قانون کانکاشن ( تکان مغزی ) در فوتبال؛

ضربه‌های سری که در فوتبال منجر به مرگ می‌شود

امسال برای نخستین بار ارزیابی های ضربه به سر در معاینات پیش از فصل فوتبالیست ها توسط مرکز پزشکی فیفا ( ایفمارک ) قرار گرفت .

زهره هراتیان بورد تخصصی پزشکی ورزشی رئیس مرکز پزشکی فیفا ( ایفمارک )  به خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، طبق هماهنگی های صورت گرفته با فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا ، فدراسیون فوتبال ایران پیشرو وتنها مجری ارزیابی های ضربه به سر در سطح ملی در آسیاست .

*ضربه به سر در فوتبال امری اجتناب ناپذیر

وی افزود: از آنجاییکه ضربه به سر در فوتبال اجتناب ناپذیر است، اما شدت این ضربات گاهی مانند اتفاقی که برای پیتر چک (دروازه بان چلسی )در سال 2006 افتاد به قدری شدید است که باعث شکستگی جمجمه می شود و گاهی مانند آنچه در جام جهانی برزیل برای کرامر آلمانی در فینال اتفاق افتاد باعث کانکاشن ( تکان مغزی ) می شود.

در کانکاشن ( تکان مغزی ) سیستم عروقی مغزی دچار تغییراتی می شوند که هنوز مکانیزم دقیق آن شناخته شده نیست. علائمی مانند سرگیجه ، سردرد ، دوبینی ، سبکی سر ، فراموشی و تهوع از علائم کانکاشن است.

*الزامی شده اجرای قانون کانکاشن توسط فیفا

هراتیان تاکید کرد: نکته مهم در باره کانکاشن تشخیص آن توسط پزشک دوره دیده است  ، چرا که اگر تشخیص داده نشود با ضربه مجدد به سر مخصوصا در بازیکنان زیر 18 سال فتق مغزی و مرگ اتفاق می افتد. لذا فیفا از سال 2014 قانون کانکاشن را توسط کمیته اجرایی فیفا برای مسابقات الزامی نمود.
طبق این قانون درصورت ضربه به سر داور بازی را متوقف می کند و پزشک تیم تا 3 دقیقه فرصت ارزیابی دقیق بازیکن را دارد، اگر تشخیص کانکاشن بود ، داور با نظر پزشک تیم دستور تعویض بازیکن را می دهد .
شرکت در کلاسهای آموزشی کانکاشن برای کادر پزشکی ، کادر فنی ، بازیکنان و داوران الزامی است.
در همن راستا مرکز پزشکی فیفا ( ایفمارک ) وظیفه برگزاری کلاسهای  آموزشی لازم برای گروه هدف را از سوی فیفا بر عهده دارد و برای شروعی موفق ،ارزیابی های تکان مغزی با عنوان SCAT3  در بسته معاینات پیش از فصل فوتبال  سال جاری قرار گرفته است .


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار