باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

روزهای خون‌بار سربازان محیط زیست/ دفتر مرگ محیط‌بانان به صفحه 119 رسید

شهادت 119 محیط بان طی سال‌های گذشته،لزوم ورود جدی نهادهای فرادستی و حمایت‌های قانونی عرصه زیست محیطی را می‌طلبد.

روزهای خون‌بار سربازان محیط زیست/ دفتر مرگ محیط‌بانان به صفحه 119 رسید
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،خبر شهادت محیط بانان یکی پس از دیگری گوش را آزار می دهد،شلیک خودخواهی شکارچیان ناجوانمرد در طول روزهای گذشته جان سه محیط بان را ستاند،محیط بانانی که برای حفظ آرامش و مصونیت حیوانات حفاظت شده جان خود را  فدا کرده اند،آنچنان دردآور و حزن انگیز است که می طلبد بااتخاذ راهکاری اصولی این روند غیر انسانی برای همیشه برچیده یا حداقل کنترل و مهار شود.

پرویز هرمزی 54 ساله،محمد دهقانی 35 ساله،دو محیط بانی هستند که ظهر پنجشنبه سوم تیرماه در حین گشت زنی در منطقه تنگه گچ و سیاتک ( منطقه حفاظت شده ) در حین تعقیب و گریز شکارچیان متخلف به ضرب گلوله آتشین آنها از پای درآمدند،شکارچیان ناجوانمردی که قلب و سر این دو محیط بان شریف را نشانه می روند تا آنهارا قربانی امیال پست و غیر انسانی خود سازند.

خبر شهادت دو محیط بان در حالی در لابه لای سطور رسانه ها جای می گرفت که ناگهان خبر آمد محیط بان دیگری نیز با نام منوچهر شجاعی در منطقه ای از استان فارس قربانی شکارچیان غیر قانونی شده است.

نکته مشترک تمامی حوادث فوق،در یک جمله خلاصه می شود و آن پیام مسئولان،مبنی بر ضرورت پیگیری جدی حادثه،دستگیری متخلفان و پایمال نشدن خون محیط بانان است،موضوعی که محیط بانان چندان به حصول و تحقق آن،خوشبین نیستند،منطق نیز حکم می کند امید چندانی به این موارد نبندند که اگر غیر از این بود در طول سه روز،سه محیط بان این مرز و بوم اینچنین پرپر امیال غیر انسانی عده ای کور دل نمی شد.

تعدادی از محیط بانان با اشاره به حقوق ناکافی خود عنوان کرده اند:تا زمانی که مستمری و دریافتی آنها اندک و محدود است،چطور قادر هستند به پایمال نشدن خون محیط بانان و حمایت های بیشتر آنها دلخوش باشند.

یکی از محیط بانان در گفت و گو با خبرنگار یکی از جراید عنوان می کند:انتظار دریافت تجهیزات و امکانات ارائه شده به محیط بانان همسان کشورهای توسعه یافته و پیشرفته جهان را ندارند،حداقل ادواتی که در قانون و چارچوب های سازمان محیط زیست کشور برای آنها تعریف شده،به فعالان این حوزه تعلق گیرد.

شوکر،جلیقه ضد گلوله،اسپری اشک آور،دوربین گوترو،دوربین چشمی،سلاح متناسب با ماموریت،کیف حامل کمک های اولیه،مجوز حمل سلاح با تاریخ معتبر،صدور حکم ضابط قضایی،کیسه خواب،دست بند،کوله پشتی، قمقمه،لباس،چکمه،بارانی و...اقلام و ادواتی است که طبق ماده 25 آیین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست کشور ارائه آن به تمامی محیط بانان الزامی است.

فارغ از ضعف ها و کاستی های تجهیزاتی،فقدان حمایت های قانونی نیز مزید بر علت شده تا اشتغال به این امر با مخاطرات بسیار جدی و قابل توجهی همراه شود،قصاص محیط بانان در مبارزه و مقابله با شکارچیان غیر مجاز که بعضا به کشته شدن صیادان می انجامد،مخاطره ای دیگر است که نشان از حاشیه امنیت بسیار شکننده شغل محیط بانی دارد.

با چنین اوصافی این سئوال به ذهن متبادر می شود،در شرایطی که خلا تجهیزاتی و فقدان حمایت های قانونی از محیط بانان در حال ماموریت و گشت زنی قدرت مانور فعالان این عرصه را تنگتر و تنگتر کرده ،چگونه می توان انتظار داشت ماموران محیط بان در برابر شلیک های ناجوانمردانه و غیر انسانی شکارچیان مقاومت ورزند؟

* محیط بانان در نهایت غربت و  مظلومیت،حافظ سرمایه های ملی کشور هستند

حمید رضا خیل دار،رئیس یگان حفاظت سازمان محیط زیست کشور در بیان مظلومیت محیط بانان عنوان می کند:این قشر زحمت کش در نهایت غربت و معصومیت از سرمایه های ملی این کشور و مرز و بوم(در عرصه محیط زیست)حفاظت می کنند.

* ریشه درگیری های منجر به فوت و شهادت محیط بانان چیست و کجاست؟

اما براستی چه عاملی باعث بروز چنین درگیری هایی میان محیط بانان و شکارچیان و تزاید آن در طول سنوات اخیر شده است.

با نگاهی اجمالی به روشنی در می یابیم که در دهه های گذشته بسان دوران کنونی شاهد فوت و شهادت محیط بانان نبودیم و به تعبیری در طول سالیان اخیر، شلیک های ناجوانمردانه به قلب محیط بانان با افزایش هر چه بیشتری همراه شده است.

خیل دار عامل اصلی بروز چنین وقایع و حوادث ناگواری را در کمبود نیروی انسانی در حوزه محیط بانی و فقدان بودجه و اعتباراتی مستقل و متمرکز برای یگان حفاظت از محیط زیست برای تامین امکانات و تجهیزات مورد نیاز عنوان می کند.

*نظارت بر 17 میلیون هکتار با قریب به 2700 محیط بان!

آنچنان که رئیس یگان حفاظت از سازمان محیط زیست کشور عنوان داشته در حال حاضر 2 هزار و 700 محیط بان، مسئولیت حفاظت و حراست از 17 میلیون هکتار از اراضی کشور را بر عهده دارند،عدد و رقمی که به روشنی و بسیار ملموس موید عمق کمبودها در این حوزه است.

به واقع با یک احتساب کلی باید گفت بصورت میانگین در هر 6 تا 14 هزار هکتار از اراضی کشور،یک محیط بان فعال است و این در شرایطی است که هر هزار هکتار مستلزم حضور و فعالیت حفاظتی یک محیط بان است.

خیل دار عنوان می کند:یگان حفاظت،نیازمند 11 هزار نیروی محیط بان است که با استخدام فقط 7 هزار و 600 نیرو موافقت شده که از این میزان تامین اعتبار جذب 5 هزار نیرو نیز تخصیص نیافته است.

* لزوم تهیه جلیقه نجات برای محیط بانان

آنچنان که عنوان شد بر اساس ماده 25 آیین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست کشور،تهیه و ارائه  اقلامی برای ارتقای کیفی محیط بانی و افزایش ضریب حفاظت از جان این دلاورمردان عرصه طبیعت از ضروریات اجتناب ناپذیر است،اما با همه این اوصاف و تمامی کمبودهای اشاره شده،امیدآن می رود به عنوان تصمیمی اولویت دار که حصول آن در کوتاه مدت نیز غیرممکن نخواهدبود،مسئولان دستگاه های ذیربط و عوامل فرادستی،نسبت به تامین جلیقه ضد گلوله برای این سرمایه های ارزشمند کشوری اقدامات لازم،عملیاتی شود،در غیر این صورت دیری نخواهد پایید که بعداز مدتی،مجددا شاهد اخبار ناگواری در خصوص از دست دادن این سرمایه های ارزنده در حوزه انسانی کشور خواهیم بود و البته در کنار آن نباید از نظر دورداشت لزوم و ضرورت تامین پشتوانه های حقوقی و مالی و قانونی برای حفظ هر چه مطلوب تر سرمایه های ملی و انسانی کشور که یقینا با ورود دستگاه های ذیربط اجرایی و قانون گذاری قابل حصول خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۰۶ تير ۱۳۹۵
شکار برای تفریح یک عمل غیر شرعی و غیر انسانی است و کسی که به راحتی برای تفریح سرگرمی مدتها به کشتن موجودات زنده و باشکوهی همچون کل و بز و خرس و پلنگ وامثالهم پرداخته احتمال دارد که هوس شکار انسان نیز در مخیله اش بگنجد باید از نظر قانونی فکری به حال این افراد خوش گذران هوس باز کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۴ ۰۶ تير ۱۳۹۵
جالبه اگه اول محیط بان شلیک کنه قصاص می شه - اگه اول شکارچی شلیک کنه محیط بان شهید می شه - در هر دو حالت محیط بان جونشو از دست می ده - این دقیقا عین همون بلاییه که سر افراد نیروی انتظامی می یاد - پس باید محیط بان و مامور نیروی انتظامی صبر کنه تا متخلف اول اونو بزنه - آیا وقت اون نشده که در قانون دفاع از خود و قوانین دیگه ای که دست متخلفان رو باز و دست نیروهای مقابله کننده رو می بندند تجدید نظر کنیم ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۰۶ تير ۱۳۹۵
مگه میشه کسی بخواد به خاطر شکار آدم بکشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۰۶ تير ۱۳۹۵
بمیرم واسه یک لقمه نون واقعا غم انگیزه
Kazakhstan
مهدی
۱۹:۵۳ ۰۶ تير ۱۳۹۵
به خاطر یک لقمه نون نیست. به خاطر اعتقاده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۰۶ تير ۱۳۹۵
فقط متاسفم برا قانون گذار!
اسلحه های این جان بر کفان رو بگیرید چون حق استفاده اش رو ازشون گرفتین تا راحت تر شهید بشن و شما بشینید و نگاه کنید.
درود به شرفشون که فقط با حمایت الله انجام وظیفه میکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۰۶ تير ۱۳۹۵
شهادت این عزیزان واقعا در عین مظلومیته. باید برخورد اساسی بشه به جرم قتل عمد فقط اعدام تا شاید کمی به خودشون بیان با خونسردی کآمل جان شریف یک انسان رو نگیرند. علاوه بر آون به خاطر شکار غیر قانونی زندانی های طولانی بدون تبدیل شرایط چون اینها همه چیز رو میخرند با پول ،تهدید یا هر چیز دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۰۶ تير ۱۳۹۵
سلام قاتلان محیط بانان از تروریستها هم جنا یتکار ترند و باید به اشد مجازات رسیده شوند و هر مسئولی در هر منصبی کوتاهی کند خائن است و باید محاکمه شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۰۶ تير ۱۳۹۵
باین قانون فعلی محیط بان حالا حالا خودش شکار حساب میشود این اسلحه به حالا اسباب بازی دست محیط بان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۶ تير ۱۳۹۵
خداوکیلی کاری بکنی یه قانون محکم بیارید مگه جون این غزیزامون از سر راه پیدا کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۰۶ تير ۱۳۹۵
برای چی محیط بانان جلیقه ی ضد گلوله ندارن اصلا تجهیز نیست
Ireland
ناشناس
۱۱:۵۹ ۰۶ تير ۱۳۹۵
خدا به خانواده این عزیزان صبربده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۶ تير ۱۳۹۵
خداوند لعنت کند این شکارچیان غیر مجاز را
Germany
ناشناس
۱۰:۴۳ ۰۶ تير ۱۳۹۵
به این شکارچی ها زندانی های ابد و 50 - 60 سال بدید بعد ببینید چی می شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۶ تير ۱۳۹۵
اگر حق تیر به محیط بانان بدهند و از انها حمایت کنند دیگر نه شکارچی جرئت شکار دارد نه کشتن محیط بان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۰۶ تير ۱۳۹۵
مرگ دردناك محيط‌بانان هر روز دل هر انسان و دوستدار محيط زيست را به درد مي‌آورد.
Iran (Islamic Republic of)
m.chamran.ir@chmail.ir
۱۱:۳۲ ۰۶ تير ۱۳۹۵
داش گلم شهادت نه مرگ.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۶ تير ۱۳۹۵
واقعا دردناکه! خدا صبربده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۰۶ تير ۱۳۹۵
سلام واقعا که خیلی درد ناکه باید یه صد نفر دیگه شهید بشن
آخرین اخبار