اولین بحران سیاسی جدی در انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا

درخواست سران اروپا برای خروج سریع انگلیس از اتحادیه اروپا، مقامات سیاسی این کشور را به تکاپو واداشته است.

اولین بحران سیاسی جدی در انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپابه گزارش گروه بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گاردین، درخواست سران اتحادیه اروپا برای خروج سریع انگلیس از این اتحادیه، این کشور را در آستانه یک بحران سیاسی و اقتصادی بی‌سابقه قرار داده است. 

همچنین، درخواست پایتخت‌های اروپایی برای قطع سریع روابط انگلیس با اتحادیه اروپا پس از رای 52 درصدی مردم این کشور در همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا موسوم به برکسیت باعث شده است که احزاب محافظه‌کار و کارگر نیز از هم اکنون خود را برای یک جدال انتخاباتی سخت آماده کنند.

نمایندگان پارلمانی حزب محافظه‌کار پیش‌بینی می‌کنند «بوریس جانسون» - رهبر کمپین حامی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا – طی روزهای آینده وارد گود رقابت با دیوید کامرون – نخست وزیر انگلیس – شود؛ اقدامی که به عقیده آنها مجددا آتش یک رقابت سخت و طولانی را میان حامیان و مخالفان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شعله‌ور می‌کند.

همچنین پیش‌بینی می‌شود «ترسا می» و «جرج اوسبورن» به عنوان دو رهبر اصلی کمپین حامی باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا نیز در مقابل بوریس صف‌آرایی کنند. 

از سوی دیگر، «جرمی کوربین» - رئیس حزب کارگر انگلیس – با مشکلات فراوانی در داخل حزب رو به رو شده است. وی به تازگی «هیلاری بن» وزیر امور خارجه دولت در سایه خود را به ظن تلاش برای راه‌اندازی یک کودتای سیاسی در داخل حزب کارگر از کار برکنار کرد. اما بن با صدور بیانیه‌ای دلیل برکناری خود را انتقاد از ناتوانی کوربین برای رهبری حزب اعلام کرد. 

کوربین پس از رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا از سوی بسیاری از نمایندگان پارلمانی حزب کارگر نیز مورد انتقاد قرار گرفته است. آنها دلیل شکست در همه‌پرسی روز پنجشنبه را ناتوانی کوربین در جلب حمایت بیشتر از کمپین مخالف خروج می‌دانند. 

دیوید کامرون روز جمعه در پی شکست در همه‌پرسی برکسیت اعلام کرد تا پاییز امسال از مقام نخست وزیری استعفا داده و آغاز مذاکرات رسمی برای جداشدن انگلیس از اتحادیه اروپا را به جانشین خود واگذار خواهد کرد.

اما جانسون به عنوان جانشین بالقوه وی معتقد است نیازی به شروع سریع مذاکرات نیست و تن دادن به درخواست سران اتحادیه اروپا برای جدایی سریع انگلیس از این اتحادیه، باعث کاهش قدرت چانه‌زنی و مانوردهی سیاسی این کشور خواهد شد.  

این در حالیست که شش کشور بنیانگذار اتحادیه اروپا شب گذشته پس از یک نشست اضطراری برای بررسی تبعات خروج انگلیس از این اتحادیه، اعلام کردند لندن باید هرچه سریعتر فرآیند مذاکرات را برای بیرون رفتن از اتحادیه اروپا آغاز کند. 

در نشست اضطراری کابینه انگلیس نیز مقامات دولت اسکاتلند رسما خواستار تسریع روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شده‌اند تا هرچه سریعتر زمینه برای برگزاری دومین همه‌پرسی استقلال این کشور از انگلیس فراهم شود.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار