیشتر برای خروج از اتحادیه اروپا دارند. زیرا برخلاف انگلیسی ها، عضو یورو و شنگن اند. وی افزود نتیجه همه پرسی در انگلستان نشان داد اتحادیه اروپا رو به ویرانی است و شکاف ها در همه جا ظاهر شده اند. 

دیلی اکسپرس افزود: کریستیان ثولسن داهلز (Kristian Thulesen Dahls)، رهبر حزب راست افراطی مردم دانمارک نیز گفته است مردم دانمارک باید از انگلیسی ها پیروی و برای خروج از اتحادیه اروپا، همه پرسی کنند. وی افزود اگر مجلس دانمارک نتواند درباره تغییرات مورد نظر با اتحادیه اروپا به توافق برسد، همه پرسی فرصت تازه ای ایجاد خواهد کرد.

دیلی اکسپرس به نقل از ایرنه ونومو (Irene Wennemo) وزیر کار سوئد نوشت اگر دانمارک به منظور خروج از اتحادیه اروپا همه پرسی برگزار کند، آن گاه این خواست به کشورهای اسکاندیناوی راه خواهد یافت و سوئدی ها نیز احتمالا خواهان همه پرسی در این زمینه خواهند شد. در هلند نیز اروپا گریزی رو به فزونی است و حدود 70 درصد از مردم این کشور، قرارداد همکاری های سیاسی و اقتصادی میان اتحادیه اروپا و اوکراین را اخیرا رد کردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار