تویسرکانی خبر داد:

سابقه ثبتی 300 میلیونی در دفاتر املاک/ رئیس هئیت مدیره جدید کانون مشخص نیست

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور گفت: در حال حاضر نزدیک به 300 میلیون سابقه ثبتی مجموعه دفاتر املاک و چندین میلیون سابقه ثبتی در صدها دفتر اسناد رسمی موجود است که برای جلوگیری از خدشه وارد شدن این سوابق باید به صورت الکترونیکی آنها را ثبت و ضبط کنیم.

آغاز به کار 15منتخب اعضا کانون سردفتران از امروز
به گزاش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور و معاون رئیس قوه قضاییه در مراسم معرفی اعضای هیئت مدیره جدید کانون سر دفتران که امروز(شنبه) در کانون سردفتران و دفتریاران برگزار شد، اظهار داشت: در هفته بزرگداشت قوه قضاییه هستیم و خداوند را شاکریم که یک دوره دیگر هیئت مدیر ه کانون سردفتران و دفتریاران به اتمام رسید و دوره درخشانی داشت که با همت و همگرایی‌ که بین کانون سردفتران و دفتریاران و سازمان ثبت اسناد املاک کشور شکل گرفت این مرحله تکاملی در حوزه به خوبی پیش رفت و باید این جریان تکامل‌زا به فال نیک گرفت.
 
تویسرکانی تصریح کرد: امیدواریم این حرکت روبه رشد با سرعت و دقت بیشتری تداوم یابد و همانطور در ابتدای ورود من به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیازمند کیفی سازی و یک تحول اساسی، حوزه سردفتری نیز نیازمند کیفی سازی و یک تحول عظیم است تا ما بتوانیم آن جایگاه شایسته کتابت را کسب کنیم و سردفتری به عنوان مرجعی که مورد اعتماد عامه مردم است و بتواند نقش ثبت و ضبط مالکیت‌ها را به خوبی ایفا کند و همه آحاد جامعه به این مجموعه اعتماد کنند و این سازمان را امین و مورد اعتماد خود بدانند و همه و به خصوص نظام احساس کنند که این مجموعه، مجموعه‌ای کار‌آمد است.
 
وی افزود: اقداماتی که در حوزه ثبت رسمی در کشور انجام می‌شود در حقیقت اقدامات ارزشمند و مهمی است که می‌تواند مبنای بسیاری از فعالیت‌های ما در این حوزه باشد.
 
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور گفت: مجموع فرایند خدمات منجر به شناخت مجموع فرایندها برای آحاد جامعه و آگاه‌سازی آن‌ها می‌شوند و بر این اساس ما می‌توانیم تصمیمات درستی را در این راستا اتخاذ کنیم.
 
تویسرکانی بیان کرد:‌ خوشبختانه در این دوره خدمات خوبی از جمله ثبت الکترونیک اسناد شکل گرفت که امروز همه کسانی که در نهاد ثبت اسناد فعالیت می‌کنند همه شاهد هستند که ما از یک فضای سنتی که ده‌ها سال در این حوزه‌ها حاکم بود به یک فضای جدید وارد شده‌ایم که  باعث سرعت دقت و امنیت بیشتر کارها شده است و این احساس امنیت و دقت را همه افراد  در نظام و مردم شاهد هستند.
 
وی افزود: امروز افرادی که از ما خدمات دریافت می‌کنند به خوبی متوجه هستند که انجام کار‌ها از یک حالت سنتی که امکان هرگونه اشکال و خدشه‌ای در انجام آن‌ها می‌رفت امروز به صورت سیستماتیک و دقیق و قابل اعتماد انجام می‌شود و قطعاً این سرعت و دقت باعث افزایش اعتماد عمومی جامعه به اقدامات ثبتی کشور خواهد بود.
 
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور گفت: طبق ابلاغ و سیاست‌های مقام رهبری در برنامه ششم توسعه ما نیازمند به توسعه ثبت رسمی در کشور هستیم و بدیهی است توسعه جامعه، جمعیت و مراودات و فعالیت‌های مردم منجر  می‌شود تا اقدامات، قواعد و انتظاماتی را طراحی کنیم تا در جامعه با دعاوی و بی‌نظمی کمتر  روبرو شویم.
 
تویسرکانی  تصریح کرد: امروز کسانی که در اماکن قضایی فعالیت دارند شاهد برخی از مشکلات مربوط به بی‌نظمی‌ها در قراردادها و معاملات هستند و طبیعی است که ما در همه بخش‌ها به لحاظ توسعه‌ای که جامعه پیدا کرده است نیازمند انتظار بیشتر باشیم در حالی که اگر جامعه محدود و کوچک باشد نیازمند نظامات شهری نیست اما به تدریج با توسعه آن وضع قواعد و مقررات امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
 
وی افزود: نظام سردفتری نظامی ریشه‌دار است لیکن با توجه به اینکه درخواست های جامه ما نسبت به سال‌های گذشته کاملا متفاوت است و اگر جامعه را از 2 یا 3 دهه قبل به تصویر بکشیم به خوبی متوجه خواهیم شد که مراودات، نیازمندی‌ها و درگیری‌های جامعه متفاوت شده و دیگر با شیوه‌های نظامات اداری قبل حل شدنی نیست و مردم را نمی‌توان راضی نگه داشت در همین راستا نیازمند کیفی سازی متناسب با نیازمندی‌های جامعه و مردم هستیم.
 
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور گفت:‌ امروز در حوزه خدمات رسانی در دفاتر اسناد رسمی این تحولات شروع شده تا الان راه و مسیر مناسبی را طی کرده است، راهی که سخت و سنگین بوده و در ابتدا بسیاری از افراد تصور می‌کردند که ساماندهی به شکل امروز عملی نخواهد بود.
 
تویسرکانی تصریح کرد: امروزه دغدغه بسیاری از همکاران در حوزه سردفتری به واسطه استفاده‌ از شیوه‌های جدید و کیفی سازی‌های انجام شده از بین زفته است، چرا که در گذشته به دلیل خساراتی که انجام بسیاری از فعالیت ها در این حوزه در بر داشت بسیاری از افراد از انجام این کار انصراف می‌دادند و کسانی که در این حوزه مسئولیت پذیری داشتند با نگرانی‌های زیادی روبرو بودند که خوشبختانه بسیاری از این آسیب‌ها در حوزه تشخیص هویت اشخاص، ثبت و ضبط سوابق، جعل اسناد به واسطه به کارگیری سیستم ها و تجهیزاتی که مطابق فناوری‌های روز دنیا است هموار شده است.
 
وی افزود: آنچه که امروز نیازمند تداوم است این مسئله است که عقبه فعالیت‌های این سازمان را تقویت کنیم تا نگه‌داری از اسناد به شکل راحت تری انجام شود.
 
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور گفت: امروز در حوزه‌های مختلف در جهت آرشیو کردن، تصویربرداری از سوابق، ایجاد بانک قدم‌های خوبی را برداشتیم تا از ا ین طریق بتوانیم از تخریب و نابودی‌ اسناد و پرونده‌ها جلوگیری کنیم و اکنون با تلاش و همت همکاران در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حال تصویربرداری از اسناد هستیم تا به اصالت و حفظ آن‌ها خدشه وارد نشود و همچنین این وضعیت باید در دفاتر اسناد رسمی نیز اتفاق بیفتد.
 
تویسرکانی تصریح کرد: در دفاتر اسناد رسمی با 2 مقوله روبرو هستیم اول سوابق دفاتر املاک ادارات ثبت است چرا که در حال حاضر نزدیک به 300 میلیون سابقه ثبتی مجموعه دفاتر املاک و چندین میلیون سابقه ثبتی در صدها دفتر اسناد رسمی موجود است که برای جلوگیری از خدشه وارد شدن این سوابق باید به صورت الکترونیکی آنها را ثبت و ضبط کنیم.
 
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور گفت: هنوز توفیق اصلاح همه اسناد را نداشته‌ایم ولی به نحوی عمل کرده‌ایم که هیچ چالش و نگرانی در جامعه ایجاد نشود.
 
تویسرکانی تصریح کرد: در گذشته بخشی از خلاصه معاملات و نقل و انتقالات در دفاتر رسمی به دلیل تراکم بالای کاری به  دفاتر اطلاع داده نشده بود و موجب نگرانی در جامعه بودند، لیکن ما با اتخاذ تدابیر و حل این مشکل اقدام کرده و توانستیم این عقبه سنتی غیر دقیق را اصلاح کنیم و امروز نیازمند کمک همه مردم جامه هستیم و کسانی که دارای اسناد مالکیت و سندهای دفترچه‌ای هستند به تدریج مراجعه کنند و با تغییر اسناد منگوله‌ای و دفترچه‌ای خود گامی را در جهت ثبت و ضبط دقیق این اسناد برداریم.
 
وی افزود: طبعاً یک راهی را برای عدم مراجعه حضوری مردم انتخاب خواهیم کرد تا سوابق آن‌ها را با استفاده از تلفن یا اینترنت بتوانیم ثبت کنیم به همین منظور ما یک بازنگری نسبت به مجموعه فعالیت‌های یک صد سال ثبت اسناد و املاک کشور باید داشته باشیم که همین اتفاق نیز باید برای دفاتر رسمی در سطح کشور اتفاق بیفتد.
 
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور گفت: در سطح کشور دفاتری هستند که 60 تا 70 سال سابقه فعالیت دارند و اسنادی در آن‌ها ثبت شده که ممکن است فردی بعد از گذشت چندین سال با مراجعه به این دفاتر تقاضای استعلام سندی را داشته باشد که باید ساز و کاری را تعیین کنیم که استعلام سند مورد نظر به فوریت انجام شود.
 
تویسرکانی تصریح کرد:‌ اگر بتوانیم مجموعه سوابق اسناد و آرشیو رأی را ثبت کنیم، آنگاه می‌توانیم بگوییم خدمات ما در وضعیت مطلوب و با دقت و رعایت حقوق مردم را به سرعت انجام می‌شود و پاسخگوی نیازمندی‌های مردم جامعه است.
 
وی افزود: از مجموع این 30نفر باید 10 نفر انتخاب شوند و از این 10 نفر 7 نفر سمت‌های مختلفی را در کانون به طور رسمی و 3 نفر علی البدل تعیین می‌شوند.
 
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور گفت: مجموعه جامعه سردفتری با یک وحدت نظر و اتحاد جمعی مشکلات را به لحاظ پیچیدگی‌ها روز به روز سخت‌تر و با دقت بیشتر انجام می‌دهد و باید در این راستا همگرایی خود را افزایش دهد و کار را به عنوان یک کار معنوی خیرخواهانه بداند.
 
تویسرکانی تصریح کرد:‌ کار ما در حوزه سردفتری نظیر احداث یک پروژه اتوبان درون یک شهر قدیمی است که باید اول اماکن و ساختمان‌های قدیمی  تخریب و اماکن و ساختمان‌های جدید احداث شود.  
 
وی افزود: ما در این مسیر نیازمند کیفی سازی هستیم و خوشبختانه تا به حال توانسته‌ایم بنای سنتی را خراب و یک بنای جدید را برای خدمات بهتر ایجاد کنیم و باید بسیاری از اقدامات انجام شده در جهت کیفی سازی فعالیت‌ها به صورت یک بانک شود تا بتوانیم با آرشیو کردن سوابق ثبتی به سرعت و با دقت بیشتری و صرف هزینه کمتر خدمت رسانی کنیم.
 
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور گفت: این سرمایه گذاری سودآور بوده و از منظر اجتماعی و عمومی و حتی اقتصادی منجر به اعتماد سازی در جامعه می‌شود و سودآور است.
 
تویسرکانی تصریح کرد:‌ امروز دفتر خانه‌های قدیمی با فضاهای کوچکی وجود دارند که صاحبان آن‌ها این فضاهای کوچک را صرف نگه‌داری از پرونده‌ها و اسناد می‌کنند و مضافاً دغدغه تأمین امنیت و حفظ  اسناد از گزند سرقت، آتش‌سوزی و... دارند که هزینه‌های جاری بسیاری را به آن‌ها تحمیل می‌شود.
 
وی افزود: این معنا را باید به همه جامعه القاء کنیم که نهاد سردفتری در حقیقت نهادی است که کار حاکمیتی را انجام می‌دهد و مورد تأیید حاکمیت است و در حقیقت هر اقدام در حکم یک رأی مرجع قضایی است  و همانطور که حکم دادگاه لازم‌الجرا است ثبت سند به وسیله دفاتر رسمی نیز لازم‌الجرا است.
 
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور گفت: ما باید ملزم به رعایت قوانین باشیم و در حوزه انجام وظایف، در حوزه قانون، در حوزه آموزشی مخصوصاً آموزش‌های فراگیر که بخشی تخصصی و حقوقی و بخشی آموزه‌های فرهنگی است اقدامات لازم را انجام دهیم.
 
تویسرکانی تصریح کرد: ما در جامع اسلامی زندگی می‌کنیم که ملزم به رعایت یک سری ارزش‌ها و قواعد هستیم و باید آن‌ها را به عنوان بخشی از حاکمیت رعایت کنیم.
 
وی افزود: کانون سردفتران و دفتریاران در حوزه آموزشی مسئولیت‌هایی را بر عهده‌ دارند و نیازمند آموزش‌های رفتاری فرهنگی در جامعه است.
 
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور گفت:  ما باید در جهت مشارکت عمومی همه همکاران در سراسر کشور کمک کنیم و در جهت شکل گیری کانون‌های استان‌ها نیز اقدامات لازم را انجام دهیم تا بتوانیم با استفاده از ابزار مناسبتر اهداف خود را پیش ببریم .
 
تویسرکانی تصریح کرد: ما نباید تصور کنیم لازمه انجام کار بهتر توسعه بروکراسی است چراکه این بروکراسی‌های پیچیده در بیشتر موارد مانع انجام وظایف می‌شود و بخشی از کار‌های عقب افتاده در جامعه ناشی از بروکراسی پیچیده در آن است.
 
وی افزود: باید در جهت کاهش بروکراسی و هزینه‌های جاری و درجهت توسعه کانون‌های سردفتران و دفتریاران در مراکز استان‌ها و نیز کیفی‌سازی خدمات و ارتقاء کیفیت بیمه همکاران اقدامات لازم را انجام دهیم.
 
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور گفت: ما در مسیری سخت و سنگین قرار گرفته‌ایم که محل رجوع مردم است و وظیفه داریم تا زیر ساخت‌های لازم را به نحوی ساماندهی کنیم که خدمات دقیق‌تر و سریعتری به آن‌ها ارائه دهیم که در این جهت نیازمند دقت همکاران هستیم.
 
تویسرکانی مطرح کرد: ما در همه بخش‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حوزه ثبت شرکت‌ها، مؤسسات، مالکیت‌های صنعتی، تعویض اسناد مالکیت تا به امروز کارها‌ی بسیار مناسبی را با کمترین چالش و با منابع اندک مالی انجام دادیم،  درنتیجه می‌توانیم با استفاده از ابزار کم و منابع محدود کارهای بسیار بزرگی را با تحمل سختی‌ها به منظور خدمت رسانی هرچه بهتر انجام دهیم.

آغاز به کار 10 منتخب اعضا کانون سردفتران از امروز

در ادامه این مراسم محمدمهدی انجم شعاع معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان داشت: انتخابات اعضای هیئت مدیره کانون سردفتران هر سه سال یکبار برگزار می‌شود و در این مرحله 39 نفر از سردفتران و 17 نفراز دفتر یاران در این انتخابات شرکت و ثبت نام کردند. 
 
وی افزود‌: صلاحیت نامزدهای شرکت کننده در انتخابات با رعایت قوانین و اصول انجام شد و تعدادی از آن‌ها با بررسیَ‌های انجام شده مورد تائید قرار گرفتند. 
 
معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: این انتخابات در 10 اردیبهشت 95 با همکاری همه  سردفتران و دفتریاران توسط کانون سردفتران و دفتریاران برگزار شد و شرکت کنندگان در فضای آرام و با رعایت حقوق دیگران آرا خود را در صندوق ریختند به صورتی که تعداد شرکت کنندگان به حدی بود که با توجه به اینکه زمان اخذ آرا ساعت 17همان روز بود زمان رای‌گیری تمدید شد. 
 
انجم شعاع  تصریح کرد: از مجموع آرا اخذ شده این انتخابات 841 رأی مربوط به سردفتران است که از این تعداد 840 مورد قبول و یک رأی غیر قابل قبول اعلام شد.  
 
وی افزود: طبق مقررات شمارش آرا انجام و اعلام اسامی صورت گرفت و برای اعتراض فرصتی در نظر گرفته شد و در این میان یک نفر از شرکت کنندگان نسبت به نتیجه انتخابات اعتراض کرده و مورد ارزیابی قرار گرفتند که در نهایت اعتراضات انجام شده وارد نبود و اسامی منتخبان در پایان گزارش شد؛ از امروز 10 نفر منتخب و تأیید شده شروع به کار خواهند کرد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار