سخنرانی ظریف در موسسه أكادمی ديپلماتيك بين المللی فرانسه

وزير امور خارجه در موسسه أكادمی ديپلماتيك فرانسه در جمع ديپلماتهای ارشدفرانسه سخنرانی کزد.

سخنراني ظریف در موسسه أكادمي ديپلماتيك بين المللي فرانسهبه گزاش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد جواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان كه به پاريس سفر کزده است در موسسه أكادمي ديپلماتيك فرانسه در جمع ديپلماتهاي ارشد ، محققين و پژوهشگران در حوزه روابط بين الملل فرانسه سخنراني نمود.

ظريف در اين سخنراني سفر دكتر روحاني رئيس جمهور به فرانسه را نقطه عطفي در روابط دو كشور دانست كه منافع زيادي را براي هر دو كشور خواهد داشت.

وزير امور خارجه كشورمان در خصوص إجراي برجام تصريح كرد : تحريمها بر روي كاغذ برداشته شده ، اما كشورهاي اروپائي بايد تلاش بيشتري نمايند تا فضاي رواني موجود بويژه در زمينه تعاملات بانكي بر طرف شود. ايشان تاكيد كرد: مشكل تعاملات بانكي به مقررات مربوط نمي شود بلكه بخشي از ان به اقدامات امريكا در قبال بانكها در زمان تحريم برميگردد.

دكتر ظريف در خصوص شرائط منطقه به وضعيت يمن ، بحرين ، سوريه و عراق اشاره نمودو در مورد بحرين گفت : يكي از نگرانيهاي ما در منطقه موضوع بحرين است . يك گروه أقليت در حال سركوب أكثريت است . برداشت ما اين است كه گروه هاي مخالف در بحرين به دنبال سرنگون كردن دولت نيستند اما با بستن تمام راه هاي سياسي و زنداني كردن يك رهبر و سلب تابعيت از يك رهبر راه حل إيجاد نمي شود.

وزير امور خارجه كشورمان در مورد سوريه ضمن تاكيد بر حل اين بحران از طريق سياسي تصريح كرد: اگر در بحران سوريه تنها بر اينده بشار اسد تمركز شود راه حل سياسي بدست نمي أيد. وي تصريح كرد : در موضوع سوريه بايد بر سأختار و ترتيبات قانوني اينده سوريه تمركز كنيم . ايشان افزود: إيجاد سأختار فدرالي در سوريه راهگشا نخواهدبود.

وزير امور خارجه كشورمان در مورد داعش تصريح كرد : داعش در سال گذشته يك ميليارد دلار در أمد داشته است. پاسخ به اين سئوالات مبني بر اينكه داعش اين يك ميليارد دلار را از كجا آورده ؟ چگونه نفت فروخته و چگونه واز طريق چه سيستم بانكي اين پول را جابجا كرده است خيلي از مسائل را روشن مي كند.

دكتر ظريف در پاسخ به سئوالي در خصوص اينكه جمهوري اسلامي ايران بدنبال همگرائي با جامعه بين المللي نيست با اشاره به كمك كشورهاي غربي و شرقي به صدام در دوران جنگ تحميلي در حاليكه جمهوري اسلامي ايران تقريبا تنها بود تاكيد كرد جمهوري اسلامي ايران ياد گرفته كه متكئ به خود باشد. بنابراين در اقتصاد بدنبال اقتصاد مقاومتي است و مي خواهد اقتصاد خود را طوري طراحي كند كه با تحكم و يا فشار خارجي اين اقتصاد تخريب نشود.

 وي افزود : اقتصاد مقاومتي متكي به داخل و نگاه به خارج( براي صادرات) دارد . اين اقتصاد انزوا گرا نيست . وي با تاكيد كرد ايران نمي خواهد باز اري براي كالأهاي خارجي باشد. بلكه با جذب سر مايه و فناوري از كشورهاي ديگرمي خواهد به كشورصادر كننده تبديل شود

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار