احتمال لغو بازداشت آسانژ پس از تصویب برکسیت

شبکه تلویزیونی تله سور در گزارشی اعلام کرد ممکن است برکسیت به لغو حکم بازداشت آسانژ منجر شود.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی تله سور؛ ویکی‌لیکس می گوید نتیجه برکسیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) می تواند به لغو حکم بازداشت اروپایی "جولیان آسانژ،" بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس،  منجر شود. 
در پی رای انگلیسی ها به نفع برکسیت، وب سایت افشاگر ویکی‌لیکس نوشت احتمال دارد نتیجه این همه پرسی به پناهندگی چهارساله جولیان آسانژ در سفارت اکوادور در لندن پایان دهد.

ویکی‌لیکس در صفحه تویتر خود نوشت برکسیت به این معنی است که حکم بازداشت اروپایی ها که علیه آسانژ بدون هیچ اتهامی در انگلیس برای پنج سال و نیم صادر شده است، لغو می شود.

آسانژ بنیانگذار ویکی‌لیکس در سفارت اکوادور در لندن به سر می برد و برایش حکم بازداشت اروپایی یا EAW صادر شده است. این حکم تنها برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعتبار دارد. 

ویکی لیکس استدلال می کند جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا می تواند اعتبار قانونی این حکم بازداشت را زیر سؤال ببرد.

آسانژ از نوزدهم ژوئن 2012 (30 خرداد 91) پس از این که اکوادور درخواست پناهندگی وی را در پی درخواست سوئد برای تحویل وی به این کشور برای پاسخ دادن به اتهام تجاوز جنسی، پذیرفت در سفارت این کشور در لندن به سر می برد. پلیس گفته بود بر اساس این حکم بازداشت، هر زمان که آسانژ بخواهد از سفارت اکوادور خارج شود، وی را بازداشت خواهد کرد.

به علت نگرانی از اقدام سوئد برای تحویل آسانژ به کشور سوم -یعنی آمریکا- درخواست پناهندگی وی پذیرفته شد. وی در گذشته گفته بود حتی پس از برطرف شدن همه اتهامات علیه خود و تا زمانی که مطمئن نشود به آمریکا فرستاده نخواهد شد، می تواند در سفارت بماند.

نمایندگان حقوقی آسانژ گفته اند ممانعت از سفر وی به اکوادور، کنوانسیون 1951 سازمان ملل را در ارتباط با شرایط پناهجویان -که شرایط سفر ویژه را برای اشخاصی که پناهندگی گرفته اند فراهم می کند- نقض می کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار