تلگراف: پس از برکسیت، سرانجام اتحادیه اروپا چه خواهد شد؟

نشریه تلگراف در مطلبی به سرانجام اتحادیه اروپا پس از جدایی انگلیس از این اتحادیه پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان تلگراف در مطلبی نوشت: در میان جنجال خبری و گمانه زنی ها درخصوص وضع اقتصادی انگلیس و بحران اتحادیه اروپا پس از اعلام نتیجه همه پرسی برکسیت و تصمیم مردم این کشور به خروج از اتحادیه، بحث هایی نیز در مورد تاثیر تصمیم مردم انگلیس بر آینده اتحادیه اروپا مطرح شده است.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، پس از تصمیم انگلیس به خروج از اتحادیه، برای فرار از وخامت اوضاع هیچ تلاشی نکرد و صادقانه اعتراف کرد خروج پنجمین قدرت اقتصادی جهان از اتحادیه، ضربه ای مهلک به روند اتحاد کشورهای اروپایی وارد کرد که امری غیر قابل انکار است. 

با کنار گذاشتن مساله مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه، چالش بزرگ سران اروپا ترمیم مجدد اتحادیه و خارج شدن از شوک خروج انگلیس است. 

نظرسنجی های اخیر نشان می دهد تنها مردم انگلیس نیستند که از اتحادیه اروپا ناامید شدند. کل اروپا ناراحت و نگران است. سران اروپا می دانند برای ترمیم این شکست باید کاری کنند.

ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه، اظهار کرد: «نکته اصلی این است که ما باید اروپایی متحدتر و موثرتر بسازیم. ما باید مردم اروپا را جذب اتحادیه کنیم.»

اما باید پذیرفت اروپا در باتلاق اقتصادی و سیاسی دست و پا می زند. اکثر سران اروپایی می دانند ایجاد «اروپایی متحدتر و موثرتر» زمان و فضای بیشتری می طلبد.

رئیس حزب عوام گرای «آزادی» در هلند نیز اظهار کرد رأی مردم انگلیس سرآغاز آزادی اروپا و بازگشت به سیاست های ملی است.

تصمیم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا مانند یک زمین لرزه است و به واقعیتی اجتناب ناپذیر اشاره می کند: پیروزی سیاست های ملی بر بلندپروازی های فرا ملی در اتحادیه اروپا.

در دوازده ماهِ پیش رو، اروپا شاهد همه پرسی های مختلفی خواهد بود از جمله: همه پرسی مجارستان در ماه اکتبر (31 روز منتهی به 11 آبان) برای رد سهمیه پناهندگان که نشان دهنده شکاف در ارزش های مذهبی و چندگانگی فرهنگی است؛ و انتخابات پارلمانی هلند که در ماه مه (31 روز منتهی به 12 خرداد 96) برگزار می شود و نظرسنجی ها نشان از پیشی گرفتن افراد مخالف اتحادیه اروپا در این انتخابات دارد.

بدیهی است با قدرت گرفتن احزاب ملی گرا در کشورهای اروپایی، توانایی اتحادیه اروپا نیز کاهش خواهد یافت.

پیش بینی فروپاشی اتحادیه اروپا در آینده ای نزدیک شاید تنها یک بزرگنمایی باشد؛ اما رأی مردم انگلیس نشان داد پایه های اتحادیه متزلزل شده است. 

در دراز مدت، به دلیل چالش های بسیار، آینده اتحادیه اروپا مبهم و غم انگیز خواهد بود؛ چه از لحاظ جمعیتی، چه از لحاظ اقتصادی و ژئوپلیتیک. 

با این حال، برخی نسبت به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا خوش بین هستند. آنها معتقدند برکسیت می تواند آغازی دوباره برای اتحادیه اروپا باشد و شاید شوک خروج انگلیس بتواند نوع حاکمیت اتحادیه اروپا را با در نظر گرفتن حقایق ملی تغییر دهد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار