المانیتور: آیا رئیس جمهور بعدی آمریکا باید به فکر "برجام 2" باشد؟

یک عضو سنای آمریکا خواستار آغاز دور جدیدی از مذاکرات با ایران برای رفع نگرانی‌های هسته‌ای و موشکی واشینگتن شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از المانیتور، یک سناتور آمریکایی متنفذ و حامی توافق هسته‌ای ایران معتقد است دولت بعدی آمریکا باید برای پرداختن به نگرانی‌های باقیمانده درباره برنامه موشکی بالستیک ایران و احتمال افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم این کشور در آینده دور جدیدی از مذاکرات را به منظور انعقاد یک برجام دیگر با تهران آغاز کند.

کریس کونز – سناتور دموکرات ایالت دلاور آمریکا – پنجشنبه گذشته خطاب به اعضای شورای روابط خارجی آمریکا گفت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تاکنون با موفقیت اجرا شده است و دولت بعدی آمریکا باید تداوم اجرای کامل این توافق را اولویت اول خود قرار دهد؛ چراکه سرنوشت این توافق تاثیر بزرگی بر بحران‌های منطقه‌ای و روابط آمریکا با روسیه، ناتو و متحدان اروپایی و همچنین پایبندی کشورهای حوزه خلیج فارس به پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای خواهد داشت.

وی همچنین ابراز نگرانی کرد که با پایان یافتن دوران ریاست جمهوری باراک اوباما ممکن است همانطورکه تاکنون در کمپین انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری مشاهده شده است، اجرای توافق هسته‌ای ایران اولویت و اهمیت خود را از دست بدهد.

هیلاری کلینتون – نامزد انتخاباتی حزب دموکرات – از توافق هسته‌ای ایران حمایت کرده است؛ اما در مقابل، دونالد ترامپ – نامزد جمهوری‌خواهان – همواره با دیده تردید به این توافق نگاه کرده است. کونز در سخنرانی خود تهدید ترامپ مبنی بر بازنگری در متن توافق هسته‌ای ایران را یک اشتباه احمقانه خواند.

کونز در حاشیه سخنرانی خود در شورای روابط خارجی آمریکا در پاسخ به این سوال خبرنگار المانیتور درباره اهمیت کانالهای ارتباطی موجود میان ایران و آمریکا گفت: روابط شخصی همانند آنچه که اکنون بین جان کری و محمد جواد ظریف – وزاری امور خارجه آمریکا و ایران – و یا بین ارنست مونیز – وزیر انرژی آمریکا – و علی اکبر صالحی – رئیس آژانس انرژی اتمی ایران - وجود دارند، در مدت کوتاهی که از اجرای توافق هسته‌ای ایران می‌گذرد، نقش بسیار مهمی در اجرای موفقیت‌آمیز این توافق داشته‌اند. 

وی ادامه داد: به عنوان مثال مونیز و صالحی تاکنون در موارد نقض جزئی برجام مانند زمانیکه در ماه فوریه ذخایر آب سنگین ایران اندکی بیشتر از حد مجاز شده بود، به راحتی و تنها با یک تماس تلفنی این موارد را حل و فصل کرده‌اند و بنابراین، فارغ از اینکه چه کسی رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و وزیر انرژی بعدی آمریکا شود، باید چنین کانالهای ارتباطی مستقیم و موثری را برای تداوم اجرای برجام حفظ کرد. 

کونز یکی از اعضای کمیته روابط خارجی سنا است که همواره در مسائل مربوط به برجام، از یک نقش محوری برخوردار بوده و یکی از سناتورهایی است که سال گذشته با حمایت از توافق هسته‌ای ایران، مانع از جلوگیری کنگره از اجرای آن شد. اما با وجود حمایت از توافق هسته‌ای ایران، وی منتقد ابعاد دیگر سیاست ایران مانند آرمان نابودی اسرائیل، آزمایشات موشکی و دخالت در سوریه، عراق و یمن است. بر همین اساس، وی در ادامه سخنرانی خود در شورای روابط خارجی مدعی شد دولت آمریکا باید ایران را به خاطر اقدامات تحریک‌آمیز و بی‌ثبات‌کننده‌اش در خارج از چارچوب توافق هسته‌ای تحت فشار قرار دهد.

کونز در ادامه لغو توافق هسته‌ای ایران در صورت بروز تغییرات گسترده در سیاست داخلی آمریکا را بعید دانست؛ اما در عین حال تاکید کرد درصورت تداوم تلاشهای ایران برای توسعه برنامه موشکی بالستیک خود و با توجه به نگرانی‌هایی که هم‌اکنون درباره امکان افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم ایران در مراحل بعدی اجرای برجام وجود دارد، دولت بعدی آمریکا در ازای امتیازات اقتصادی دیگر می‌تواند به توافقات جداگانه دیگری با این کشور در این باره دست یابد.

وی اضافه کرد: توافق جدید می‌تواند "برجام شماره 2" نامیده شود و من از دولت بعدی آمریکا خواهم خواست دور جدیدی از مذاکرات را در این باره با ایران آغاز کند.

کونز در حالی خواستار محدود شدن بیشتر ظرفیت غنی‌سازی ایران و توقف برنامه موشکی این کشور است که تهران غنی‌سازی اورانیوم در چارچوب معاهدات بین‌المللی را حق مسلم خود و برنامه موشکی خود را نیز دارای ماهیت دفاعی و در راستای تقویت سیاست بازدارندگی خود می‌داند. 


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۰۵ تير ۱۳۹۵
واقعا الان امریکایی ها و غربی ها به این نتیجه رسیدن که با تحریم ایران هر فشاری وکاری خواستن میتونند بکنند مثل بعد از برجام هسته ای الان به فکر برجام موشکی و همان طور رهبری عزیز فرمودنند که تازه اول راه و با برحام هسته ای تمام نمیشه. حال اینکه یا ما ایران باید رابطه برقرار کنند و یا اینکه اقتصاد کشور رو رونق داده و اقتصاد مقاومتی رو در سطح بالا و سیاست مثبت عملیاتی و اجرای کنند بازار کسب و کار و تولید شکوفا و پیشرفته کنند تا این اقتصاد و تحریم کردن اهرمی نباشد برای فشار به ایران و در اصل مردم. . و اینجوری نمیشه و تا کی مردم باید تحمل و سختی بکشنند و زیر بار این گرانی ها و تورم و بیکاری باشنند. واقعا مردم تحمل میکنند این فشار های خارجی چون باشرف و غیرت هستن ولی فشار های داخلی و ازخود ی و سیاست گذاری های نادرست و ناکارمد و اختلاس و میل کردن بیت المال تحملش سخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۵ تير ۱۳۹۵
اینها چقدر احمق هستند که فکر میکنن میتونن برنامه موشکی ایران رو لغو کنن یا تغییری در سیاست های کلی نظام بدن

به تعهداتشون تو برجام عمل نکردن حالا میخوان برجام 2 رو هم راه بندازن خخخخخخخخخخخخخخخخ

خدایا چقدر دشمنان ما رو احمق آفریدی ممنونتیم خخخخخخخ

باید هوشیار باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۰۵ تير ۱۳۹۵
ایران باید متوجه تمام خطرات قدرت های منطقوی وجهانی باشد وتنهاامریکارادشمن نداند.اگرایران کشوری ایدئولوژیک وانقلابی است باید همانطورکه به امریکا درمورد حمایت ازتروریسم اعتراض می کندبه چین درمورد کشتاروممنوعیت مذهبی دههامیلیون مسلمان ترکستان اعتراض کند،به روسیه درمورد اشغال چچن وداغستان اعتراض کند.
آخرین اخبار