دختران بخوانند؛

اضافه وزن و بلوغ زودرس با لاک ناخن!

محصولات آرایشی به ویژه لاک و برق ناخن دارای تری‌فنیل‌فسفات است که به شدت برای بدن زیان‌آور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ "تری‌فنیل‌فسفات" ماده‌ای شیمیایی است که باعث دوام محصولات آرایشی می‌شود. از این ماده همچنین به عنوان عاملی کندساز در محصولات الکتریکی و قابل اشتعال به کار می‌رود.

دانشمندان معتقدند این ماده در اختلال‌های هورمونی، مشکلات سوخت و ساز و رشد ناکارآمد بدن نقش بسزایی دارد. این در حالی است که شرکت‌های سازنده محصولات آرایشی و بهداشتی معتقدند تری‌فنیل‌فسفات در مقادیر کم و کنترل شده آسیبی را متوجه بدن نمی‌کند.

تری‌فنیل‌فسفات یا اختصاراً TPP در محصولات آرایشی و بهداشتی معروف مثل "سالی هانسن"، "رِولون" و "OPI" به وفور یافت می‌شود. تحقیقی به تازگی نشان داده است، خانم‌هایی که از لاک‌های ناخن استفاده می‌کنند، به شدت در معرض این ماده شیمیایی قرار دارند. بر اساس نتایج این تحقیق، استفاده از برق‌های ناخن در عرض 10 تا 14 ساعت مقدار بسیاری تری‌فنیل‌فسفات را وارد بدن می‌کند.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، این هفته قانونی را به امضا رساند که به موجب آن بررسی‌های بیشتری در مورد استفاده از این ماده در محصولات خانگی صورت می‌گیرد. این در حالی است که هنوز دستوری به شرکت‌های آرایشی و بهداشتی در خصوص جایگزینی یا محدودسازی این ماده در محصولات تولیدی ابلاغ نشده است.

بخشی از این عملکرد ناکارآمد مکانیسم‌های قانونی در آمریکا را می‌توان ناشی از نهادهای قانون‌گذار فدرال دانست که طی اصلاحیه جدید مرتبط با ماده قانونی "کنترل مواد سمی" سال 1976 کنترل هزاران ماده شیمیایی موجود در شوینده‌های خانگی و وسایل آشپزخانه را به سازمان حفاظت از محیط زیست محول کرده‌اند.

گفته می‌شود، سازمان غذا و دارو آمریکا مسئولیت کنترل بر مواد شیمیایی موجود در محصولات آرایشی و بهداشتی را بر عهده دارد.

بسیاری از متخصصان در مورد کنترل‌های دولتی بر روی محصولات آرایشی ابراز نگرانی کرده و مدیریت نادرست مراکز قانونی به ویژه سازمان غذا و دارو آمریکا را ناکارآمد خوانده‌اند.

سازمان محافظت از محیط زیست آمریکا در سال 2014 تری‌فنیل‌فسفات را به عنوان ماده‌ای خطرناک برای محیط زیست به ویژه آبزیان قلمداد کرد. علاوه بر آن، محققان بسیاری بر این باورند این ماده ممکن است باعث مشکلات جدی در فرآیندهای تولید مثل و سوخت و ساز بدن شود.

در سال 2012 محققان کره جنوبی نشان دادند، این ماده شیمیایی باعث برهم زدن تعادل هورمون‌های استروژن و تستوسترون در بدن می‌شود.

بر اساس مطالعه‌ای دیگر در آمریکا، موش‌هایی که در معرض ماده‌ای به نام "فایر مستر 550" (ترکیبی است مشتمل بر تری‌فنیل‌فسفات) قرار گرفتند، دچار اضافه وزن، بلوغ زودرس و مشکلات قلبی شدند.

گرچه مطالعات حاکی از خطرات جدی تری‌فنیل‌فسفات است، دانشمندان بر این باورند که تحقیقات بیشتری در خصوص فعل و انفعالات دقیق این ماده درون بدن باید صورت گیرد.

منبع: ibtimes

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.